1.9.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3 – mitä Moottorin toimitukselle jäi puolen vuoden käyttötestistä mieleen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori testasi puolen vuoden ajan Volkswagen ID.3 -täyssähköautoa – mitä autosta jäi päällimmäisenä toimittajien mieleen? Puolen vuoden käyttötesti Volkswagen ID.3:lla on ohi ja aiemmin julkaisimme aiheesta loppuraportinkin. Aiemman Vuosi sähköllä -juttusarjan tapaan kerromme kuitenkin vielä, että mitä mieltä Moottorin toimittajat autosta olivat.Eetu Kokkonen: Ohjelmistoviat poistaneen päivityksen jälkeen pääsimme keskittymään ID.3:n parhaisiin puoliin, ja auto osoittautuikin mainioksi arkipeliksi niin tilojen kuin ajettavuutensakin puolesta. Miinusta tulee huonosta tietoviihdejärjestelmästä ja halvasta sisäilmeestä, auto olisi saanut muistuttaa enemmän Golfia. Valmistaja on myös lupaillut talvipäivitystä muun muassa höllentämään liian tiukkaa luistoneston toimintaa, mutta vielä ei ole tiedossa, ehtiikö tämä ensi talveksi.Mikko Autio: Paikasta toiseen liikkumiseen ID.3 tarjoaa merkille tunnettua vaivattomuutta. Voimalinja toimii hienosti ja tämän suhteen auto tarjoaa mainion vaihtoehdon siirtyä sähköautoilun pariin. Valitettavasti ohjaamon hipaisukytkimet ja multimediajärjestelmän monimutkaiset valikkorakenteet eivät tarjoa samaa vaivattomuutta eikä sellaista intuitiivista käytettävyyttä, mitä Volkswagenin uuden sukupolven sähköautolta olisi odottanut.Petri Munukka: Mainio auto on pilattu parilla kauneusvirheellä, joita ei voi paikata edes lisävarusteilla: halvanoloinen sisäilme ja käyttöliittymä. Jättivalmistajan resurssien ja pitkän kehittelyajan kasaamat ennakko-odotukset romahtivat käyttöliittymän kankeuteen, vikoihin ja personointimahdollisuuksien puutteeseen.Aake Kinnunen: En varmaankaan olisi uskonut, jos viisi vuotta sitten olisi kerrottu, että Volkswagenin ensimmäinen kansansähköauto on haastavan sähkövoimalinjan ja akun suhteen hyvä, mutta merkki unohtaa perinteiset vahvuutensa. Polttomoottorimallien laatuvaikutelma tuntuu vain muistolta harmaan säästämisen ja riivatun käyttöergonomian edessä. Onneksi VW:n lienee helpompi muistella vanhoja valmistusoppeja nyt kun uusi tekniikka on hallussa.Jussi Saarinen: ID.3 kuuluu autoihin, joille pitää antaa aikaa. Miksi näin korkea kori eikä Tesla Model 3 -maista matalaa henkilöautoa, miksi keskikonsolin säilytyslokerot ovat kuin sarja neliskanttisia ämpäreitä, ja miksi käyttöliittymä ynnä vaihdevipu on pitänyt keksiä uudelleen? Mutta kun malttaa ajaa pidempään, konseptin edut avautuvat. Alhainen melutaso, toimivat sisätilat, kelpo ajettavuus ja valloittava ketteryys yhdistettynä sähköauton viiveettömyyteen jättävät sittenkin Golfin toiseksi.Teksti: Moottori Kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaMoottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Loppuraportti: Volkswagen ID.3 – kaikki tarvittava, mutta riittääkö se? Käyttötesti Volkswagen ID.3:lla osoitti, että sähköautoarki ilman kotilatausta ei ole välttämättä edes työlästä Volkswagen ID.3: kuinka hyvin se latautuu? Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle