5.12.2019 Ajoneuvot Moottorin suuri kitkarengastesti: edelleen kaksijakoista kitkaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nastattomien talvirenkaiden testimme paljasti, että pidon vaihtelut ovat edelleen kitkarenkaiden käyttäjille arkipäivää. Jos alle valitsee lisäksi huonot renkaat, kitkan puute yllättää vieläkin selvemmin. Moottorin tuorein rengastesti kokoaa yhteen seitsemän pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltua nastatonta talvirengasta – näistä neljä eli Continental, Goodyear, Nokian ja Pirelli edustavat niin kutsuttuja tunnettuja merkkirenkaita, kun taas Falken, Maxxis ja Toyo kuuluvat hieman tuntemattomampien kumien kategoriaan.Palaamme testin yksityiskohtaisempiin tuloksiin myöhemmissä jutuissamme, mutta sitä ennen sananen testin yleispätevistä havainnoista.Testissä kävi nimittäin jälleen kerran ilmi nastattomien talvirenkaiden erityisominaisuudet meikäläisessä talvessa. Tätä asiaahan sivusimme ”poikkitieteellisessä” rengastestissämme, jossa talvikokeisiin osallistui viisi erityyppistä rengasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsoimmat erot jäällä ja sulallaVaikka parhaat kitkarenkaat ovat vuosien varrella kehittyneet todella paljon ja yltävät melkein kaikessa jopa nastarenkaiden tasolle, pidon vaihtelut ajoalustasta riippuen kannattaa ottaa ratin takana edelleen huomioon.Jäinen tie on nastattomalle talvirenkaalle yhä se haasteellisin olosuhde. Karhealla jäällä nykyaikainen kitkarengas pitää yllättävän hyvin, mutta kiillottuneella jäällä pito on korkeintaan keskinkertaista luokkaa. Tilannetta korostaa se, että testiin osallistuneiden renkaiden pitotasossa oli jäällä huimia vaihteluja.Sen sijaan lumella kitkarengas on parhaimmillaan. Testirenkaiden keskinäiset erot kaventuvatkin lumella odotetusti, mutta hyvät erottuvat huonoista myös näissä olosuhteissa.Mitä tulee sulaan keliin, talvikuukausina kuivalla ja märällä asvaltilla ajetaan yhä enemmän. Valitettavasti pohjoismaiset talvirenkaat eivät ole näissä olosuhteissa parhaimmillaan: huomattavan pitkät jarrutusmatkat kannattaa sisäistää erityisesti sateella ajettaessa, eli ajonopeutta on syytä suosiolla laskea. Etenkin, jos on valinnut renkaansa väärin – sulalla kelillä erot parhaan ja huonoimman kitkarenkaan välillä venyivät yllättäen jopa yhtä suuriksi kuin jääkokeissa.Koko testiartikkeli julkaistaan 4.12. ilmestyneessä Moottorin numerossa 12/2019. Lehden voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta.Testatut renkaat, koko 205/55 R16:Continental Conti Viking Contact 7 Falken Espia EPZ 2 Goodyear Ultra Grip Ice 2 Maxxis Arctic Trekker SP-02 Nokian Hakkapeliitta R3 Pirelli Ice Zero FR Toyo Observe GSI-5Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen, Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa