29.10.2019 Ajoneuvot Moottori testasi: kun kevytauto pysähtyy, kiitää mopoauto vielä 25 km/h Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mopo- ja kevytauton jarrutusmatkassa huima ero. Huomenna ilmestyvässä Moottorissa (11/2019) julkaistaan vertailu mopo- ja kevytautosta. Vertailun piti olla turha, sillä alkunperin kevytautojen oli määrä saapua liikenteeseen nyt marraskuun 1. päivänä.Aiheesta tuli ajankohtainen, kun viime hetkellä kevytautot saivat lykkäystä vuodella. Aikalisän tarkoituksena on varmistaa autojen laillisuus. Toivottavasti tavoitteessa onnistutaan, saivathan kevytautot vahvaa kannatusta.Silti uudesta autoluokasta on keskusteltu paljon, ja osa suhtautuu nopeusrajoitettuun henkilöautoon alaikäisten käsissä todella negatiivisesti.Kahden autoluokan eroa kuvaa hyvin yksinkertainen testi: jarrutusmatka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtava tekninen eroAutoteknisesti kevytautot ja mopoautot ovat eri vuosikymmeniltä. Kevytautoiksi olisi sallittu henkilöautot, jotka on ensirekisteröity vuonna 2015 tai sen jälkeen. Toisin sanoen kevytautoiksi kelpaavissa autoissa olisi ollut ajonvakautusjärjestelmät ja muut nykyaikaisuudet.Nykyaikaisissa henkilöautoissa myös alusta- ja koritekniikka ovat huomattavasti mopoautoja kehittyneempiä, osittain jo mopoautojen 425 kilogramman painorajan takia. Tiukka painoraja rajoittaa valtavasti kevytautojen rakenteita, kun valmistajat kamppailevat painon, lujuuden ja hinnan kompromississa. Lukkiutumattomien jarrujen kaltaiset varusteet ovat tässä luokassa luksusta.Selvittääksemme autojen eroja veimme kevytautoa edustavan Hyundai i20:n ja mopoautoa edustavan Chatenet CH 26:n jarrutuskokeisiin. Kokeet suoritettiin kostealla asvaltilla. Tuloksia tutkiessa on huomattava, ettei käytettynä testiin saatu mopoauto ollut rengastukseltaan uudenveroinen, mutta katsastuksen se olisi läpäissyt ongelmitta.Pelottava ero jarrutusmatkoissaLopputulos on kuitenkin musertava: kun kevytauto on pysähtynyt 45 kilometristä tunnissa, viilettää mopoauto samassa kohtaa vielä 25 kilometriä tunnissa.Ja tämä silloin, kun lukkiutuvin jarruin varustetun mopoauton kuljettaja onnistuu pysäyttämään autonsa tehokkaasti.Laitamme siis kaikkein kokemattomimmat kuljettajat liikenteeseen mopoautoilla, joiden turvavarustelu edustaa lähinnä 80-luvun henkilöautoja.KevytautoMopoautoJarrutusmatka 45 km/h8,4 m13,8 mJarrutusmatka 60 km/h15,4mEi mitattu.Jarrutuskoe on kevytautolla huomattavasti helpompi: kunhan kuljettaja painaa jarrupoljinta terävästi, hoitavat auton järjestelmät ajoneuvon pysähdyksiin tehokkaasti ja vakaasti. Tekniikan vaikutus näkyy jarrutusmatkojen hajonnassa.Toki kevytautojen huippunopeudeksi kaavailtiin 60 kilometriä tunnissa. Tästä nopeudesta Hyundai i20:n jarrutusmatka on 15,4 metriä, siis 1,6 metriä yli mopoauton matkan 45 kilometristä tunnissa. Oikeassa hätätilanteessa Hyundain matkaa pidentäisi jarrutusmatkan päälle tuleva reagointimatka. Toisaalta oma muuttujansa ovat mopoauton lukkiutuvat jarrutkin.Lisää kevyt- ja mopoautojen välisestä erosta varsinaisessa vertailussa Moottorissa 11/2019.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, tekninen avustus Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 1.4.2025 Uutinen Vanhassa vara parempi: Volvo hakee edellisen pääjohtajan takaisin eläkkeeltä 1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle