Ajoneuvot | Autonäyttely | New York Auto Show 2018 | 29.11.2018

Kurotus ylöspäin: Mazda 3 tavoittelee premiumia, mutta raikkaalla reseptillä

Mazda 3 yllättää: saatavilla myös neliveto.

Jaa artikkeli

Jos uusi neljännen sukupolven Mazda 3 on yhtä raikas kuin autosta kertova lehdistötiedote, voi omia teitä kulkevalla japanilaismerkillä olla edessään menestystuote.

Mazda 3

Mazda kertoo tavoittelevansa konseptia ”Mazda Premium”, ja uusi Kolmonen on matkan ensimmäinen askel. Valmistaja haluaa erottamattomaksi osaksi asiakkaidensa elämää, ja tarjoavansa erottautuvaa ajonautintoa. Niinhän kaikki automerkit haluavat.

Yleensä näitä väitteitä seuraa litania sporttisuudesta, dynaamisuudesta ja rautaisesta kontrollista matkalla eeppiseen auringonlaskuun.

Vaan Mazda puhuu ajamisen ilosta osana arkea: matkalla kauppaan, töihin tai reissusta perheen kanssa. Japanilaisvalmistaja kertoo pyrkivänsä ajonautintoon tekemällä autosta luonnollisen ja vaistonvaraisen ajaa, ”kuin työkalun, jota olet käyttänyt vuosia” kuten suora lainaus tiedotteesta kertoo.

Mazda 3

Toinenkin Mazdan esittämä vertaus on osuva: nyt esiteltävässä Kolmosessa debytoiva Skyactiv Vehicle Architecture -perusrakenne haluaa tehdä ajamisesta yhtä luontevaa kuin kävelystä.

Aggression ja jäykkien alustojen aikakaudella jo ajatus perheautosta, jossa hallintalaitteiden vasteiden ja herkkyyksien kaltaiset perinteiset arvot ovat keskipisteessä kuulostaa houkuttelevalta.

Mazda kertoo panostaneensa myös laatuvaikutelmaan ja äänien ja värinöiden hallintaan.

Pelkistettyä pintaa

Mazda 3 esittelee seuraavan askeleen yhtiön Kodo-muotokielessä. Japanilaiset ovat lähteneet Mercedes-Benzin tapaan pelkistyslinjalle: terävien poikkeusten sijaan kylkiä halkovat pelkistetyt ja pehmeät muodot. Kuvissa erityisesti sedanmalli näyttää erittäin onnistuneelta, mutta kolmiovisen raskaasti kaartuva C-pilari vaatinee hieman tottumista. Saa nähdä, miltä malli näyttää luonnossa.

Mazda 3

Sisätiloissa on keskitytty pelkistämiseen ja kuljettajakeskeisyyteen. Ohjauspyörän syvyyssäätöä on kasvatettu 70 millimetriin ja vaihteensiirrintä on nostettu ylös ja siirretty eteenpäin helpomman käytettävyyden takaamiseksi. Mazda tekee numeron jopa A-pilarien suunnittelusta, jonka halutaan sekä minimoivan katveet että vähentävän kuljettajan päänkääntelystä aiheutuvaa niskan kuormitusta. Saa nähdä, onko Mazdan huomio yltänyt myös pystyperän massiivisten C-pilarien katveisiin asti?

Mazda 3

Skyactiv-X ja vanhat kaverit

Mazda 3:n odotetuin tekninen kohokohta on tietysti uusi kipinäohjattu puristussytytteinen moottori nimeltä Skyactiv-X. Auton julkaisun yhteydessä valmistaja ei paljastanut voimanlähteestä uusia tietoja, mitä nyt kertoi sen saapuvan M Hybrid -hybridijärjestelmän kanssa.

Mazda Skyactiv X Mazda 3

Skyactiv-X: maailman ensimmäinen kipinäohjattu puristussytytteinen bensiinimoottori yhdistää dieselin ja bensiinimoottorin toimintaperiaatteita.

Sen sijaan uuden Kolmosen kerrottiin saapuvan uutuusmoottorin lisäksi myös kehitetyillä versioilla nykyisistä 1,5-, 2-, ja 2,5-litraisista bensiinimoottoreista, ja ainakin osaan näistä voi yhdistää M Hybrid -järjestelmän. Diesel tulee saataville 1,8-litraisena.

Neliveto!

Pieni tekninen yllätyskin kerrottiin: Mazda 3:n saa nyt ensi kertaa nelivetoisena. Valmistaja kertoo kehittäneensä i-Activ AWD -järjestelmää, ja sen aiheuttamat häviöt ovat nyt 60 prosenttia edellisestä sukupolvesta.

Mazda kertoo panostaneensa korin jäykkyyteen, minkä kerrotaan tukevan iskunvaimentimien toimintaa. Alusta luottaa keulassa MacPherson-joustintukiin ja takana yhdystukiakseliin. Mazda 3:n akseliväli on 2725 millimetriä, ja pystyperän pituus 4459 ja sedanin 4662 millimetriä.

Mazda 3

Mazda 3 lupaa paljon, eikä pelkästään Skyactiv-X -moottorinsa puolesta. Ennakkotietojen pohjalta kyse on yksi ensi vuoden kiinnostavimmista uutuuksista, mutta ennen koeajoa voimme vain odottaa ja toivoa.

 

Jaa artikkeli

Keskustelu