6.1.2020 Ajoneuvot Parivertailu: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X ja Toyota Corolla 2.0 Hybrid – tekniikoissa puristusta ja sähköä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Minkälaista mekaniikkaa uudistuneet Mazda 3 ja Toyota Corolla sisältävät näennäisesti samanlaisien numeroarvojen takana? Nyt paneudumme vertailuautojen tekniikkaan tarkemmin. Jos katsoo uusimpaan parivertailuumme osallistuvien Mazda 3- ja Toyota Corolla -mallien numeroarvoja pikaisesti, teknisiä eroja ei heti tajua. Kummankin auton keulalta löytyvät kaksilitraiset, nelisylinteriset bensiinimoottorit, ja myös suurin ilmoitettu teho 180 hevosvoimaa on molemmissa sama.Siihen yhtäläisyydet sitten loppuvatkin. Uusinta uutta moottoririntamalle on tuonut Mazda, jonka syksyllä myyntiin tulleen Skyactiv-X -voimanlähteen kerrotaan yhdistävän bensiini- ja dieselmoottorien parhaat puolet. Toyota puolestaan luottaa entistä selvemmin hybriditekniikkaansa, joka on ollut käytössä jo useamman mallisukupolven ajan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevythybridi ja mekaaninen ahdinMazda 3 -tekniikan, jota syväluotasimme ulkomaan ensikoeajossa, idea on yksinkertaisesti seuraava: moottorin käyttövoimana on bensiini, mutta siinä hyödynnetään dieseleistä tuttua puristussytytystä. Erona on se, että kun dieselmoottorin ilma-polttoaineseos syttyy itsestään, Skyactiv-X:ssä syttymisen rajalle puristettu seos saa ratkaisevan kipinänsä sytytystulpan välityksellä, pienen lisäbensamäärän avittamana.Moottorin kylkiäisenä tulee vielä hihnakäyttöinen kevythybridijärjestelmä, joka taltioi energiaa hidastuksissa ja vapauttaa sitä polttomoottorin avuksi kiihdytyksissä – sekä mekaaninen ahdin, jolla varmistetaan, että sylinteri täyttyy tehokkaasti imuilmalla.Kaikella tällä on selvä tavoite: parantaa polttoainetaloutta sekä poistaa haitalliset typenoksidipäästöt miltei kokonaan.Kaikkien voimanlähteiden hyödytInnovatiivisuutta totisesti Mazdalla tarvitaankin, sillä vastassa on talouspuolen tunnettu luu, Toyota. Se lähti jo parikymmentä vuotta sitten avaamaan uutta latua hybriditekniikallaan, joka näyttää nykyisessä ilmastonmuutoskulttuurissa osuneen maaliin – etenkin, kun hybridit ovat pienissä perheautoissa edelleen harvinaista herkkua.Toyotan järjestelmä on säilynyt vuosien mittaan pääpiirteittään ennallaan, vaikka sen tuottamaa tehoa onkin vähitellen nosteltu. Portaattomaan hybridivoimalinjaan sisältyvät bensiinimoottori sekä kaksi sähkömoottori/generaattoria, ja nämä kaikki toimivat yhteistyössä ilman, että kuljettajan tarvitsee kiinnittää asiaan huomiota. Eikä myöskään latausjohdoista tarvitse tietenkään huolehtia.Vertailun asetelma on siis jälleen kerran kutkuttava: Mazdan (ainakin melkein) itsestään syttyvä vastaan Toyotan (markkinointiterminä) itsestään lataava. Tarkemmat mittaustulokset, jotka sisältyvät täydelliseen vertailuraporttiin, julkaistaan Moottorin 8.1. ilmestyvässä numerossa 1/2020. Ilmestymispäivästä lähtien voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Parivertailu: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X ja Toyota Corolla 2.0 Hybrid – perusmallit vastakkain Parivertailu: Mazda 3 2.0 Skyactiv-X ja Toyota Corolla 2.0 Hybrid – talouden tavoittelijat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä