16.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Hybridi kaksipistenolla – Toyota C-HR 2.0 Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota C-HR sai kasvojenkohotuksen lisäksi uutta ryhtiä konetilaan. Hyvää: ulkonäkö, käytettävyys, uusi hybridivoimalinja. Huonoa: sähköajoa voisi olla enemmänkin. 2016 esitelty särmikäs katumaasturi Toyota C-HR sai elinkaarensa puolivälin kunniaksi entistä enemmän ilmettä erityisesti valojen muotoiluun. Kolmiulotteisemmat valot korostavat auton muotoja entisestään ja samalla pientä viilausta on tehty puskureihin ja sumuvaloihin. Kuvien shokkioranssi ja vanteet ovat osa Launch Edition -erikoiserää, muuten värivalikoima on pysynyt naapuriystävällisellä tolalla.Sisällä matkustamossa tilanne on huomattavasti rauhallisempi. Toyotan päättäväisen keskinkertainen tietoviihdejärjestelmä on päivitetty seuraavaan versioon, jolloin valikkoseikkailut voi vaihtaa älypuhelinpeilaukseen Apple CarPlayn tai Android Auton avulla. Varsinaiset tilat ovat ennallaan, eli takaistuimilta ei ole tarkoituskaan nähdä kunnolla ulos. Tämä ei tosin liene ongelma, mikäli jälkikasvu on tykästynyt pädeihin ja peleihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisäisesti jämäkämpiToyota kehuu hienosäätäneensä C-HR:n ohjaustehostusta ja alustaa, mutta isoa eroa alkuperäiseen on vaikea havaita ilman suoraa vertailua. Ensikoeajojen yhteydessä C-HR:n ketterän napakkaa ajettavuutta perusteltiin eurooppalaisten ajotavalla, sillä tehtaan tutkimusten mukaan meikäläiset kuljettajat väistävät tiellä olevat esteet, muiden maiden suosiessa jarruttamista. TNGA-pohjarakenteelle perustuvana C-HR:ssä on hiukan kilpailijoita enemmän rengasmelua.Voimalinjapuolella on kuitenkin tapahtunut. 1,2-litrainen turbovaihtoehto ja neliveto ovat poistuneet mallistosta. Uusi Corollasta tuttu hybridiversio rakentuu 2,0-litraisen bensiinimoottorin ympärille, ja 180 hevosvoiman kokonaisteho antaa C-HR:lle ripeyttä etenemiseen. Toyotan hybridijärjestelmä loistaa edelleen vaivattomuudellaan, mutta itsenäisesti työskentelevän järjestelmän kanssa sähköajon osuus voi vaihdella reissuittain merkittävästikin.Vähän välkympiValopäivitysten yhteydessä C-HR on saanut aimo annoksen ledejä. Malliston huipulla ovat automaattisella korkeussäädöllä varustetut projektorityyppiset kaksoisledit kaarreajotoiminnolla. Uudistuneen C-HR -malliston hinnat alkavat 29 960 eurosta (1.8 Hybrid Active). Kaksilitraiseen hybridivoimalinjaan pääsylippu on 34 702 euroa (2.0 Hybrid Intense), mikä merkitsee noin 2 500 euron hintaeroa pienempään hybridiin.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Toyota C-HR 2.0 Hybrid Limited Launch Edition Hinta alkaen 37 477 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 015 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 987 cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, etuveto. Teho 112 kW (153 hv), 6000 r/min Vääntö 190 Nm (4400–5200 r/min) Vääntö 190 Nm (4400–5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4395 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1555 mm, akseliväli 2640 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 725 / 725 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti