29.10.2019

Moottori testasi: kun kevytauto pysähtyy, kiitää mopoauto vielä 25 km/h

Kuva Eetu Kokkonen
mopoauton jarrutusmatka

Mopo- ja kevytauton jarrutusmatkassa huima ero.

Huomenna ilmestyvässä Moottorissa (11/2019) julkaistaan vertailu mopo- ja kevytautosta. Vertailun piti olla turha, sillä alkunperin kevytautojen oli määrä saapua liikenteeseen nyt marraskuun 1. päivänä.

Aiheesta tuli ajankohtainen, kun viime hetkellä kevytautot saivat lykkäystä vuodella. Aikalisän tarkoituksena on varmistaa autojen laillisuus. Toivottavasti tavoitteessa onnistutaan, saivathan kevytautot vahvaa kannatusta.

Silti uudesta autoluokasta on keskusteltu paljon, ja osa suhtautuu nopeusrajoitettuun henkilöautoon alaikäisten käsissä todella negatiivisesti.

Kahden autoluokan eroa kuvaa hyvin yksinkertainen testi: jarrutusmatka.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valtava tekninen ero

Autoteknisesti kevytautot ja mopoautot ovat eri vuosikymmeniltä. Kevytautoiksi olisi sallittu henkilöautot, jotka on ensirekisteröity vuonna 2015 tai sen jälkeen. Toisin sanoen kevytautoiksi kelpaavissa autoissa olisi ollut ajonvakautusjärjestelmät ja muut nykyaikaisuudet.

Nykyaikaisissa henkilöautoissa myös alusta- ja koritekniikka ovat huomattavasti mopoautoja kehittyneempiä, osittain jo mopoautojen 425 kilogramman painorajan takia. Tiukka painoraja rajoittaa valtavasti kevytautojen rakenteita, kun valmistajat kamppailevat painon, lujuuden ja hinnan kompromississa. Lukkiutumattomien jarrujen kaltaiset varusteet ovat tässä luokassa luksusta.

Selvittääksemme autojen eroja veimme kevytautoa edustavan Hyundai i20:n ja mopoautoa edustavan Chatenet CH 26:n jarrutuskokeisiin. Kokeet suoritettiin kostealla asvaltilla. Tuloksia tutkiessa on huomattava, ettei käytettynä testiin saatu mopoauto ollut rengastukseltaan uudenveroinen, mutta katsastuksen se olisi läpäissyt ongelmitta.

Pelottava ero jarrutusmatkoissa

Lopputulos on kuitenkin musertava: kun kevytauto on pysähtynyt 45 kilometristä tunnissa, viilettää mopoauto samassa kohtaa vielä 25 kilometriä tunnissa.

Ja tämä silloin, kun lukkiutuvin jarruin varustetun mopoauton kuljettaja onnistuu pysäyttämään autonsa tehokkaasti.

Laitamme siis kaikkein kokemattomimmat kuljettajat liikenteeseen mopoautoilla, joiden turvavarustelu edustaa lähinnä 80-luvun henkilöautoja.

KevytautoMopoauto
Jarrutusmatka 45 km/h8,4 m13,8 m
Jarrutusmatka 60 km/h15,4mEi mitattu.

Jarrutuskoe on kevytautolla huomattavasti helpompi: kunhan kuljettaja painaa jarrupoljinta terävästi, hoitavat auton järjestelmät ajoneuvon pysähdyksiin tehokkaasti ja vakaasti. Tekniikan vaikutus näkyy jarrutusmatkojen hajonnassa.

Toki kevytautojen huippunopeudeksi kaavailtiin 60 kilometriä tunnissa. Tästä nopeudesta Hyundai i20:n jarrutusmatka on 15,4 metriä, siis 1,6 metriä yli mopoauton matkan 45 kilometristä tunnissa. Oikeassa hätätilanteessa Hyundain matkaa pidentäisi jarrutusmatkan päälle tuleva reagointimatka. Toisaalta oma muuttujansa ovat mopoauton lukkiutuvat jarrutkin.

Lisää kevyt- ja mopoautojen välisestä erosta varsinaisessa vertailussa Moottorissa 11/2019.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, tekninen avustus Eetu Kokkonen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat