8.2.2024 Ajoneuvot TÜV-katsastus: 8–9-vuotiaissa kärjessä Mercedes-Benz B-sarja, Suzuki SX4 ja Volkswagen Golf Sportsvan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuoreimman listauksen kärkikymmenikössä on kuusi saksalaista, kolme japanilaista ja yksi ruotsalainen. Katsastusraportin mukaan 8–9-vuotiaiden paras on Mercedes-Benz B-sarja, joka on laadultaan parasta A-luokkaa (hylkäysprosentti 10,5 %). Suzuki SX4 sijoittui toiseksi (10,8 %) ja Volkswagen Golf Sportsvan kolmanneksi (10,9 %).Edellisten lisäksi kärkikymmenikköön pääsivät seuraavat mallit paremmuusjärjestyksessä: Mercedes-Benz A-sarja, Audi Q5, Volkswagen Touareg, Honda Jazz ja Volvo XC60 tasapistein, Toyota RAV4 ja Audi A3.Vanhemmissa ikäryhmissä Toyota nousee parhaiden joukkoon, tässä RAV4 sijalle 9.Saman ikäluokan neljä heikointa ja monivikaisinta ovat Dacia Dokker (hylkäysprosentti 32,2 %), Fiat Punto (29,7 %), Dacia Logan (29,1 % ja Dacia Duster (28,5 %).8–9-vuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen hylkäysprosentti on 18,0 %.Saksalainen kattava TÜV-katsastusraportti perustuu yli 10,2 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen aikavälillä heinäkuu 2022 – kesäkuu 2023. TÜV-katsastusraportissa on mukana 221 automallia, joista valtaosa niistä on myynnissä ja käytössä myös Suomessa.25 vähävikaisinta automallia, 8–9-vuotiaat henkilöautotSija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.Mercedes-Benz B-sarja (90 000) (10,5) Suzuki SX4 (96 000) (10,8) Volkswagen Golf Sportsvan (90 000) (10,9) Mercedes-Benz A-sarja (103 000) (11,4) Audi Q5 (137 000) (12,0) Volkswagen Touareg (147 000) (12,4) Honda Jazz (81 000) (12,7) Volvo XC60 (141 000) (12,7) Toyota RAV4 (111 000) (12,8) Audi A3 (114 000) (13,1) Mercedes-Benz E-sarja Coupé (97 000) (13,3) Mercedes-Benz GLE/ML (144 000) (13,4) Mercedes-Benz GLC (124 000) (13,6) Toyota Auris (105 000) (13,8) BMW X1 (111 000) (13,9) Volkswagen Golf (117 000) (14,0) Mitsubishi ASX (111 000) (14,2) Mazda 2 (82 000) (14,4) Suzuki Swift (91 000) (14,5) Audi A4/A5 (146 000) (14,6) Audi Q3 (109 000) (14,6) Audi A1 (95 000) (14,9) Audi A6/A7 (162 000) (15,0) Opel Mokka (94 000) (15,1) Opel Meriva (81 000) (15,4)25 monivikaisinta automallia, 8–9-vuotiaat henkilöautotSija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.Ford S-Max (152 000) (22,5) Ford Focus (122 000) (22,6) Kia Ceed (111 000) (22,7) Citroën C3 (90 000) (22,8) Hyundai i10 (72 000) (22,8) BMW 2-sarja Active Tourer (105 000) (22,9) Ford Ka (74 000) (22,9) Renault Clio (90 000) (22,9) Kia Sportage (111 000) (23,6) Seat Ibiza (101 000) (23,6) Fiat 500 (74 000) (23,8) Mini (86 000) (23,8) Smart Forfour (71 000) (23,8) BMW X5/X6 (145 000) (23,9) Ford Galaxy (159 000) (24,7) Hyundai i30 (108 000) (25,3) BMW 5-sarja/6-sarja (160 000) (25,4) Hyundai i20 (85 000) (25,7) Ford Mondeo (156 000) (26,1) Dacia Sandero (91 000) (26,5) Renault Mégane (119 000) (27,4) Dacia Duster (106 000) (28,5) Dacia Logan (108 000) (29,1) Fiat Punto (86 000) (29,7) Dacia Dokker (111 000) (32,2)Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2022 – kesäkuu 2023. Keskimääräinen hylkäysprosentti 18,0 %Mielenkiintoista on, että BMW:n malleja löytyy sekä 25 parhaan että 25 heikoimman listalta. Tämä osoittaa, että saman valmistajan eri mallisarjojen välillä voi olla varsin suuria laatueroja ja ajomääräeroja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPienillä ajetaan vähänSuomalaisestakin näkökulmasta TÜV-katsastusraportin suuri ansio on se, että tuloslistassa on mainittu kunkin automallin keskimääräiset matkamittarilukemat kussakin ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan vikojen määrän mallin ajomäärään. Ajomäärät vaihtelevat suuresti paitsi malleittain, myös kokoluokittain.Pikkuautoilla ajetaan vähän, samoin avo- ja urheiluautoilla. Ison keskiluokan autoilla (esim. Volkswagen Passat, Škoda Superb, Ford Mondeo) ajetaan paljon, samoin isoilla autoilla (esim. Audi A6, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja). Myös isoilla tila-autoilla (esimerkiksi Ford S-Max, Volkswagen Sharan) ja kookkailla katumaastureilla (esim. BMW X5, Audi Q7/Q8 ja Mercedes-Benz GLE/ML) ajetaan runsaasti, mikä lisää vikojen mahdollisuutta.Jyvät erottuvat akanoistaSaksan suurimman katsastusorganisaation, TÜVin vuotuinen katsastusraportti jyvittää eri automallit isojen vikojen hylkäysmäärien perusteella. Katsastusraportin tulokset on esitetty kuudessa eri ikäryhmässä aina 12–13-vuotta vanhoihin autoihin asti. Eri automallien keskinäinen tuloslista on koottu määräaikaiskatsastuksessa havaittujen isojen vikojen perusteella. Isot viat aiheuttavat hylkäyksen katsastuksessa ja auto on tuotava jälkitarkastukseen.Raportissa tärkeimmät autoista tarkistettavat kohteet ovat korirakenne ja alusta, jarrut, pyöräntuenta, ohjauslaitteet, valot sekä ympäristötekijät (pakoputkisto, pakokaasupäästöt ja öljyvuodot). Saksassa määräaikaiskatsastuksessa tarkistetaan kaikkiaan 150 kohtaa, jotka on raportin mallikohtaisissa vikalistoissa luokiteltu 18 tärkeään vikaryhmään.Raportin laatineiden TÜV-insinöörien mukaan erityisen usein vakavia puutteita ja vikoja löytyy automallien seuraavista kohteista: ajovalot tai muut valaisimet rikki, moottorista ja voimansiirrosta tihkuu öljyä, pakoputkisto vuotaa, pakokaasupäästöt ovat liian suuret, pyöräntuennan tukivarret, nivelet, puslat, jouset tai iskunvaimentimet ovat vialliset, jarrupalat tai jarrulevyt ovat kuluneet, jarrunesteputket ja -letkut ovat haperot, käyttöjarrun tai pysäköintijarrun teho on heikko tai jarrut puoltavat.Ruostevauriot voivat olla hylkäyssyyJoissakin vanhimmissa malleissa myös korin ruostevauriot voivat olla hylkäyksen syy. Viat edellä mainituissa kohteissa heikentävät liikenneturvallisuutta tai aiheuttavat ongelmia ympäristölle.Joka viides auto heikossa kunnossa – hylkäysten määrä nousussa koronapandemiaa edeltäviin lukemiinUusimmassa katsastusraportissa hylkäysten määrä on noussut 20,5 prosenttiin, viime vuoden raportissa hylkäyksiä oli 20,2 %, toissa vuonna vain 17,9 %. 150 000 autossa oli vakava vika, joka täytyy heti korjauttaa. 15 000 autoa joutui heti ajokieltoon vaarallisten vikojen vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeski-ikä nousussa SaksassaAutokannan keski-ikä Saksassa on nousussa, nyt yli 10 vuoden: Vuonna 2000 keski-ikä oli 6,9 vuotta, vuonna 2014 oli 8,8 vuotta ja vuodesta 2022 alkaen 10,1 vuotta.Saksan valtavasta, noin 49 miljoonan henkilöauton kannasta 20,5 prosenttia eli yli 10 miljoonaa henkilöautoa (noin joka viides) on niin huonossa kunnossa, että ne hylätään määräaikaiskatsastuksessa.Huolloista tinkimistäOsa autonkäyttäjistä tinkii määräaikaishuolloista: vaihdatetaan vain öljyt ja suodatin. Silloin esimerkiksi alustan, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden, renkaiden, valojen, jarrujen ja pakoputkiston kunto jää tarkistamatta. Ajan mittaan tämä huolimattomuus voi aiheuttaa merkittäviä vikoja, mikä merkitsee vaaraa liikenneturvallisuudelle, haittaa ympäristölle sekä kalliita korjauskustannuksia auton käyttäjälle.Myös yritysten työkäytössä olevien ”yhteiskäyttöautojen” kunnossa ja huolenpidossa voi olla suuria eroja. Toiset yritykset motivoivat käyttäjiä pitämään auton kunnossa. Firmat satsaavat autojen kuntoon ja huolenpitoon, mitä myös valvotaan tehokkaasti. Toisissa yrityksissä valvonta voi olla täysin retuperällä ja ajan mittaan autojen kunto repsahtaa ja niissä voi olla merkittäviä vikoja. Yritysten suosimien pakettiautomaisten tila-autojen heikko sijoitus katsastustilastossa johtuu tyyppivikojen lisäksi osittain myös käyttäjien huolimattomuudesta.Määräaikaiskatsastus on välttämätön, jotta huonokuntoiset autot saadaan korjattua tai pois liikenteestä. Puolueeton määräaikaiskatsastus on merkittävää liikenneturvallisuustyötä. Huonoja ja keliin sopimattomia renkaita lukuun ottamatta teknisten vikojen osuus onnettomuuksien syynä on hyvin vähäinen – kiitos määräaikaiskatsastuksen. Katsastustilasto ei kerro kaikenlaisista vioista Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että tilastot eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä. Katsastustilasto antaa osviittaa laatueroista, etenkin nuoremmissa ikäryhmissä. Autonkäyttäjän toiminta vaikuttaa myös. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella. Katsastuksessa havaittujen vikojen lisäksi autoista löytyy myös tielle pysäyttäviä vikoja: Tielle jättävät viat ovat useimmiten aivan erilaisia kuin katsastuksessa havaitut ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Tien poskeen jättäneistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja suurimmalta osin käynnistysakun ongelmiin. Auto ei käynnistykään ajotauon jälkeen, koska käynnistysakun varaustila on liian heikko. Sähköautoissakin on korkeajänniteakuston lisäksi 12 voltin käynnistysakku, joka ohjaa auton korkeajännitejärjestelmää ja monia muita auton toimintoja. Saksan ADAC -tiepalveluraportin mukaan 12 voltin käynnistysakun viat muodostavat lähes puolet kaikista autojen tielle pysäyttäneistä vioista niin sähkö- kuin polttomoottoriautoissa. Lisäksi on auton käytössä ilmenneet viat, jotka eivät ilmene katsastuksessa eivätkä tiepalvelututkimuksessa. Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen, jakopään ketjun tai jakohihnan (tyyppi)viat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle. Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet viat. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähteet: AutoBild TÜV-Report 2024, 172 sivua, hinta Saksassa 5,90 euroa, AutoBild TÜV-Report 2024 -digi, TÜV, Autobild Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaTÜV-katsastus: Volkswagen Golf Sportsvan vähävikaisin 2–3-vuotias automalli – Tesla Model 3:ssa eniten vikoja TÜV-katsastus: 8–9-vuotiaissa kärjessä Mercedes-Benz B-sarja, Suzuki SX4 ja Volkswagen Golf Sportsvan TÜV-katsastus: Audi, Mercedes-Benz ja Volkswagen kärjessä 10–11-vuotiaissa autoissa TÜV-katsastus: Auton ikääntyessä japanilaiset petraavat kärkijoukkoon TÜV-katsastus: Volkswagen mitalisijoilla 4–5-vuotiaissa henkilöautoissa Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen