26.6.2023

Koeistuttu: uusi Toyota C-HR saa trendikkäästi lataushybridioption

Toyota C-HR uusi esittely hybridi lataushybridi PHEV

Toyota C-HR oli saapuessaan melkoisen räväkkä vastaus Qashqain hallitsemaan segmenttiin. Uuteen mallipolveen lähdetään jälleen räväkkyydellä ja pinnan alla luotetaan lisäsähköön.

2016 esitelty Toyota C-HR oli saapuessaan melkoisen räväkkä ilmestys japanilaismerkin harmauskauden keskellä. Qashqain hallitsemaan segmenttiin saapui yhtäkkiä auto, jonka muotoilua verrattiin usein luokkaa pienempään Jukeen. Toyota itse kuvaili, että auto on markkinoille suunnattu konseptiauto. Erityisesti hybridivoimalinjojen turvin Toyota C-HR on kuitenkin löytänyt paikkansa markkinoilta.

Toyota C-HR uusi esittely hybridi lataushybridi PHEV

Tilanne on kuitenkin monimutkaistunut. Kilpailijoiden lisäksi talon sisällä tapahtui, kun Corolla Cross saapui mukaan leikkiin. Uusi C-HR on suunniteltu olemaan Corolla Crossin vastinpari C-segmentin crossovereissa. Toyotalla asia nähdään niin, että Corolla Cross on hiukan suurempi ja perinteisemmän näköinen. C-HR puolestaan tarjoaa jotain uutta ja on muotoiltu coupe-henkisemmin.

C-HR on aina ollut Eurooppaan suunnattu auto, mutta nyt se on myös suunniteltu pitkälti Euroopassa. Mutta mistä Coupé-High Riderin jatko-osa on todella tehty? Sukelletaan syvemmälle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Konseptiauto markkinoille

Uusi Toyota C-HR perustuu jälleen TNGA GA-C -perusrakenteelle ykköspainoksen tavoin, mutta koko GA-C -rakenne on saanut päivityskierroksen tässä välissä. Päivitysprojektissa on hyödynnetty GA-C-autoista saatuja tietoja. Valmistuksen hiilijalanjälkeä on painettu alemmas tuplaamalla kierrätysmuovista tehtyjen komponenttien osuus ja myös verhoiluvaihtoehdoissa on kierrätyskuiduista tehtyjä vaihtoehtoja.

Ulkoisesti Toyota C-HR nojaa sekä sukunäköön että räväkkyyteen. Päämuotoilija Tadao Mori kertoi, että C-HR:n kohdalla räväkkyys oli helppo valinta, sillä se kantoi myös edeltäjän kohdalla. Keulassa ja etuvaloissa on harkittua sukunäköä bZ4X:n ja uuden Priuksen kanssa. Etumaskin suhteen Toyotalla panostettiin paljon, että esimerkiksi sensorit ja sumuvalot istuvat kuusikulmaisen kuvion rytmiin.

Toyota C-HR uusi esittely hybridi
Ajovalopesimet!

Takana uusi yhtenäinen valo on kasarihenkisen nauhamainen ja sen keskellä odottaa auton mallimerkintä. Takaikkunan kaksilippainen spoileri on samaa koulukuntaa bZ4X:n kanssa.

Toyota C-HR uusi esittely hybridi

Sivuprofiilissa linjakas auto erottuu todella. Jyrkkien pokkausten linjoja on mietitty yhdessä tuotannon kanssa, jotta koripaneelien saumat ovat samat kuin muotosaumat. Kaksivärisyys on optio, joka varmasti ajaa ostajia kahteen joukkueeseen – ja osan karkkihyllylle. Uusi rikinkeltainen väri on sekin räväkkä vaihtoehto tuttujen harmaiden keskellä. Perinteisten ovenkahvojen faneille harmiksi myös C-HR siirtyy korinmyötäisten puikuloiden kerhoon, mutta sentään takaoven kahva siirtyy perheen junioreiden ulottuville.

Toyota C-HR uusi esittely hybridi

Mittojen puolesta uusi Toyota C-HR on hyvin lähellä ykköspolvea. Pituudesta on jopa nipistetty 3 senttimetriä (nyt 4 360 mm) ja akseliväli on sama kuin ennen (2 640 mm). Korkeudessa kasvua on tullut versiosta riippuen enimmillään 9 mm ja leveyttä on kertynyt 35 mm, ollen merkittävin auton muuttuneista mitoista.

Aina hybridi, osa ladattavia

Pinnan alla on tapahtunut odotettuja päivityksiä. Hybridivoimalinjat perustuvat Toyotan viidennen sukupolven järjestelmään, joten sukulaisuus Corollan ja Corolla Crossin kanssa on vahvaa. Perusversiona on 1,8-litraisen bensiinimoottorin ympärille tehty versio, jonka järjestelmäteho kirjoitetaan muotoon 103 kW (140 hv).

Toyota C-HR uusi esittely hybridi

2,0-litraisen hybridin ympärille on tehty kaksi versiota. Molempien teho on 145 kW (198 hv), mutta ero on vetotavassa. Tutun etuvedon lisäksi tarjolla on AWD-i-neliveto, joka tuo taka-akselille 30 kilowatin (41 hv) sähkömoottorin avustamaan hankalissa olosuhteissa.

Viidennen sukupolven hybridijärjestelmän myyntivaltteina ovat päivitetyt yksityiskohdat, sillä sisäisiä häviöitä on vähennetty ja jäähdytystä parannettu lähes jokaisen komponentin kohdalla. Järjestelmän ohjelmisto myös pyrkii ennakoimaan kuljettajan toiveet paremmin.

Toyota C-HR uusi esittely hybridi

Täysin uutena optiona C-HR:n kannalta saapuu 2,0-litraisen bensiinimoottorin yhteyteen tehty lataushybridi. 164 kilowatin yhteisteho (223 hv) merkitsee sprinttausta 100 km/h:iin 7,3 sekunnissa. 13,8 kilowattitunnin akku venyy puolestaan 66 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan ja lataaminen sujuu 7 kilowatin teholla.

Toyota C-HR uusi esittely hybridi

Toyotan ajatuksena on, että C-HR-lataushybridin akku kattaa ajotarpeet viikon työmatkojen osalta, mutta viikonlopun pidempiä reissuja ajatellen auto toimii tavallisen täyshybridin tavoin. Ainakin paperilla idea kuulostaa varmasti houkuttelevalta kesämökkeilijöiden kannalta.

Toyota C-HR uusi esittely hybridi

Muuten pinnan alla Toyotalla on kiinnostuttu ylläpitämään C-HR:n kevyesti inspiroitunutta ajettavuutta ja pitämään hallintalaitteiden profiilit harmoniassa keskenään. Myös äänenvaimennukseen on panostettu.

Hämärästä aamunkoittoon

Matkustamon suhteen Toyota oli sangen tyytyväinen vinoneliöistä tunnetun C-HR:n olemukseen, joten lähtökohtana on ollut jalostaa lopputulosta. Digimittaristo on toteutettu perinteiseen tapaan kaukalossa ja sen koko on 12,3 tuumaa.

Toyota C-HR uusi esittely hybridi

Keskikonsolissa on 12,3-tuumainen kosketusnäyttö, joka tukee älypuhelinpeilauksia. Toyotan tietoviihdejärjestelmässä on myös mahdollisuus hyödyntää karttatietoa lataushybridin reittiä suunniteltaessa, eli akkusähköä voidaan hyödyntää esimerkiksi keskustoissa. Järjestelmä tukee myös suurkaupunkien vähäpäästöisiä ajoalueita.

Toyota C-HR uusi esittely hybridi
Sisävärejä on jopa 64 ja Toyota hyödyntää niitä viestiessään esimerkiksi ajotilasta, oven avaamisesta pyöräilijän lähestyessä tai kertoakseen vuorokaudenajasta. Keskitunnelissa on erikoinen siipi, jolla puhelimen latauskolo ikään kuin rajataan kuljettajalle.

C-HR on myös saanut koko joukon uusia turvavarusteita, kuten kaistanvaihtoavustin tai mukautuvan vakionopeussäätimen ruuhkatoiminto. Myöhemmin Toyota C-HR on saamassa tuen älypuhelinavaimelle, joten perinteisen avaimen voi jättää jopa pois.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttu juttu 2024

Etuistuimilla ergonomia on enimmäkseen tuttua Toyotaa. Sisarmallien jälkeen perinteinen mittaristo ja urheiluhenkinen ohjauspyörä erottuvat, mutta eivät ole suuri shokki Toyotan muiden autojen jälkeen.

Toyota C-HR uusi esittely hybridi

Takaistuimilla tilaa on kohtuullisesti. Takasivuikkunasta näkee nyt ulos kurkottelematta ja pääntilaa on hyvin. Uusittu kattoikkunarakenne perustuu lämpöä eristäviin kerroksiin, joten kesällä lämmin pysyy ulkona ja talvella lämpö jää sisälle. Samalla Toyota on luopunut verhorakenteesta, joten kattoikkuna säästää senttimetrejä ja kiloja aiempiin ratkaisuihin verrattuna.

Tavaratilaa on tuttuun tapaan, vaikka litralukema puuttuukin tässä vaiheessa. Hybridijärjestelmässä akku on sijoitettu takaistuimen alla ja lataushybridissä lattian alle, joten isoja yllätyksiä tuskin lienee odotettavissa.

Suomessa uusi Toyota C-HR nähdään itselataavana vuodenvaihteen jälkeen ja lataushybridimallit saapuvat hiukan myöhemmin keväällä.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Luetuimmat