3.1.2020 Ajoneuvot Parivertailu: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X ja Toyota Corolla 2.0 Hybrid – talouden tavoittelijat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uudistuneet Mazda 3 ja Toyota Corolla hakevat kulutussäästöä erilaisin tekniikoin. Tuleva parivertailumme paljastaa, kumpi viistoperistä on etevämpi. Oi niitä 2000-luvun alun aikoja, kun suomalaisten suosimien perheautojen voimalinjat olivat kuin toistensa kopioita: vapaasti hengittäviä perinteisiä bensakoneita, jotka luovuttivat antimensa tiehen viisiportaisen manuaalilaatikon välityksellä.Noista ajoista on jo nyt menty paljon eteenpäin, ja tekninen kehitys jatkuu uudelle vuosikymmenelle käännyttäessä yhä huimempana. Mielenkiintoisinta on ennen kaikkea se, miten erilaisilla keinoilla autonvalmistajat tavoittelevat nykyisin tärkeintä päämäärää: entistä parempaa taloudellisuutta, joka olisi myös päästörajoitusten laatijien mieleen.Siksi myös sinänsä tavallisten perheautojen, kuten Mazda 3:n ja Toyota Corollan, välinen vertailu kääntyy tänä päivänä kuin itsestään tekniseksi painiksi vähäruokaisimman mallin tittelistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIkivihreät mallitMazdan ja Toyotan kompaktit perhemallit ovat olleet erottamaton osa suomalaista katukuvaa jo vuosikymmenten ajan. Mazda käytti pitkään mallinumeroa 323 ja Toyota nimeä Corolla, kunnes 2000-luvun alussa ensin mainittu lyheni 3:ksi ja jälkimmäisessä viistoperämalli nimettiin Aurikseksi.Seuraavassa mallipolvessa Auris levisi myös farmarikorin nimeksi, ja Corolla-merkit koristivat enää neliovisen sedanin peräpeiliä. Sitten, viime vuonna esitellyn uusimman mallisukupolven myötä palattiin perinteisiin, sillä Auris sai luvan väistyä, ja koko mallisto kantaa jälleen perinteistä Corolla-brändiä.Auris tuntuu silti jääneen nimenä elämään; ainakin testiryhmä tuppasi unohtamaan ”uuden” Corolla-nimen jatkuvasti mustaa vertailuautoamme kutsuessaan…Tekniikan uudet linjatAutovuoden 2019 satoa oli myös Mazda 3:n uudistuminen; vanhasta sukupolvesta tuntui jääneen jäljelle vain mallinumero. Entistä menevämmän muotoilun ohella huomio kiinnittyi tulevaan, lähes vallankumoukselliseksi maalailtuun puristussytytteiseen bensiinimoottoriin, jonka luvattiin yhdistävät bensa- ja dieselkoneiden parhaat puolet.Niinpä kun tuo moottori on nyt täällä tänään, keskitymme juuri siihen alussa mainittuun taloudellisuuteen. Ytimenä vertailussa onkin se, miten Mazdan tekniikka pystyy vastaamaan Toyotan tunnettuun hybridivoimalinjaan, joka luonnollisesti liikuttaa myös mittelöön osallistuvaa uutta Corollaa.Täydellinen vertailujuttu julkaistaan 8.1. ilmestyvässä Moottorin numerossa 1/2020. Ilmestymispäivästä lähtien voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Parivertailu: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X ja Toyota Corolla 2.0 Hybrid – perusmallit vastakkain Parivertailu: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X ja Toyota Corolla 2.0 Hybrid – tekniikoissa puristusta ja sähköä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle