16.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Hybridi kaksipistenolla – Toyota C-HR 2.0 Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota C-HR sai kasvojenkohotuksen lisäksi uutta ryhtiä konetilaan. Hyvää: ulkonäkö, käytettävyys, uusi hybridivoimalinja. Huonoa: sähköajoa voisi olla enemmänkin. 2016 esitelty särmikäs katumaasturi Toyota C-HR sai elinkaarensa puolivälin kunniaksi entistä enemmän ilmettä erityisesti valojen muotoiluun. Kolmiulotteisemmat valot korostavat auton muotoja entisestään ja samalla pientä viilausta on tehty puskureihin ja sumuvaloihin. Kuvien shokkioranssi ja vanteet ovat osa Launch Edition -erikoiserää, muuten värivalikoima on pysynyt naapuriystävällisellä tolalla. Sisällä matkustamossa tilanne on huomattavasti rauhallisempi. Toyotan päättäväisen keskinkertainen tietoviihdejärjestelmä on päivitetty seuraavaan versioon, jolloin valikkoseikkailut voi vaihtaa älypuhelinpeilaukseen Apple CarPlayn tai Android Auton avulla. Varsinaiset tilat ovat ennallaan, eli takaistuimilta ei ole tarkoituskaan nähdä kunnolla ulos. Tämä ei tosin liene ongelma, mikäli jälkikasvu on tykästynyt pädeihin ja peleihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisäisesti jämäkämpi Toyota kehuu hienosäätäneensä C-HR:n ohjaustehostusta ja alustaa, mutta isoa eroa alkuperäiseen on vaikea havaita ilman suoraa vertailua. Ensikoeajojen yhteydessä C-HR:n ketterän napakkaa ajettavuutta perusteltiin eurooppalaisten ajotavalla, sillä tehtaan tutkimusten mukaan meikäläiset kuljettajat väistävät tiellä olevat esteet, muiden maiden suosiessa jarruttamista. TNGA-pohjarakenteelle perustuvana C-HR:ssä on hiukan kilpailijoita enemmän rengasmelua. Voimalinjapuolella on kuitenkin tapahtunut. 1,2-litrainen turbovaihtoehto ja neliveto ovat poistuneet mallistosta. Uusi Corollasta tuttu hybridiversio rakentuu 2,0-litraisen bensiinimoottorin ympärille, ja 180 hevosvoiman kokonaisteho antaa C-HR:lle ripeyttä etenemiseen. Toyotan hybridijärjestelmä loistaa edelleen vaivattomuudellaan, mutta itsenäisesti työskentelevän järjestelmän kanssa sähköajon osuus voi vaihdella reissuittain merkittävästikin. Vähän välkympi Valopäivitysten yhteydessä C-HR on saanut aimo annoksen ledejä. Malliston huipulla ovat automaattisella korkeussäädöllä varustetut projektorityyppiset kaksoisledit kaarreajotoiminnolla. Uudistuneen C-HR -malliston hinnat alkavat 29 960 eurosta (1.8 Hybrid Active). Kaksilitraiseen hybridivoimalinjaan pääsylippu on 34 702 euroa (2.0 Hybrid Intense), mikä merkitsee noin 2 500 euron hintaeroa pienempään hybridiin. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Toyota C-HR 2.0 Hybrid Limited Launch Edition Hinta alkaen 37 477 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 015 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 987 cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, etuveto. Teho 112 kW (153 hv), 6000 r/min Vääntö 190 Nm (4400–5200 r/min) Vääntö 190 Nm (4400–5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4395 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1555 mm, akseliväli 2640 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 725 / 725 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?