3.1.2020

Parivertailu: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X ja Toyota Corolla 2.0 Hybrid – talouden tavoittelijat

Parivertailu Mazda ja Corolla

Täysin uudistuneet Mazda 3 ja Toyota Corolla hakevat kulutussäästöä erilaisin tekniikoin. Tuleva parivertailumme paljastaa, kumpi viistoperistä on etevämpi.

Oi niitä 2000-luvun alun aikoja, kun suomalaisten suosimien perheautojen voimalinjat olivat kuin toistensa kopioita: vapaasti hengittäviä perinteisiä bensakoneita, jotka luovuttivat antimensa tiehen viisiportaisen manuaalilaatikon välityksellä.

Noista ajoista on jo nyt menty paljon eteenpäin, ja tekninen kehitys jatkuu uudelle vuosikymmenelle käännyttäessä yhä huimempana. Mielenkiintoisinta on ennen kaikkea se, miten erilaisilla keinoilla autonvalmistajat tavoittelevat nykyisin tärkeintä päämäärää: entistä parempaa taloudellisuutta, joka olisi myös päästörajoitusten laatijien mieleen.

Siksi myös sinänsä tavallisten perheautojen, kuten Mazda 3:n ja Toyota Corollan, välinen vertailu kääntyy tänä päivänä kuin itsestään tekniseksi painiksi vähäruokaisimman mallin tittelistä.Parivertailu Mazda ja Corolla

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ikivihreät mallit

Mazdan ja Toyotan kompaktit perhemallit ovat olleet erottamaton osa suomalaista katukuvaa jo vuosikymmenten ajan. Mazda käytti pitkään mallinumeroa 323 ja Toyota nimeä Corolla, kunnes 2000-luvun alussa ensin mainittu lyheni 3:ksi ja jälkimmäisessä viistoperämalli nimettiin Aurikseksi.

Seuraavassa mallipolvessa Auris levisi myös farmarikorin nimeksi, ja Corolla-merkit koristivat enää neliovisen sedanin peräpeiliä. Sitten, viime vuonna esitellyn uusimman mallisukupolven myötä palattiin perinteisiin, sillä Auris sai luvan väistyä, ja koko mallisto kantaa jälleen perinteistä Corolla-brändiä.

Auris tuntuu silti jääneen nimenä elämään; ainakin testiryhmä tuppasi unohtamaan ”uuden” Corolla-nimen jatkuvasti mustaa vertailuautoamme kutsuessaan…

Parivertailu Mazda ja Corolla

Tekniikan uudet linjat

Autovuoden 2019 satoa oli myös Mazda 3:n uudistuminen; vanhasta sukupolvesta tuntui jääneen jäljelle vain mallinumero. Entistä menevämmän muotoilun ohella huomio kiinnittyi tulevaan, lähes vallankumoukselliseksi maalailtuun puristussytytteiseen bensiinimoottoriin, jonka luvattiin yhdistävät bensa- ja dieselkoneiden parhaat puolet.

Niinpä kun tuo moottori on nyt täällä tänään, keskitymme juuri siihen alussa mainittuun taloudellisuuteen. Ytimenä vertailussa onkin se, miten Mazdan tekniikka pystyy vastaamaan Toyotan tunnettuun hybridivoimalinjaan, joka luonnollisesti liikuttaa myös mittelöön osallistuvaa uutta Corollaa.

Täydellinen vertailujuttu julkaistaan 8.1. ilmestyvässä Moottorin numerossa 1/2020. Ilmestymispäivästä lähtien voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat