7.7.2024

Sähköpyörän käyttötestin loppuraportti: Canyon Grizl:On -pyörällä ajamista ei haluaisi lopettaa!

Kuva Manu Tuppurainen

Canyonin uutuussähköpyörä on kaikilta osin hyvin erinomainen ja siitä löytyy hyvin vähän puutteita. Pyörän ajettavuus on niin erinomainen, että sen satulasta ei malttaisi nousta pois.

Saksalainen pyörävalmistaja Canyon on parissakymmenessä vuodessa noussut niin sanotusti suurten joukkoon. Esimerkiksi 1970-luvulla perustetut amerikkalaiset Trek ja Specialized sekä 1980-luvulla perustettu Giant ovat saaneet siitä vakavasti otettavan kilpailijan isojen polkupyörävalmistajien joukossa.

Esimerkiksi miesten ammattilaispyöräilyssä Canyon on varustanut tulevalle kaudelle pyörillään kaksi kilpatallia kaikkiaan 18 tallista. Myös pyörällä melko tosissaan ajava F1-kuski Valtteri Bottas sekä hänen avopuolisonsa, ammattipyöräilijä Tiffany Cromwell ajavat Canyonin kalustolla.

Canyonin filosofia on alusta alkaen ollut se, että pyörät myydään verkkokaupan kautta, eikä myöskään jälleenmyyjiä ole. Tämä tarkoittaa Canyonin lupauksen mukaan myös sitä, että koska välikädet puuttuvat, kuluttajat saisivat parempia pyöriä edullisemmalla hinnalla. Tämä lupaus on vuosien saatossa myös pysynyt: Canyonin pyörien hintapiste on ollut hyvin kilpailukykyinen.

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentit (2)

  • SEPPO KOPONEN

    Juuri kun pääsin ihmettelemästä YLEn toimittajan ”kytkinhetkeä” (clutch moment), niin täällä silmiin hyppää ”hintapiste” :).

  • TIMO TURKULA

    Sähköpyörätesteissä pitäisi aina mainita, onko sähköpyörän akku irrotettavissa turvallista latausta varten vai ei?
    Taloyhtiön turvapäällikkönä tiedän, että sähköpyörien akkuja ei saa ladata lainkaan valvomatta esimerkiksi taloyhtiöiden pyörävarastoissa tai huoneistossa eteisessä. Akku pitäisi irrottaa ja ladata kotona turvallisessa paikassa, ei missään nimessä eteisessä poistumistiellä. Jos sähköfillarissa on kiinteä akku, koko fillari tuodaan usein sisälle juuri eteiseen, jossa sen akkua ladataan. Se on suuri turvallisuusriski, koska eteinen on esimerkiksi kerrostalohuoneistossa ainoa poistumistie, jos huoneistossa ei ole parveketta.
    Jos ladataan pyörävarastossa, siellä pitäisi olla palohälytin, sammutusvälineet ja jämerä latauskaappi, johon ladattavat akut sijoitetaan. Kiinteäakkuiset sähköpyörät eivät mahdu latauskaappiin! Kiinteäakkuisten sähköpyörien lataus joko huoneiston eteisessä tai pyörävarastossa ilman valvontaa muodostaa valtavan paloriskin.

    Jos sähköpyörän akku on irrotettava, akun voi ladata turvallisesti ja valvotusti kotona huoneistossa turvallisessa paikassa, ei missään nimessä eteisessä, mikä on poistumistie. Jos litium-ioniakku syttyy ladattaessa, se palaa ja levittää räjähtäen osia ja estää eteiseen sijoitettuna huoneiston ainoan poistumistien käytön, ellei huoneistossa ole parveketta.

    Sähköautot ovat eri asia kuin kevyet kulkuvälineet tai kännykät tai läppärit, joiden latauksessa on suuri paloriski. Sähköautojen akut on suojattu jämerästi jo törmäysturvallisuudenkin vuoksi. Sähköautojen lataus ilman valvontaa on turvallista, kun käytetään sähköautojen lataukseen suunniteltuja latausasemia, ei schuko-pistorasiaa. Sähköautojen paloriski on polttomoottoriautoja pienempi. Jos sähköauto syttyy palamaan latauksen aikana, syy on todennäköisemmin kiinteistön heikossa latausinfrassa kuin itse autossa!
    https://www.epressi.com/tiedotteet/vakuutus/sahkopyorien-ja-muiden-liikkumisvalineiden-eteislatauksissa-voi-piilla-hengenvaarallinen-paloriski.html

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat