6.1.2020 Ajoneuvot Parivertailu: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X ja Toyota Corolla 2.0 Hybrid – tekniikoissa puristusta ja sähköä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Minkälaista mekaniikkaa uudistuneet Mazda 3 ja Toyota Corolla sisältävät näennäisesti samanlaisien numeroarvojen takana? Nyt paneudumme vertailuautojen tekniikkaan tarkemmin. Jos katsoo uusimpaan parivertailuumme osallistuvien Mazda 3- ja Toyota Corolla -mallien numeroarvoja pikaisesti, teknisiä eroja ei heti tajua. Kummankin auton keulalta löytyvät kaksilitraiset, nelisylinteriset bensiinimoottorit, ja myös suurin ilmoitettu teho 180 hevosvoimaa on molemmissa sama. Siihen yhtäläisyydet sitten loppuvatkin. Uusinta uutta moottoririntamalle on tuonut Mazda, jonka syksyllä myyntiin tulleen Skyactiv-X -voimanlähteen kerrotaan yhdistävän bensiini- ja dieselmoottorien parhaat puolet. Toyota puolestaan luottaa entistä selvemmin hybriditekniikkaansa, joka on ollut käytössä jo useamman mallisukupolven ajan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kevythybridi ja mekaaninen ahdin Mazda 3 -tekniikan, jota syväluotasimme ulkomaan ensikoeajossa, idea on yksinkertaisesti seuraava: moottorin käyttövoimana on bensiini, mutta siinä hyödynnetään dieseleistä tuttua puristussytytystä. Erona on se, että kun dieselmoottorin ilma-polttoaineseos syttyy itsestään, Skyactiv-X:ssä syttymisen rajalle puristettu seos saa ratkaisevan kipinänsä sytytystulpan välityksellä, pienen lisäbensamäärän avittamana. Moottorin kylkiäisenä tulee vielä hihnakäyttöinen kevythybridijärjestelmä, joka taltioi energiaa hidastuksissa ja vapauttaa sitä polttomoottorin avuksi kiihdytyksissä – sekä mekaaninen ahdin, jolla varmistetaan, että sylinteri täyttyy tehokkaasti imuilmalla. Kaikella tällä on selvä tavoite: parantaa polttoainetaloutta sekä poistaa haitalliset typenoksidipäästöt miltei kokonaan. Kaikkien voimanlähteiden hyödyt Innovatiivisuutta totisesti Mazdalla tarvitaankin, sillä vastassa on talouspuolen tunnettu luu, Toyota. Se lähti jo parikymmentä vuotta sitten avaamaan uutta latua hybriditekniikallaan, joka näyttää nykyisessä ilmastonmuutoskulttuurissa osuneen maaliin – etenkin, kun hybridit ovat pienissä perheautoissa edelleen harvinaista herkkua. Toyotan järjestelmä on säilynyt vuosien mittaan pääpiirteittään ennallaan, vaikka sen tuottamaa tehoa onkin vähitellen nosteltu. Portaattomaan hybridivoimalinjaan sisältyvät bensiinimoottori sekä kaksi sähkömoottori/generaattoria, ja nämä kaikki toimivat yhteistyössä ilman, että kuljettajan tarvitsee kiinnittää asiaan huomiota. Eikä myöskään latausjohdoista tarvitse tietenkään huolehtia. Vertailun asetelma on siis jälleen kerran kutkuttava: Mazdan (ainakin melkein) itsestään syttyvä vastaan Toyotan (markkinointiterminä) itsestään lataava. Tarkemmat mittaustulokset, jotka sisältyvät täydelliseen vertailuraporttiin, julkaistaan Moottorin 8.1. ilmestyvässä numerossa 1/2020. Ilmestymispäivästä lähtien voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Parivertailu: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X ja Toyota Corolla 2.0 Hybrid – perusmallit vastakkain Parivertailu: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X ja Toyota Corolla 2.0 Hybrid – talouden tavoittelijat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku