Alfa Romeo 147 -tyyppiviat

Alfa Romeo 147:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Jarrut saattavat pettää. Virheellisesti vulkanoidut jarruletkut saattavat vuotaa ja aiheuttaa jarrujen tehon heikkenemisen, ADAC, VOSA 2007.
  • Tulipalovaara. Polttoainesuodattimen letkun kiinnityksen tarkastus on tehtävä mahdollisen vuodon estämiseksi 1.9 JTD -malleissa, ADAC, VOSA 2007.
  • Tulipalovaara 1.9 JTD: Moottorin jäähdytysnesteen lisälämmittimen johdin voi mennä oikosulkuun ja aiheuttaa tulipalon moottorin lämpiämisvaihteen aikana, VOSA 2003, KBA 2008.
  • VDC -ajonvakautusjärjestelmä ei mahdollisesti tunnista varapyörän olevan käytössä, Traficom 2006. Pienen tilapäisvarapyörän kanssa ABS voi kytkeytyä pois ja jarrut lukkiutua, ADAC 2006.
  • Konepelti voi avautua vauhdissa, mikäli auto huonosti hoidettu ja konepellin lukkomekanismi ja varmistushaka jätetty voitelematta, ADAC 2004.
  • 147 GTA: Etuakseliston vahvistuskiinnike voi irrota, mikä aiheuttaa meteliä ja pahimmassa tapauksessa voi vaikeuttaa auton ohjaamista, ADAC 2003.
  • Käyttöohjeita ja asiakkaiden neuvontaa tarkennettu konepellin oikean huollon ja sulkemistavan varmistamiseksi, ADAC 2004.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Alfa 147 ei ole A-Katsastuksen tilastossa. Traficom
  • Ruostevaurioita korin kantavissa osissa etenkin vanhemmissa yksilöissä, TÜV.
  • Etu- ja taka-akselisto, TÜV, GTÜ.
  • Raidetangonpäät, alapallonivelet, poikittaisten tukivarsien laakeriholkit, TÜV, GTÜ, DEKRA.
  • Urheilullinen ajo kuluttaa jarruja, DEKRA.
  • Valonheittimet ja niiden säädöt, TÜV, GTÜ.
  • Pysäköintijarru on heikkotehoinen tai puoltaa, TÜV.
  • Pakoputkisto ruostuu ja on heikossa kunnossa jo kolmevuotiaista alkaen, TÜV, GTÜ.
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuodot, TÜV, GTÜ, DEKRA.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei tiepalveluraportissa

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Bensiinimalleissa jakopään hammashihnan vikoja ja kytkinvikoja, ADAC.
  • Sekä bensiini että diesel: Hammashihnavikoja, vaihteisto- ja kytkinvikoja, AB.
  • Merkkivalot oikuttelevat, ADAC.
  • Moottorivaurioita jakopään hammashihnan vikojen vuoksi sekä bensiini- että dieselmalleissa, AB.
  • Kytkimen ja vaihteiston vaurioita, AB.
  • Ilmastointi oikuttelee, AB.
  • Öljyntäyttötulpan virheellisen sulkemisen vuoksi öljynpuutteen aiheuttamia moottorivaurioita, AB.
  • Takaisinkutsuja: Etuakseliston vahvistaminen (2003), konepellin lukko (2004) ja dieselin lisälämmitin (2004), AB.
  • Sähkölaiteviat ovat vähentyneet uudemmissa malleissa tuoteparannusten myötä, AB.
  • Käytetyn Alfan ostajan on tarkastettava auto huolella, AB.
  • Puutteellinen työn laatu ja viimeistely, runsaasti sivuääniä, kolinaa, DEKRA.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.