16.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Hybridi kaksipistenolla – Toyota C-HR 2.0 Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota C-HR sai kasvojenkohotuksen lisäksi uutta ryhtiä konetilaan. Hyvää: ulkonäkö, käytettävyys, uusi hybridivoimalinja. Huonoa: sähköajoa voisi olla enemmänkin. 2016 esitelty särmikäs katumaasturi Toyota C-HR sai elinkaarensa puolivälin kunniaksi entistä enemmän ilmettä erityisesti valojen muotoiluun. Kolmiulotteisemmat valot korostavat auton muotoja entisestään ja samalla pientä viilausta on tehty puskureihin ja sumuvaloihin. Kuvien shokkioranssi ja vanteet ovat osa Launch Edition -erikoiserää, muuten värivalikoima on pysynyt naapuriystävällisellä tolalla.Sisällä matkustamossa tilanne on huomattavasti rauhallisempi. Toyotan päättäväisen keskinkertainen tietoviihdejärjestelmä on päivitetty seuraavaan versioon, jolloin valikkoseikkailut voi vaihtaa älypuhelinpeilaukseen Apple CarPlayn tai Android Auton avulla. Varsinaiset tilat ovat ennallaan, eli takaistuimilta ei ole tarkoituskaan nähdä kunnolla ulos. Tämä ei tosin liene ongelma, mikäli jälkikasvu on tykästynyt pädeihin ja peleihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisäisesti jämäkämpiToyota kehuu hienosäätäneensä C-HR:n ohjaustehostusta ja alustaa, mutta isoa eroa alkuperäiseen on vaikea havaita ilman suoraa vertailua. Ensikoeajojen yhteydessä C-HR:n ketterän napakkaa ajettavuutta perusteltiin eurooppalaisten ajotavalla, sillä tehtaan tutkimusten mukaan meikäläiset kuljettajat väistävät tiellä olevat esteet, muiden maiden suosiessa jarruttamista. TNGA-pohjarakenteelle perustuvana C-HR:ssä on hiukan kilpailijoita enemmän rengasmelua.Voimalinjapuolella on kuitenkin tapahtunut. 1,2-litrainen turbovaihtoehto ja neliveto ovat poistuneet mallistosta. Uusi Corollasta tuttu hybridiversio rakentuu 2,0-litraisen bensiinimoottorin ympärille, ja 180 hevosvoiman kokonaisteho antaa C-HR:lle ripeyttä etenemiseen. Toyotan hybridijärjestelmä loistaa edelleen vaivattomuudellaan, mutta itsenäisesti työskentelevän järjestelmän kanssa sähköajon osuus voi vaihdella reissuittain merkittävästikin.Vähän välkympiValopäivitysten yhteydessä C-HR on saanut aimo annoksen ledejä. Malliston huipulla ovat automaattisella korkeussäädöllä varustetut projektorityyppiset kaksoisledit kaarreajotoiminnolla. Uudistuneen C-HR -malliston hinnat alkavat 29 960 eurosta (1.8 Hybrid Active). Kaksilitraiseen hybridivoimalinjaan pääsylippu on 34 702 euroa (2.0 Hybrid Intense), mikä merkitsee noin 2 500 euron hintaeroa pienempään hybridiin.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Toyota C-HR 2.0 Hybrid Limited Launch Edition Hinta alkaen 37 477 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 015 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 987 cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, etuveto. Teho 112 kW (153 hv), 6000 r/min Vääntö 190 Nm (4400–5200 r/min) Vääntö 190 Nm (4400–5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4395 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1555 mm, akseliväli 2640 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 725 / 725 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?