7.7.2024 Käyttötesti Sähköpyörän käyttötestin loppuraportti: Canyon Grizl:On -pyörällä ajamista ei haluaisi lopettaa! Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Canyonin uutuussähköpyörä on kaikilta osin hyvin erinomainen ja siitä löytyy hyvin vähän puutteita. Pyörän ajettavuus on niin erinomainen, että sen satulasta ei malttaisi nousta pois. Saksalainen pyörävalmistaja Canyon on parissakymmenessä vuodessa noussut niin sanotusti suurten joukkoon. Esimerkiksi 1970-luvulla perustetut amerikkalaiset Trek ja Specialized sekä 1980-luvulla perustettu Giant ovat saaneet siitä vakavasti otettavan kilpailijan isojen polkupyörävalmistajien joukossa.Esimerkiksi miesten ammattilaispyöräilyssä Canyon on varustanut tulevalle kaudelle pyörillään kaksi kilpatallia kaikkiaan 18 tallista. Myös pyörällä melko tosissaan ajava F1-kuski Valtteri Bottas sekä hänen avopuolisonsa, ammattipyöräilijä Tiffany Cromwell ajavat Canyonin kalustolla.Canyonin filosofia on alusta alkaen ollut se, että pyörät myydään verkkokaupan kautta, eikä myöskään jälleenmyyjiä ole. Tämä tarkoittaa Canyonin lupauksen mukaan myös sitä, että koska välikädet puuttuvat, kuluttajat saisivat parempia pyöriä edullisemmalla hinnalla. Tämä lupaus on vuosien saatossa myös pysynyt: Canyonin pyörien hintapiste on ollut hyvin kilpailukykyinen. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (3) Juuri kun pääsin ihmettelemästä YLEn toimittajan ”kytkinhetkeä” (clutch moment), niin täällä silmiin hyppää ”hintapiste” :). Sähköpyörätesteissä pitäisi aina mainita, onko sähköpyörän akku irrotettavissa turvallista latausta varten vai ei? Taloyhtiön turvapäällikkönä tiedän, että sähköpyörien akkuja ei saa ladata lainkaan valvomatta esimerkiksi taloyhtiöiden pyörävarastoissa tai huoneistossa eteisessä. Akku pitäisi irrottaa ja ladata kotona turvallisessa paikassa, ei missään nimessä eteisessä poistumistiellä. Jos sähköfillarissa on kiinteä akku, koko fillari tuodaan usein sisälle juuri eteiseen, jossa sen akkua ladataan. Se on suuri turvallisuusriski, koska eteinen on esimerkiksi kerrostalohuoneistossa ainoa poistumistie, jos huoneistossa ei ole parveketta. Jos ladataan pyörävarastossa, siellä pitäisi olla palohälytin, sammutusvälineet ja jämerä latauskaappi, johon ladattavat akut sijoitetaan. Kiinteäakkuiset sähköpyörät eivät mahdu latauskaappiin! Kiinteäakkuisten sähköpyörien lataus joko huoneiston eteisessä tai pyörävarastossa ilman valvontaa muodostaa valtavan paloriskin. Jos sähköpyörän akku on irrotettava, akun voi ladata turvallisesti ja valvotusti kotona huoneistossa turvallisessa paikassa, ei missään nimessä eteisessä, mikä on poistumistie. Jos litium-ioniakku syttyy ladattaessa, se palaa ja levittää räjähtäen osia ja estää eteiseen sijoitettuna huoneiston ainoan poistumistien käytön, ellei huoneistossa ole parveketta. Sähköautot ovat eri asia kuin kevyet kulkuvälineet tai kännykät tai läppärit, joiden latauksessa on suuri paloriski. Sähköautojen akut on suojattu jämerästi jo törmäysturvallisuudenkin vuoksi. Sähköautojen lataus ilman valvontaa on turvallista, kun käytetään sähköautojen lataukseen suunniteltuja latausasemia, ei schuko-pistorasiaa. Sähköautojen paloriski on polttomoottoriautoja pienempi. Jos sähköauto syttyy palamaan latauksen aikana, syy on todennäköisemmin kiinteistön heikossa latausinfrassa kuin itse autossa! https://www.epressi.com/tiedotteet/vakuutus/sahkopyorien-ja-muiden-liikkumisvalineiden-eteislatauksissa-voi-piilla-hengenvaarallinen-paloriski.html Kiinteäakkuisten sähköpyörien, sähköpotkulautojen ja muiden vastaavien kulkuvälineiden säilytys ja lataus aiheuttaa ongelmia taloyhtiöissä. Taloyhtiön turvapäällikkönä kysyin asiaa pelastuslaitokselta: Taloyhtiöllä on oikeus kieltää akkujen lataaminen taloyhtiön yleisissä tiloissa ja tämä onkin suositeltavaa silloin, jos taloyhtiössä ei ole tähän tarkoitukseen soveltuvia tiloja. Soveltuvilla tiloilla tarkoitetaan sellaista tilaa, joka on palo-osastoitu erilleen muista tiloista, varustettu alkusammutuskalustolla sekä jonkinlaisella palonilmaisujärjestelmällä (palovaroitinjärjestelmä tms.). Lisäksi tilassa ei saa säilyttää muuta palavaa materiaalia, joka edesauttaisi tulipalon kehittymistä. Taloyhtiöiden ulkoiluvälinevarastot / pyörävarastot eivät yleensä täytä edellä mainittuja vaatimuksia. Varkauksien ennaltaehkäisyn sekä paloturvallisuuden vuoksi sähkötoimista kulkuvälinettä pitäisi säilyttää akku irrotettuna. Autohallissa tai –luolassa ei saa ladata/säilyttää sähköistä liikkumisvälinettä. Autohalli tai –luola on tarkoitettu ainoastaan moottoriajoneuvojen säilyttämistä varten. Autohalli tai -luola on yleensä suuri tila, jossa säilytetään useita autoja tai muita moottoriajoneuvoja. Kiinteäakkuiset liikkumisvälineet ovat hankala asia. Kiinteäakkuisten kulkuvälineiden säilytys ja lataaminen tulisi tapahtua aivan samoilla periaatteilla, kuin irrotettavien akkujen. Näille pitäisi siis löytyä taloyhtiöstä tarkoitukseen sopiva tila, jossa on huomioitu jo em. kriteerit. Mikäli taloyhtiö ei tilaa pysty tarjoamaan, tulee lataaminen tapahtua omassa asunnossa turvallisesti. Lataamisen ei tule tapahtua eteisessä poistumisreitin varrella, jolloin asunnosta poistuminen vaarantuu mahdollisen akkupalon vuoksi, eikä lataamisen lähellä saisi olla herkästi syttyvää materiaalia. Pyörävarastossa, joka on erillinen palo-osasto, akkua voi säilyttää, mutta ei ladata, sillä tulipalon riski on todennäköisempi silloin, kun akkua ladataan. Toki aina on mahdollista, että esimerkiksi kolhiintunut akku saattaa syttyä ajan päästä itsekseen palamaan. Siksi tilassa pitäisi olla palovaroitinjärjestelmä. Autohallin ja –luolan osalta vastaus on sama kuin aikaisemmin. Niissä ei saa säilyttää mitään muuta, kuin moottorikäyttöistä ajoneuvoa. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle