6.1.2020

Parivertailu: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X ja Toyota Corolla 2.0 Hybrid – tekniikoissa puristusta ja sähköä

Parivertailu Mazda ja Corolla

Minkälaista mekaniikkaa uudistuneet Mazda 3 ja Toyota Corolla sisältävät näennäisesti samanlaisien numeroarvojen takana? Nyt paneudumme vertailuautojen tekniikkaan tarkemmin.

Jos katsoo uusimpaan parivertailuumme osallistuvien Mazda 3- ja Toyota Corolla -mallien numeroarvoja pikaisesti, teknisiä eroja ei heti tajua. Kummankin auton keulalta löytyvät kaksilitraiset, nelisylinteriset bensiinimoottorit, ja myös suurin ilmoitettu teho 180 hevosvoimaa on molemmissa sama.

Parivertailu Mazda ja Corolla

Siihen yhtäläisyydet sitten loppuvatkin. Uusinta uutta moottoririntamalle on tuonut Mazda, jonka syksyllä myyntiin tulleen Skyactiv-X -voimanlähteen kerrotaan yhdistävän bensiini- ja dieselmoottorien parhaat puolet. Toyota puolestaan luottaa entistä selvemmin hybriditekniikkaansa, joka on ollut käytössä jo useamman mallisukupolven ajan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevythybridi ja mekaaninen ahdin

Mazda 3 -tekniikan, jota syväluotasimme ulkomaan ensikoeajossa, idea on yksinkertaisesti seuraava: moottorin käyttövoimana on bensiini, mutta siinä hyödynnetään dieseleistä tuttua puristussytytystä. Erona on se, että kun dieselmoottorin ilma-polttoaineseos syttyy itsestään, Skyactiv-X:ssä syttymisen rajalle puristettu seos saa ratkaisevan kipinänsä sytytystulpan välityksellä, pienen lisäbensamäärän avittamana.

Parivertailu Mazda ja Corolla

Moottorin kylkiäisenä tulee vielä hihnakäyttöinen kevythybridijärjestelmä, joka taltioi energiaa hidastuksissa ja vapauttaa sitä polttomoottorin avuksi kiihdytyksissä – sekä mekaaninen ahdin, jolla varmistetaan, että sylinteri täyttyy tehokkaasti imuilmalla.

Kaikella tällä on selvä tavoite: parantaa polttoainetaloutta sekä poistaa haitalliset typenoksidipäästöt miltei kokonaan.

Kaikkien voimanlähteiden hyödyt

Innovatiivisuutta totisesti Mazdalla tarvitaankin, sillä vastassa on talouspuolen tunnettu luu, Toyota. Se lähti jo parikymmentä vuotta sitten avaamaan uutta latua hybriditekniikallaan, joka näyttää nykyisessä ilmastonmuutoskulttuurissa osuneen maaliin – etenkin, kun hybridit ovat pienissä perheautoissa edelleen harvinaista herkkua.

Parivertailu Mazda ja Corolla

Toyotan järjestelmä on säilynyt vuosien mittaan pääpiirteittään ennallaan, vaikka sen tuottamaa tehoa onkin vähitellen nosteltu. Portaattomaan hybridivoimalinjaan sisältyvät bensiinimoottori sekä kaksi sähkömoottori/generaattoria, ja nämä kaikki toimivat yhteistyössä ilman, että kuljettajan tarvitsee kiinnittää asiaan huomiota. Eikä myöskään latausjohdoista tarvitse tietenkään huolehtia.

Vertailun asetelma on siis jälleen kerran kutkuttava: Mazdan (ainakin melkein) itsestään syttyvä vastaan Toyotan (markkinointiterminä) itsestään lataava. Tarkemmat mittaustulokset, jotka sisältyvät täydelliseen vertailuraporttiin, julkaistaan Moottorin 8.1. ilmestyvässä numerossa 1/2020. Ilmestymispäivästä lähtien voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat