2.5.2022 Ajoneuvot Kesärengastesti: halparenkaalla ei pääse nauttimaan huippuominaisuuksista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin kesärengastestissä tarkkailun alla olivat hinta, laatu ja koko. Testasimme kolme eri kokoista rengasta kahdessa eri hintaluokassa. Testin edellisessä osassa käsittelyssä olivat ominaisuudet märällä kelillä. Tämä erotteli testin renkaat kahteen kategoriaan: ei koon, vaan valmistajan perusteella. Testin selkeä menestyjä oli Michelin ja peräpäätä piteli Star Performer.Tällä kertaa testissä keskityttiin kuiviin ajo-olosuhteisiin, rengasmelun ja ajomukavuuteen. Mukana olivat suorituskykyä lupaavat Michelin Pilot Sport 4 ja Star Performer UHP -renkaat 17-, 18- ja 19-tuumaisina.Arvostelimme renkaiden mukavuutta sekä suomalaisella maantiellä että espanjalaisen rengastestikeskuksen tätä tarkoitusta varten rakennetulla ”mukavuusradalla”, joka sisältää erityyppisiä tienpintoja sekä epätasaisuuksia.Mukavuudessa kärkeen kiilaavat ilmatilaltaan suurimmat eli 17-tuumaiset renkaat. Star Performer suodattaa terävimmät epätasaisuudet parhaiten ja muuttaa ääntään vähiten asfalttilaadun mukaan. Michelinin 17-tuumaisen mukavuus puolestaan on isommissa ärsykkeissä kärkitasoa, mutta mukulakivillä ja epätasaisella tienpinnalla rengas jää Star Performerin mukavuudesta.Suurin Star Performer jää mukavuudessa hännille. Se löytää epätasaisuudet helpoiten, yksittäiset epätasaisuudet tulevat kovimpina tärähdyksinä läpi ja äänikin on voimakkaan kumahtava. 19 tuuman Michelin on sekin varsin kova, mutta kyyti on hallitumpaa ja rengas onnistuu suodattamaan epätasaisuuksia paremmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyStar Performer yllättää melutasollaMelutasoltaan 17-tuumainen Star Performer on korvalle helppo. Äänimaailma on varsin tavanomaista rengasääntä, jonka taajuus vaeltaa vain vähän. 17 tuuman Michelin pitää vastaavasti vähän selkeämpää matalaa ääntä, mutta taajuus ei vaella.Kaarreajon tarkkuudessa ei testirenkaiden kesken synny pahemmin eroa. Kaikki pysyvät tasasäteisessä kaarteessa halutulla ajolinjalla, kun ohjauskulmaa ei muuteta. Muutoin ohjauksissa on kuusikon kesken suuri skaala.Star Performerien ohjaustuntuma jättää varsin paljon toivomisen varaa. 17- ja 18-tuumaisissa esiintyy ohjauksen keskialueella pientä väljyyttä. Renkaat eivät varsinaisesti myöhästy ohjausliikkeestä, mutta eivät myöskään reagoi terävästi.Ääritilannekäytös punnittiin väistökokeilla 100 ja 120 km/h -nopeuksissa. 18-tuumainen on Michelin-kolmikon suvereenein. Se asettuu väistön jälkeen harvinaisen pitävästi takaisin omalle kaistalle – niin loivilla kuin jyrkilläkin ohjausliikkeillä, nopeudesta riippumatta. Myös 17-tuumainen Michelin käyttäytyy hienosti.Star Performereilla väistökoe tuotti huomattavasti enemmän vaikeuksia. Parhaiten käyttäytyvässä 17-tuumaisessa esiintyy asettumisvaiheessa joustoa jo 100 km/h -nopeudessa loivilla ohjausliikkeillä. Jyrkillä ohjausliikkeillä perä ei enää asetu ilman vastaohjausta.Vierintävastuskokeiden tulokset voi kääntää suoraan kulutuslukemiksi. Kuusikon kesken eroa oli harvinaisen vähän. Jos auto esimerkiksi kuluttaa pienimmän vierinvastuksen omaavalla renkaalla (19 tuuman Michelin) 7,0 l/100 km, suurimman vierinvastuksen renkaalla (17 tuuman Star Performer) kulutus on 7,06 l/100 km. Tällaisella erolla ei ole kovinkaan suurta käytännön merkitystä.Kalliimpi on hintansa väärtiKoko vaikutti renkaiden ominaisuuksiin, mutta vielä isommat erot muodostuivat rengasmerkeistä. Star Performerit jäivät Michelineille käytännössä kaikissa ajettavuuteen liittyvissä osakokeissa. Kulutuksessa, melussa ja mukavuudessa oli sen sijaan tasaisempaa.Ajamisen hauskuus ja sporttinen fiilis ovat nyt testattujen renkaiden ydinosaamisaluetta: parhaimmillaan näillä eväillä voi parantaa vaikkapa auton heikkoa ohjaustuntoa. Michelinit täyttivät odotukset – ne ovat suorituskykyisiä, minkä myös tuntee ratin takana.19-tuumainen Star Performer on suorituskykymielessä selvästi kiinalaiskolmikon paras, mutta käytännössä ihan perusrenkaidenkin joukosta löytyy etevämpää ohjaustuntoa ja -tarkkuutta.Kesärengastestimme tuloksiin voit tutustua tarkemmin Moottori-lehden numerossa 5/2022.Teksti: Tuomas Rajala ja Juuso Kallioinen Kuvat: Timo Villanen Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Testit Testi: Kuluneet vastaan uudet kesärenkaat – poistuuko pito? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle