22.10.2024

Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa

Teksti PASI PIIRONEN / TEST FINLAND OY
Kuva VILLE-VEIKKO HEINONEN

Painava katumaasturi tarvitsee varta varten suunnitellut nastarenkaansa. Mutta voiko niissäkin säästää? Testimme tutki, kuinka paljon parempia merkkirenkaat ovat edullisempiin vaihtoehtoihin verrattuna – ja tulos oli tavallistakin dramaattisempi.

Taantuman iskiessä ja korkojen noustessa moni miettii tapoja, joilla leikata autoilun kustannuksia. Talvirenkaiden hinnat ovat budjettia laadittaessa yksi huomion kohteista, sillä uusi talvirengassarja ei tänä päivänä ole erityisen edullinen hankinta edes pienten peruskokojen joukossa – puhumattakaan, jos autona sattuu olemaan katumaasturi, joka pitää lähtökohtaisesti kengittää henkilöautoa kookkaammilla renkailla.

Nämä lähtökohdat mielessä kokosimme testiin neljä premium-renkaiksi luokiteltavaa katumaasturirengasta sekä neljä Aasian suunnalta tulevaa tuotetta, joiden hintaluokka on selvästi merkkirenkaita alhaisempi. Kahden edullisimman eli Federalin ja Sailunin hankintahinta jäi alle 130 euroon kappaleelta. Kolmesta kalleimmasta renkaasta Michelin ja Pirelli asettuivat 200 euron nurkille per rengas, ja Nokian kohdalla puhutaan jo tuhannen euron sarjasta ennen asennuskuluja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kokonaan eri renkaita

Mitään ökyilyä eivät nyt testatut renkaat muutenkaan ole, sillä 215/65 R17 -koko edustaa katumaasturien rengastuksen maltillisempaa päätä. Näitä kumeja käytetään useissa eri Volkswagen- ja Stellantis-konsernien autoissa, kuten Volkswagen Tiguanissa, Škoda Kodiaqissa sekä Peugeotin 3008- ja 5008-malleissa. Kyseinen koko on myös yksi alkuperäisrengastuksista uusimman sukupolven Nissan Qashqaihin sekä Mercedes-Benz GLA- ja GLB-malleihin.

Renkaan rakenteiden vahvuudet ja lujuudet mitoitetaan aina kokokohtaisesti. Yksilöllisellä suunnittelulla ja testauksella varmistetaan renkaan suorituskyky, turvallisuus ja kestävyys kaikissa käyttöolosuhteissa.

Tavanomainen henkilöauton nastarengas ei muutu katumaasturille sopivaksi pelkästään lisäämällä mallinimen perään SUV-merkintä, vaan renkaan runkorakenne pitää suunnitteluvaiheessa mitoittaa sopivaksi katumaasturien suuremmalle kokonaismassalle.

Henkilöauton rengasta korkeampi sivuprofiili tuo omat haasteensa suunnitteluun. Esimerkiksi hyvän ääritilannekäytöksen leipominen katumaasturille tarkoitettuun talvirenkaaseen ei ole itsestään selvä asia, mikä tuli karvaasti esille myös tämän testin teon aikana.

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat