29.10.2019 Ajoneuvot Moottori testasi: kun kevytauto pysähtyy, kiitää mopoauto vielä 25 km/h Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mopo- ja kevytauton jarrutusmatkassa huima ero. Huomenna ilmestyvässä Moottorissa (11/2019) julkaistaan vertailu mopo- ja kevytautosta. Vertailun piti olla turha, sillä alkunperin kevytautojen oli määrä saapua liikenteeseen nyt marraskuun 1. päivänä. Aiheesta tuli ajankohtainen, kun viime hetkellä kevytautot saivat lykkäystä vuodella. Aikalisän tarkoituksena on varmistaa autojen laillisuus. Toivottavasti tavoitteessa onnistutaan, saivathan kevytautot vahvaa kannatusta. Silti uudesta autoluokasta on keskusteltu paljon, ja osa suhtautuu nopeusrajoitettuun henkilöautoon alaikäisten käsissä todella negatiivisesti. Kahden autoluokan eroa kuvaa hyvin yksinkertainen testi: jarrutusmatka. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valtava tekninen ero Autoteknisesti kevytautot ja mopoautot ovat eri vuosikymmeniltä. Kevytautoiksi olisi sallittu henkilöautot, jotka on ensirekisteröity vuonna 2015 tai sen jälkeen. Toisin sanoen kevytautoiksi kelpaavissa autoissa olisi ollut ajonvakautusjärjestelmät ja muut nykyaikaisuudet. Nykyaikaisissa henkilöautoissa myös alusta- ja koritekniikka ovat huomattavasti mopoautoja kehittyneempiä, osittain jo mopoautojen 425 kilogramman painorajan takia. Tiukka painoraja rajoittaa valtavasti kevytautojen rakenteita, kun valmistajat kamppailevat painon, lujuuden ja hinnan kompromississa. Lukkiutumattomien jarrujen kaltaiset varusteet ovat tässä luokassa luksusta. Selvittääksemme autojen eroja veimme kevytautoa edustavan Hyundai i20:n ja mopoautoa edustavan Chatenet CH 26:n jarrutuskokeisiin. Kokeet suoritettiin kostealla asvaltilla. Tuloksia tutkiessa on huomattava, ettei käytettynä testiin saatu mopoauto ollut rengastukseltaan uudenveroinen, mutta katsastuksen se olisi läpäissyt ongelmitta. Pelottava ero jarrutusmatkoissa Lopputulos on kuitenkin musertava: kun kevytauto on pysähtynyt 45 kilometristä tunnissa, viilettää mopoauto samassa kohtaa vielä 25 kilometriä tunnissa. Ja tämä silloin, kun lukkiutuvin jarruin varustetun mopoauton kuljettaja onnistuu pysäyttämään autonsa tehokkaasti. Laitamme siis kaikkein kokemattomimmat kuljettajat liikenteeseen mopoautoilla, joiden turvavarustelu edustaa lähinnä 80-luvun henkilöautoja. KevytautoMopoautoJarrutusmatka 45 km/h8,4 m13,8 mJarrutusmatka 60 km/h15,4mEi mitattu. Jarrutuskoe on kevytautolla huomattavasti helpompi: kunhan kuljettaja painaa jarrupoljinta terävästi, hoitavat auton järjestelmät ajoneuvon pysähdyksiin tehokkaasti ja vakaasti. Tekniikan vaikutus näkyy jarrutusmatkojen hajonnassa. Toki kevytautojen huippunopeudeksi kaavailtiin 60 kilometriä tunnissa. Tästä nopeudesta Hyundai i20:n jarrutusmatka on 15,4 metriä, siis 1,6 metriä yli mopoauton matkan 45 kilometristä tunnissa. Oikeassa hätätilanteessa Hyundain matkaa pidentäisi jarrutusmatkan päälle tuleva reagointimatka. Toisaalta oma muuttujansa ovat mopoauton lukkiutuvat jarrutkin. Lisää kevyt- ja mopoautojen välisestä erosta varsinaisessa vertailussa Moottorissa 11/2019. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, tekninen avustus Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?