16.4.2022 Ajoneuvot Rengaspainetesti: Jo pienet paine-erot aiheuttavat ongelmia väistötilanteissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin rengaspainetestissä tutkittiin paineiden vaikutusta auton käytökseen. Testissä käytiin läpi jarrutusmatkoja, väistökokeita ja kuorman vaikutusta. Hetki sitten julkaistussa jarrutusmatkatestissä kävi ilmi, että rengaspaine ei juuri vaikuta jarrutusmatkan pituuteen. Tässä osassa on luvassa väistökoe. Kokeessa väistetään kuvitteellista estettä äkillisesti vastaantulijoiden kaistalle ja palataan yhtä nopeasti takaisin omalle puolelle tietä.Kuormaamattomalla autolla, suosituspaineilla ja ilman ajonvakautusta auto ohjautuu testialueen keilakujan läpi kiitettävän tasapainoisesti. Ajonvakautuksen kanssa vastaohjauksia ei testissä tarvita. Järjestelmä jarruttaa kulkua vastaantulijoiden kaistalla niin reilusti, että omalle kaistalle paluu sujuu ongelmitta.Rengaspaineiden nostolla 0,5 baaria yli suosituksen oli selvä vaikutus auton käytökseen. Kovemmalla paineella rengas ohjautuu käännöksiin hivenen terävämmin, mutta pidon raja muuttuu jyrkemmäksi. Ajonvakautuksen kanssa pitoeroa on tosin hyvin vaikea huomata.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaineenlaskulla suurin merkitysPaineiden lasku 0,5 baaria alle suosituksen muuttaa ajokäytöstä vieläkin enemmän. Auto reagoi ohjauskäskyihin verkkaisemmin, kori kallistelee enemmän ja keula alkaa väistöliikkeiden aikana selvästi aliohjautumaan.Seuraavaksi nostimme muiden renkaiden paineet takaisin suositustasolle, mutta laskimme vasemman takarenkaan paineen yhden baarin alle suosituksen. Ilman ajonvakautusta käytös muuttui odotusten mukaisesti: auto lähtee vastaantulijoiden kaistalla reiluun ja äkkinäiseen peräluistoon painon siirtyessä vasemman puolen pyörille.Ajonvakautus tasaa tässäkin tilanteessa oivallisesti yhden renkaan väärää painetta. Auto kyllä pyrkii aluksi yliohjautumaan perustilannetta enemmän, mutta järjestelmä ehtii jarruttaa kulkua niin rajusti, että auton kulkusuunta pysyy haluttuna koko keilakujan läpi.Väistökokeet kertovat, että auto on suosituspaineilla ääritilanteissa turvallisin, ja liian alhaiset rengaspaineet heikentävät ajokäytöstä merkittävästi. Etenkin kuorman kanssa on syytä noudattaa tarkasti ilmoitettuja suosituspaineita. Nykyaikainen ajonvakautusjärjestelmä kykenee kompensoimaan renkaiden alipaineita hyvin.Voit tutustua testiin kokonaisuudessaan jo nyt Moottori-lehden numerossa 4/2022. Palaamme testin tuloksiin verkkosivuillamme uudelleen tuonnempana.Teksti: Tuomas Rajala ja Pasi Piironen Kuvat: Ville Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Testit Testi: Kuluneet vastaan uudet kesärenkaat – poistuuko pito? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle