16.3.2020

Koeajo: Hybridi kaksipistenolla – Toyota C-HR 2.0 Hybrid

Toyota C-HR Hybrid

Toyota C-HR sai kasvojenkohotuksen lisäksi uutta ryhtiä konetilaan. Hyvää: ulkonäkö, käytettävyys, uusi hybridivoimalinja. Huonoa: sähköajoa voisi olla enemmänkin.

2016 esitelty särmikäs katumaasturi Toyota C-HR sai elinkaarensa puolivälin kunniaksi entistä enemmän ilmettä erityisesti valojen muotoiluun. Kolmiulotteisemmat valot korostavat auton muotoja entisestään ja samalla pientä viilausta on tehty puskureihin ja sumuvaloihin. Kuvien shokkioranssi ja vanteet ovat osa Launch Edition -erikoiserää, muuten värivalikoima on pysynyt naapuriystävällisellä tolalla.

Toyota C-HR Hybrid

Sisällä matkustamossa tilanne on huomattavasti rauhallisempi. Toyotan päättäväisen keskinkertainen tietoviihdejärjestelmä on päivitetty seuraavaan versioon, jolloin valikkoseikkailut voi vaihtaa älypuhelinpeilaukseen Apple CarPlayn tai Android Auton avulla. Varsinaiset tilat ovat ennallaan, eli takaistuimilta ei ole tarkoituskaan nähdä kunnolla ulos. Tämä ei tosin liene ongelma, mikäli jälkikasvu on tykästynyt pädeihin ja peleihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisäisesti jämäkämpi

Toyota kehuu hienosäätäneensä C-HR:n ohjaustehostusta ja alustaa, mutta isoa eroa alkuperäiseen on vaikea havaita ilman suoraa vertailua. Ensikoeajojen yhteydessä C-HR:n ketterän napakkaa ajettavuutta perusteltiin eurooppalaisten ajotavalla, sillä tehtaan tutkimusten mukaan meikäläiset kuljettajat väistävät tiellä olevat esteet, muiden maiden suosiessa jarruttamista. TNGA-pohjarakenteelle perustuvana C-HR:ssä on hiukan kilpailijoita enemmän rengasmelua.

Toyota C-HR Hybrid

Voimalinjapuolella on kuitenkin tapahtunut. 1,2-litrainen turbovaihtoehto ja neliveto ovat poistuneet mallistosta. Uusi Corollasta tuttu hybridiversio rakentuu 2,0-litraisen bensiinimoottorin ympärille, ja 180 hevosvoiman kokonaisteho antaa C-HR:lle ripeyttä etenemiseen. Toyotan hybridijärjestelmä loistaa edelleen vaivattomuudellaan, mutta itsenäisesti työskentelevän järjestelmän kanssa sähköajon osuus voi vaihdella reissuittain merkittävästikin.

Vähän välkympi

Valopäivitysten yhteydessä C-HR on saanut aimo annoksen ledejä. Malliston huipulla ovat automaattisella korkeussäädöllä varustetut projektorityyppiset kaksoisledit kaarreajotoiminnolla.

Uudistuneen C-HR -malliston hinnat alkavat 29 960 eurosta (1.8 Hybrid Active). Kaksilitraiseen hybridivoimalinjaan pääsylippu on 34 702 euroa (2.0 Hybrid Intense), mikä merkitsee noin 2 500 euron hintaeroa pienempään hybridiin.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Toyota C-HR 2.0 Hybrid Limited Launch Edition

Hinta alkaen

37 477 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

38 015 €

Moottori

Hybridi, bensiinimoottori 1 987 cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, etuveto.

Teho

112 kW (153 hv), 6000 r/min

Vääntö

190 Nm (4400–5200 r/min)

Vääntö

190 Nm (4400–5200 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,2 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,3 (yhd.)

CO2-päästöt

119 g/km

Mitat

pituus 4395 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1555 mm, akseliväli 2640 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

725 / 725 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat