29.11.2018 Ajoneuvot Kurotus ylöspäin: Mazda 3 tavoittelee premiumia, mutta raikkaalla reseptillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 3 yllättää: saatavilla myös neliveto. Jos uusi neljännen sukupolven Mazda 3 on yhtä raikas kuin autosta kertova lehdistötiedote, voi omia teitä kulkevalla japanilaismerkillä olla edessään menestystuote. Mazda kertoo tavoittelevansa konseptia ”Mazda Premium”, ja uusi Kolmonen on matkan ensimmäinen askel. Valmistaja haluaa erottamattomaksi osaksi asiakkaidensa elämää, ja tarjoavansa erottautuvaa ajonautintoa. Niinhän kaikki automerkit haluavat. Yleensä näitä väitteitä seuraa litania sporttisuudesta, dynaamisuudesta ja rautaisesta kontrollista matkalla eeppiseen auringonlaskuun. Vaan Mazda puhuu ajamisen ilosta osana arkea: matkalla kauppaan, töihin tai reissusta perheen kanssa. Japanilaisvalmistaja kertoo pyrkivänsä ajonautintoon tekemällä autosta luonnollisen ja vaistonvaraisen ajaa, ”kuin työkalun, jota olet käyttänyt vuosia” kuten suora lainaus tiedotteesta kertoo. Toinenkin Mazdan esittämä vertaus on osuva: nyt esiteltävässä Kolmosessa debytoiva Skyactiv Vehicle Architecture -perusrakenne haluaa tehdä ajamisesta yhtä luontevaa kuin kävelystä. Aggression ja jäykkien alustojen aikakaudella jo ajatus perheautosta, jossa hallintalaitteiden vasteiden ja herkkyyksien kaltaiset perinteiset arvot ovat keskipisteessä kuulostaa houkuttelevalta. Mazda kertoo panostaneensa myös laatuvaikutelmaan ja äänien ja värinöiden hallintaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pelkistettyä pintaa Mazda 3 esittelee seuraavan askeleen yhtiön Kodo-muotokielessä. Japanilaiset ovat lähteneet Mercedes-Benzin tapaan pelkistyslinjalle: terävien poikkeusten sijaan kylkiä halkovat pelkistetyt ja pehmeät muodot. Kuvissa erityisesti sedanmalli näyttää erittäin onnistuneelta, mutta kolmiovisen raskaasti kaartuva C-pilari vaatinee hieman tottumista. Saa nähdä, miltä malli näyttää luonnossa. Sisätiloissa on keskitytty pelkistämiseen ja kuljettajakeskeisyyteen. Ohjauspyörän syvyyssäätöä on kasvatettu 70 millimetriin ja vaihteensiirrintä on nostettu ylös ja siirretty eteenpäin helpomman käytettävyyden takaamiseksi. Mazda tekee numeron jopa A-pilarien suunnittelusta, jonka halutaan sekä minimoivan katveet että vähentävän kuljettajan päänkääntelystä aiheutuvaa niskan kuormitusta. Saa nähdä, onko Mazdan huomio yltänyt myös pystyperän massiivisten C-pilarien katveisiin asti? Skyactiv-X ja vanhat kaverit Mazda 3:n odotetuin tekninen kohokohta on tietysti uusi kipinäohjattu puristussytytteinen moottori nimeltä Skyactiv-X. Auton julkaisun yhteydessä valmistaja ei paljastanut voimanlähteestä uusia tietoja, mitä nyt kertoi sen saapuvan M Hybrid -hybridijärjestelmän kanssa. Skyactiv-X: maailman ensimmäinen kipinäohjattu puristussytytteinen bensiinimoottori yhdistää dieselin ja bensiinimoottorin toimintaperiaatteita. Sen sijaan uuden Kolmosen kerrottiin saapuvan uutuusmoottorin lisäksi myös kehitetyillä versioilla nykyisistä 1,5-, 2-, ja 2,5-litraisista bensiinimoottoreista, ja ainakin osaan näistä voi yhdistää M Hybrid -järjestelmän. Diesel tulee saataville 1,8-litraisena. Neliveto! Pieni tekninen yllätyskin kerrottiin: Mazda 3:n saa nyt ensi kertaa nelivetoisena. Valmistaja kertoo kehittäneensä i-Activ AWD -järjestelmää, ja sen aiheuttamat häviöt ovat nyt 60 prosenttia edellisestä sukupolvesta. Mazda kertoo panostaneensa korin jäykkyyteen, minkä kerrotaan tukevan iskunvaimentimien toimintaa. Alusta luottaa keulassa MacPherson-joustintukiin ja takana yhdystukiakseliin. Mazda 3:n akseliväli on 2725 millimetriä, ja pystyperän pituus 4459 ja sedanin 4662 millimetriä. Mazda 3 lupaa paljon, eikä pelkästään Skyactiv-X -moottorinsa puolesta. Ennakkotietojen pohjalta kyse on yksi ensi vuoden kiinnostavimmista uutuuksista, mutta ennen koeajoa voimme vain odottaa ja toivoa. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mazda Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?