3.2.2024

TÜV-katsastus: Auton ikääntyessä japanilaiset petraavat kärkijoukkoon

6–7-vuotiaiden automallien kärjessä Mazda CX-3, Audi TT, Volkswagen Golf Sportsvan ja Suzuki SX4.

Tuoreen saksalaisen katsastusraportin kärjessä eli vähävikaisina 6–7-vuotiaiden automallien listoilla on viisi japanilaista ja viisi saksalaista automallia. Kärkikymmenikössä on kaksi Suzukia, kaksi Mazdaa, kaksi Audia, kaksi Mercedes-Benziä, yksi Honda ja yksi Volkswagen.

Mukana on kaikkiaan 221 automallia, joista valtaosa niistä on myynnissä ja käytössä myös Suomessa.

Mazda CX-30

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mazda CX-3 vähävikaisin

Katsastusraportin 6–7-vuotiaiden automallien paras on Mazda CX-3 hylkäysprosentilla 6,5 %, Audi TT sijoittui toiseksi ja Volkswagen Golf Sportsvan kolmanneksi.

Kymmenen kärkeen sijoittuivat kärkikolmikon lisäksi seuraavat mallit paremmuusjärjestyksessä: Suzuki SX4, Mercedes-Benz B-sarja, Suzuki Vitara, Mazda 2, Audi Q2, Honda Jazz ja Mercedes-Benz A-sarja. Edellä mainittujen parhaiden mallien hylkäysprosentit ovat pieniä, 6,5–8,6 %. Muutama vuosi sitten kärkitiloja napsineen Toyotan paras malli, RAV4, on 16. sijalla.

Saman ikäluokan neljä huonointa puolestaan ovat Dacia Dokker, BMW 5-sarja/6-sarja, Dacia Duster ja Dacia Logan. Edellä mainittujen tilaston häntäpään mallien hylkäysprosentit ovat suuret, 25,9–22,4 %.

6–7-vuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen hylkäysprosentti on 13,4 %.

Vähävikaisuus jyvittää sijoituksen

Kattava saksalainen TÜV-katsastusraportti jyvittää eri automallit vähävikaisuuden perusteella. Autot on asetettu TÜV-katsastusraportissa paremmuusjärjestykseen hylkäyksen aiheuttavien isojen vikojen perusteella.

Kattavuutta vuotuiselle saksalaiselle katsastuslistaukselle antaa vankka tietopohja: yli 10,2 miljoonaa määräaikaiskatsastusta Saksassa aikavälillä heinäkuu 2022 – kesäkuu 2023. Sekin selviää, että joka viides määräaikaiskatsastettu auto on heikossa kunnossa – hylkäysten määrä on noussut 20,5 prosenttiin, kun viime vuoden raportissa hylkäyksiä oli 20,2 prosenttia ja toissa vuoden raportissa vain 17,9 %.

Dacia_Duster_4X4_2019

25 vähävikaisinta automallia, 6–7-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  • Mazda CX-3 (68 000) (6,5)
  • Audi TT (72 000) (7,2)
  • Volkswagen Golf Sportsvan (72 000) (7,3)
  • Suzuki SX4 (79 000) (7,7)
  • Mercedes-Benz B-sarja (74 000) (7,8)
  • Suzuki Vitara (83 000) (8,0)
  • Mazda 2 (71 000) (8,1)
  • Audi Q2 (66 000) (8,3)
  • Honda Jazz (58 000) (8,4)
  • Mercedes-Benz A-sarja (82 000) (8,6)
  • Mitsubishi ASX (85 000) ((8,7)
  • Mercedes-Benz E-sarja Coupé (77 000) (9,0)
  • Volkswagen Tiguan (91 000) (9,3)
  • Audi Q5 (115 000) (9,4)
  • Audi A3 (91 000) (9,5)
  • Toyota RAV4 (92 000) (9,6)
  • Mercedes-Benz GLE / ML (114 000) (9,7)
  • Seat Ateca (84 000) (9,7)
  • Audi A1 (72 000) (9,9)
  • Audi Q3 (83 000) (10,1)
  • Opel Meriva (69 000) (10,4)
  • Opel Mokka (74 000) (10,4)
  • Opel Karl (56 000) (10,5)
  • Volkswagen Golf (96 000) (10,8)
  • Volkswagen Touran (106 000) (10,9)

25 monivikaisinta automallia, 6–7-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  • Škoda Roomster (90 000) (16,8)
  • Ford Fiesta (73 000) (17,0)
  • Hyundai i30 (93 000) (17,0)
  • Renault Twingo (56 000) (17,4)
  • Citroën C3 (68 000) (17,5)
  • Smart Forfour (56 000) (17,5)
  • Peugeot 2008 (72 000) (17,6)
  • Fiat 500 (56 000) (18,0)
  • Fiat Panda (64 000) (18,0)
  • Nissan Micra (59 000) (18,2)
  • Hyundai i10 (60 000) (18,3)
  • Citroën Berlingo (95 000) (18,4)
  • BMW X1 (83 000) (18,9)
  • Mini (71 000) (18,9)
  • Fiat Punto (65 000) (19,1)
  • Renault Clio (73 000) (19,2)
  • Seat Alhambra (111 000) (19,4)
  • BMW 2-sarja Active Tourer (88 000) (19,6)
  • Volkswagen Sharan (118 000) (19,8)
  • BMW X5/X6 (122 000) (20,8)
  • Dacia Sandero (70 000) (21,0)
  • Ford Ka (66 000) (21,8)
  • Dacia Logan (89 000) (22,4)
  • Dacia Duster (81 000) (24,6)
  • BMW 5-sarja/6-sarja (134 000) (24,8)
  • Dacia Dokker (91 000) (25,9)

Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2022 – kesäkuu 2023, Keskimääräinen hylkäysprosentti 13,4 %

Mielenkiintoista on, että saman automerkin eri malleja löytyy sekä 25 parhaan että 25 heikoimman joukosta. Näitä merkkejä ovat tässä ikäryhmässä Seat ja Volkswagen.

Katsastus

Matkamittarilukemat mainitaan

6–7-vuotiaiden ryhmässä raportin suurin keskimääräinen ajomäärä (134 000 km) on Volkswagen Passatilla (sija 63) ja BMW 5-/6-sarjalla (sija 109). Suuri ajomäärä lisää osaltaan vikamahdollisuuksia.

TÜV-katsastusraportin suuri ansio on se, että tuloslistassa on mainittu kunkin automallin keskimääräiset matkamittarilukemat kussakin ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan vikojen määrän mallin ajomäärään. Ajomäärät vaihtelevat suuresti paitsi malleittain, myös kokoluokittain.

Pikkuautoilla ajetaan vähän, samoin avo- ja urheiluautoilla. Ison keskiluokan autoilla (esim. Volkswagen Passat, Škoda Superb, Ford Mondeo) ajetaan paljon, samoin isoilla autoilla (esim. Audi A6, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja).

Myös isoilla tila-autoilla (esimerkiksi Ford S-Max, Volkswagen Sharan) ja kookkailla katumaastureilla (esim. BMW X5, Audi Q7/Q8 ja Mercedes-Benz GLE/ML) ajetaan runsaasti, mikä lisää vikojen mahdollisuutta.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähteet: AutoBild TÜV-Report 2024, 172 sivua, hinta Saksassa 5,90 euroa, AutoBild TÜV-Report 2024 -digi, TÜVAutobild 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat