29.10.2019 Ajoneuvot Moottori testasi: kun kevytauto pysähtyy, kiitää mopoauto vielä 25 km/h Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mopo- ja kevytauton jarrutusmatkassa huima ero. Huomenna ilmestyvässä Moottorissa (11/2019) julkaistaan vertailu mopo- ja kevytautosta. Vertailun piti olla turha, sillä alkunperin kevytautojen oli määrä saapua liikenteeseen nyt marraskuun 1. päivänä.Aiheesta tuli ajankohtainen, kun viime hetkellä kevytautot saivat lykkäystä vuodella. Aikalisän tarkoituksena on varmistaa autojen laillisuus. Toivottavasti tavoitteessa onnistutaan, saivathan kevytautot vahvaa kannatusta.Silti uudesta autoluokasta on keskusteltu paljon, ja osa suhtautuu nopeusrajoitettuun henkilöautoon alaikäisten käsissä todella negatiivisesti.Kahden autoluokan eroa kuvaa hyvin yksinkertainen testi: jarrutusmatka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtava tekninen eroAutoteknisesti kevytautot ja mopoautot ovat eri vuosikymmeniltä. Kevytautoiksi olisi sallittu henkilöautot, jotka on ensirekisteröity vuonna 2015 tai sen jälkeen. Toisin sanoen kevytautoiksi kelpaavissa autoissa olisi ollut ajonvakautusjärjestelmät ja muut nykyaikaisuudet.Nykyaikaisissa henkilöautoissa myös alusta- ja koritekniikka ovat huomattavasti mopoautoja kehittyneempiä, osittain jo mopoautojen 425 kilogramman painorajan takia. Tiukka painoraja rajoittaa valtavasti kevytautojen rakenteita, kun valmistajat kamppailevat painon, lujuuden ja hinnan kompromississa. Lukkiutumattomien jarrujen kaltaiset varusteet ovat tässä luokassa luksusta.Selvittääksemme autojen eroja veimme kevytautoa edustavan Hyundai i20:n ja mopoautoa edustavan Chatenet CH 26:n jarrutuskokeisiin. Kokeet suoritettiin kostealla asvaltilla. Tuloksia tutkiessa on huomattava, ettei käytettynä testiin saatu mopoauto ollut rengastukseltaan uudenveroinen, mutta katsastuksen se olisi läpäissyt ongelmitta.Pelottava ero jarrutusmatkoissaLopputulos on kuitenkin musertava: kun kevytauto on pysähtynyt 45 kilometristä tunnissa, viilettää mopoauto samassa kohtaa vielä 25 kilometriä tunnissa.Ja tämä silloin, kun lukkiutuvin jarruin varustetun mopoauton kuljettaja onnistuu pysäyttämään autonsa tehokkaasti.Laitamme siis kaikkein kokemattomimmat kuljettajat liikenteeseen mopoautoilla, joiden turvavarustelu edustaa lähinnä 80-luvun henkilöautoja.KevytautoMopoautoJarrutusmatka 45 km/h8,4 m13,8 mJarrutusmatka 60 km/h15,4mEi mitattu.Jarrutuskoe on kevytautolla huomattavasti helpompi: kunhan kuljettaja painaa jarrupoljinta terävästi, hoitavat auton järjestelmät ajoneuvon pysähdyksiin tehokkaasti ja vakaasti. Tekniikan vaikutus näkyy jarrutusmatkojen hajonnassa.Toki kevytautojen huippunopeudeksi kaavailtiin 60 kilometriä tunnissa. Tästä nopeudesta Hyundai i20:n jarrutusmatka on 15,4 metriä, siis 1,6 metriä yli mopoauton matkan 45 kilometristä tunnissa. Oikeassa hätätilanteessa Hyundain matkaa pidentäisi jarrutusmatkan päälle tuleva reagointimatka. Toisaalta oma muuttujansa ovat mopoauton lukkiutuvat jarrutkin.Lisää kevyt- ja mopoautojen välisestä erosta varsinaisessa vertailussa Moottorissa 11/2019.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, tekninen avustus Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?