15.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo Tonale Ti eQ4 – Alfan ensimetrit sähköllä Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo Tonale on helppo valinta ensimmäiseksi Alfaksi, mutta merkin vannoutuneemmat kannattajat eivät liene yhtä innoissaan. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, neliveto. Huonoa: kosketusnäyttö, matala tavaratila, matala maavara. Alfa Romeo Tonale aloittaa merkin sähköistämisen, vaikkei se niin hyvin merkin urheilulliseen pirtaan sovikaan. Onneksi valmis tekniikka löytyi oman emokonsernin, Stellantiksen sisältä. Valinta ei kuitenkaan ole osunut ensimmäisenä mieleen tulevaan Peugeot 3008/Opel Grandland -tekniikkaan. Valtavasta konsernissa on toinenkin kompaktin katumaasturin perusrakenne lataushybriditekniikalla valmiina, nimittäin Jeep Compass. Alustan ja moottorin mitat vahvistavat Amerikan sukulaisuuden.Jo vuosi sitten ajoimme etuvetoisen Tonalen perusmallin kevythybriditekniikalla, ja nyt vuorossa on nelivetoinen töpselimalli. Testiauto on Ti-varusteineen varsin kattava, toinen vaihtoehto Veloce toisi enimmäkseen vain visuaalista sporttikuorrutusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoko perheen AlfaMatkustamo on tilava: takaistuinta voi huoleti tarjota aikuisillekin. Jopa istuma-asento on luonteva, ja reidet asettuvat miellyttävään kulmaan. Leveyttä ei ole ylenpalttisesti, mutta tasainen istuinosa käy kolmellekin. Tavaratila ei ole suurensuuri, koska alla oleva hybridiakusto tekee tilasta matalan.Kuskin penkki ei ole niin tuhdisti muotoiltu kuin Alfalta odottaisi, mutta ajoasento on hyvä. Isokenkäisimmille polkimet ovat turhan liki toisiaan.Kojelauta on muodoiltaan selkeä. Vaihdekeppikin on tallella. Alfan perinteiset putkimittarit ovat vaihtuneet näyttöruutuun, mutta yhtenä näkymävaihtoehtona on sentään säilytetty pyöreät mittarit. Lämmönsäätö hoituu vielä nappuloilla, muutoin joutuu turvautumaan kosketusnäyttöön. Parantunut grafiikka on valitettavasti ulosmitattu turhan pienillä kuvakkeilla, joihin osuminen vaatii liikaa kuljettajan huomiota.Päästötöntä menoaVoimalinja koostuu turboahdetusta 1 332-kuutioisesta bensiinimoottorista (130 kW/177 hv) edessä, sähkömoottorista (90 kW/122 hv) taka-akselilla sekä kuusivaihteisesta automaattivaihteistosta. Kardaania ei ole, ja sähköllä liikutaan pelkällä takavedolla. Kolmikko pelaa etevästi yhteen, niin leppoisa cruisailu kuin pyrkivä ajotyylikin sujuvat ilman nykäyksiä. Normaaliajotilassa auto ei tunnu tehoiseltaan, mutta dynamic-valinnalla eteneminen on alfamaisempaa.Pelkällä sähköllä lähdöt ovat sujuvia, mutta vauhdin kasvaessa liki kahden tonnin massa tuntuu. Akullinen riittää parhaimmillaan 80 päästöttömään kilometriin, mutta nollakelissä 50 km on hyvä suoritus. Akun tyhjennyttyä hybridijärjestelmä ei pärjää piheimmille kilpailijoille, bensaa palaa yli 8 l/100 km.Jeepiä ajettavampiAjettavuudeltaan Tonale tekee pesäeroa Amerikan serkkuunsa, Compassiin. Ohjaus on nopeampi ja tarkempi, vaikkakin yhtälailla turhan kevyeksi tehostettu. Nelivedon voimanjako avustaa kääntymisessä. Jarruissa on enemmän tuntoa verrattuna muihin regenerointia ja levyjarruja yhdistäviin kilpailijoihin. Jarrutusenergian talteenottoa ei harmillisesti voi säätää.Jousitusta ja iskunvaimennusta on tiukennettu piirun verran. Muihin Alfoihin verrattuna alusta on pehmeä, mutta auto on silti kelpo ajettava niin mutkatiellä kuin kaupungissakin. Piirre, josta vannoutunut Alfisti ei pidä saattaa houkutella asiakkaita muilta merkeiltä: Tonale on nimittäin myös mukava. Jeep-sukulaisuuden pitäisi merkitä myös maastokyvykkyyttä, mutta ainakaan Tonalen vaatimaton maavara ei siihen rohkaise.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Alfa Romeo Tonale Ti Plug-in Hybrid eQ4 LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 332 cm3 6-v. automaattivaihteisto 204 kW (280 hv) Akku brutto / netto 15,5 / 12,0 kWh Lataus Type 2: 7,4 kW (1 x 32 A) WLTP-kulutus 1,3 l/100km CO2-päästöt 29 g/km toimintamatka sähköllä 63 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,2 s huippunopeus 206 km/h Mitat Pituus 4 528 mm Leveys 1 841 mm Korkeus 1 614 mm Akseliväli 2 636 mm Tavaratila 385 l Omamassa 1 910 kg perävaunu 1 250 / 700 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 5 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 56 390 € koeajoauto 56 390 € Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle