15.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo Tonale Ti eQ4 – Alfan ensimetrit sähköllä Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo Tonale on helppo valinta ensimmäiseksi Alfaksi, mutta merkin vannoutuneemmat kannattajat eivät liene yhtä innoissaan. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, neliveto. Huonoa: kosketusnäyttö, matala tavaratila, matala maavara. Alfa Romeo Tonale aloittaa merkin sähköistämisen, vaikkei se niin hyvin merkin urheilulliseen pirtaan sovikaan. Onneksi valmis tekniikka löytyi oman emokonsernin, Stellantiksen sisältä. Valinta ei kuitenkaan ole osunut ensimmäisenä mieleen tulevaan Peugeot 3008/Opel Grandland -tekniikkaan. Valtavasta konsernissa on toinenkin kompaktin katumaasturin perusrakenne lataushybriditekniikalla valmiina, nimittäin Jeep Compass. Alustan ja moottorin mitat vahvistavat Amerikan sukulaisuuden.Jo vuosi sitten ajoimme etuvetoisen Tonalen perusmallin kevythybriditekniikalla, ja nyt vuorossa on nelivetoinen töpselimalli. Testiauto on Ti-varusteineen varsin kattava, toinen vaihtoehto Veloce toisi enimmäkseen vain visuaalista sporttikuorrutusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoko perheen AlfaMatkustamo on tilava: takaistuinta voi huoleti tarjota aikuisillekin. Jopa istuma-asento on luonteva, ja reidet asettuvat miellyttävään kulmaan. Leveyttä ei ole ylenpalttisesti, mutta tasainen istuinosa käy kolmellekin. Tavaratila ei ole suurensuuri, koska alla oleva hybridiakusto tekee tilasta matalan.Kuskin penkki ei ole niin tuhdisti muotoiltu kuin Alfalta odottaisi, mutta ajoasento on hyvä. Isokenkäisimmille polkimet ovat turhan liki toisiaan.Kojelauta on muodoiltaan selkeä. Vaihdekeppikin on tallella. Alfan perinteiset putkimittarit ovat vaihtuneet näyttöruutuun, mutta yhtenä näkymävaihtoehtona on sentään säilytetty pyöreät mittarit. Lämmönsäätö hoituu vielä nappuloilla, muutoin joutuu turvautumaan kosketusnäyttöön. Parantunut grafiikka on valitettavasti ulosmitattu turhan pienillä kuvakkeilla, joihin osuminen vaatii liikaa kuljettajan huomiota.Päästötöntä menoaVoimalinja koostuu turboahdetusta 1 332-kuutioisesta bensiinimoottorista (130 kW/177 hv) edessä, sähkömoottorista (90 kW/122 hv) taka-akselilla sekä kuusivaihteisesta automaattivaihteistosta. Kardaania ei ole, ja sähköllä liikutaan pelkällä takavedolla. Kolmikko pelaa etevästi yhteen, niin leppoisa cruisailu kuin pyrkivä ajotyylikin sujuvat ilman nykäyksiä. Normaaliajotilassa auto ei tunnu tehoiseltaan, mutta dynamic-valinnalla eteneminen on alfamaisempaa.Pelkällä sähköllä lähdöt ovat sujuvia, mutta vauhdin kasvaessa liki kahden tonnin massa tuntuu. Akullinen riittää parhaimmillaan 80 päästöttömään kilometriin, mutta nollakelissä 50 km on hyvä suoritus. Akun tyhjennyttyä hybridijärjestelmä ei pärjää piheimmille kilpailijoille, bensaa palaa yli 8 l/100 km.Jeepiä ajettavampiAjettavuudeltaan Tonale tekee pesäeroa Amerikan serkkuunsa, Compassiin. Ohjaus on nopeampi ja tarkempi, vaikkakin yhtälailla turhan kevyeksi tehostettu. Nelivedon voimanjako avustaa kääntymisessä. Jarruissa on enemmän tuntoa verrattuna muihin regenerointia ja levyjarruja yhdistäviin kilpailijoihin. Jarrutusenergian talteenottoa ei harmillisesti voi säätää.Jousitusta ja iskunvaimennusta on tiukennettu piirun verran. Muihin Alfoihin verrattuna alusta on pehmeä, mutta auto on silti kelpo ajettava niin mutkatiellä kuin kaupungissakin. Piirre, josta vannoutunut Alfisti ei pidä saattaa houkutella asiakkaita muilta merkeiltä: Tonale on nimittäin myös mukava. Jeep-sukulaisuuden pitäisi merkitä myös maastokyvykkyyttä, mutta ainakaan Tonalen vaatimaton maavara ei siihen rohkaise.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Alfa Romeo Tonale Ti Plug-in Hybrid eQ4 LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 332 cm3 6-v. automaattivaihteisto 204 kW (280 hv) Akku brutto / netto 15,5 / 12,0 kWh Lataus Type 2: 7,4 kW (1 x 32 A) WLTP-kulutus 1,3 l/100km CO2-päästöt 29 g/km toimintamatka sähköllä 63 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,2 s huippunopeus 206 km/h Mitat Pituus 4 528 mm Leveys 1 841 mm Korkeus 1 614 mm Akseliväli 2 636 mm Tavaratila 385 l Omamassa 1 910 kg perävaunu 1 250 / 700 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 5 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 56 390 € koeajoauto 56 390 € Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta