16.4.2022 Ajoneuvot Rengaspainetesti: Jo pienet paine-erot aiheuttavat ongelmia väistötilanteissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin rengaspainetestissä tutkittiin paineiden vaikutusta auton käytökseen. Testissä käytiin läpi jarrutusmatkoja, väistökokeita ja kuorman vaikutusta. Hetki sitten julkaistussa jarrutusmatkatestissä kävi ilmi, että rengaspaine ei juuri vaikuta jarrutusmatkan pituuteen. Tässä osassa on luvassa väistökoe. Kokeessa väistetään kuvitteellista estettä äkillisesti vastaantulijoiden kaistalle ja palataan yhtä nopeasti takaisin omalle puolelle tietä.Kuormaamattomalla autolla, suosituspaineilla ja ilman ajonvakautusta auto ohjautuu testialueen keilakujan läpi kiitettävän tasapainoisesti. Ajonvakautuksen kanssa vastaohjauksia ei testissä tarvita. Järjestelmä jarruttaa kulkua vastaantulijoiden kaistalla niin reilusti, että omalle kaistalle paluu sujuu ongelmitta.Rengaspaineiden nostolla 0,5 baaria yli suosituksen oli selvä vaikutus auton käytökseen. Kovemmalla paineella rengas ohjautuu käännöksiin hivenen terävämmin, mutta pidon raja muuttuu jyrkemmäksi. Ajonvakautuksen kanssa pitoeroa on tosin hyvin vaikea huomata.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaineenlaskulla suurin merkitysPaineiden lasku 0,5 baaria alle suosituksen muuttaa ajokäytöstä vieläkin enemmän. Auto reagoi ohjauskäskyihin verkkaisemmin, kori kallistelee enemmän ja keula alkaa väistöliikkeiden aikana selvästi aliohjautumaan.Seuraavaksi nostimme muiden renkaiden paineet takaisin suositustasolle, mutta laskimme vasemman takarenkaan paineen yhden baarin alle suosituksen. Ilman ajonvakautusta käytös muuttui odotusten mukaisesti: auto lähtee vastaantulijoiden kaistalla reiluun ja äkkinäiseen peräluistoon painon siirtyessä vasemman puolen pyörille.Ajonvakautus tasaa tässäkin tilanteessa oivallisesti yhden renkaan väärää painetta. Auto kyllä pyrkii aluksi yliohjautumaan perustilannetta enemmän, mutta järjestelmä ehtii jarruttaa kulkua niin rajusti, että auton kulkusuunta pysyy haluttuna koko keilakujan läpi.Väistökokeet kertovat, että auto on suosituspaineilla ääritilanteissa turvallisin, ja liian alhaiset rengaspaineet heikentävät ajokäytöstä merkittävästi. Etenkin kuorman kanssa on syytä noudattaa tarkasti ilmoitettuja suosituspaineita. Nykyaikainen ajonvakautusjärjestelmä kykenee kompensoimaan renkaiden alipaineita hyvin.Voit tutustua testiin kokonaisuudessaan jo nyt Moottori-lehden numerossa 4/2022. Palaamme testin tuloksiin verkkosivuillamme uudelleen tuonnempana.Teksti: Tuomas Rajala ja Pasi Piironen Kuvat: Ville Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä