15.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Compass 4xe Trailhawk – Euro-Jeepin maastoisempi puoli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Compass Trailhawk ottaa katumaasturi-Jeepistä kaiken mahdollisen irti maastomielessä. Hyvää: sähköistys, varustelu, nelivetojärjestelmä Huonoa: pieni tankki, kulutus lataamatta Jeep on onnistunut brändäämään itsensä kompromissittomaksi maastoajoneuvoksi, joka ei karuja olosuhteita pelkää. Nykymallisto on suurimmalta osin varsin kaukana vuosikymmenten takaisten Jeep-mallien karskista maailmasta, sillä Compass on oikeasti lähinnä katumaasturi. Nelivetoisena Compassista kuoriutuu mökkiteiden ritari ja etenkin kun päälle laitetaan Trailhawk -lisämerkintä. Polkuhaukan suurimmat eroavaisuudet löytyvät korkeammasta maavarasta, pienemmästä vannekoosta ja offroad-ajotiloista. Pyörän kaarissa on seikkailumuovit ja konepellissä teemateippaus. Trailhawkista on siis tehty niin maastokelpoinen, kuin pienellä panostuksella on mahdollista. Suurin ero edelliseen sukupolven Compass / Renagade -kaksikkoon on luonnollisesti se, että nyt autoa on Suomessa saatavilla ainoastaan nelivetoversiona ja ladattavana hybridinä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 240 heppaa ja muhkeasti vääntöä Konepellin alla lymyilee nelisylinterinen ja 1,3-litrainen turboahdettu bensiinimoottori, jonka menoa piristää 60 hevosvoimainen sähkömoottori. Yhteensä hybridivoimalinjasta saadaan 240 hevosvoimaa ja 520 Nm. Lukemat kuulostavat suurilta, mutta todellisuudessa Jeep ei ole niin ripeä kuin ajatella saattaa. Kaksi voimanlähdettä pyörittävää eri akseleita. Etuakselille voima tulee polttomoottorin kautta ja taka-akselista huolehtii sähkömoottori. Lähtökohtaisesti Compass on siis etuvetoinen. Kuusipykäläinen DCT-vaihteisto on hyvä, mutta tuntuma ei aivan yllä hienostuneimpien eurooppalaisten ja aasialaisten tasolle. Toki pieni hienostuneisuuden puute myös sopii merkin DNA:han, vaikka Compass on hyvin eurooppalainen Jeep. Ahkeralla lataamisella Compassin kulutus on mahdollista painaa alhaiseksi. Pelkällä sähköllä ajellaan valmistajan ilmoituksen mukaan 47 kilometriä, mutta viileässä syyskelissä tuosta jäädään hieman. Talvipakkasella toimintasäde kutistuu toki entisestään. Ajoakku on ladattavalle hybridille tyypillinen, eli 11,4 kWh. Yhdistetty WLTP-kulutus on 2,1 litraa sadalla kilometrillä, mutta ilman lataamista Jeep siemaisee helposti yli seitsemän litraa. Jos Compass viihtyy ahkerasti latauksessa, on sillä mahdollista päästä kolmen litran keskikulutukseen. Vajaan 50 kilometrin sähköisellä toimintamatkalla puolestaan hoitelee useassa tapauksessa päivittäisen työmatkaliikenteen. Ja taas tankkaamaan Hybriditekniikan vuoksi Jeepin polttoainetankki on pieni, tarkalleen 37 litraa. Ilman ahkeraa latausta huoltoaseman bensapumput tulevat tutuksi. Tämä asia vaivaa yllättävän montaa ladattavaa hybridiä, mutta etenkin katumaasturihenkistä Jeepiä, sillä otsapinta-ala lisää kulutusta. Tehoon ja vääntöön nähden Compassin pitäisi irrota viivalta lipevästi, mutta nollasta sataan pitää odotella yli seitsemän sekuntia. Laiskanpuoleinen kiihtyvyys on hieman mysteeri, mutta toisaalta Jeepin kaltaisen mallin vahvuudet on muualla kuin suoralla kiihdyttelyssä. Ajotuntumaltaan Jeep on pitkälti vastaava kuin mikä tahansa katumaasturimalli. Alusta on jämäkkä ja ajettavuus sporttisuuteen taipuvainen. Tämä ei ehkä ole se kaikkein itsestään selvin yhdistelmä, kun kyseessä on kuitenkin malliston maastoisin malli. Koeajettu Trailhawk-versio tarjoaa muihin malleihin verrattuna enemmän maastoajosovelluksia. Niihin lukeutuu mm. Rock-ajotila ja alamäkiavustin, joiden avulla mallista saadaan enemmän irti tiestön ulkopuolella. Rock-ajotila tuottaa lisävääntöä alakierroksille ja helpottaa näin ollen etenemistä maastossa. Varustelu kunnossa Tällä kertaa Jeepiä ei tullut vietyä kovin totiseen maastokoetukseen, mutta ainakaan mökkitiellä sen kanssa ei todistetusti joudu pulaan. Koko omaisuutta autoon ei saa kuitenkaan lastattua ilman peräkärryä, sillä tavaratila on vaatimaton. Toisaalta se ei ole katumaasturimaailmassa mikään yllätys. Trailhawkin varustelu on kattavaa, eikä edes hinnat alkaen –mallin kohdalla tarvitse hamuilla lisävarustelistaa. Autosta löytyy mm. mukautuva vakionopeudensäädin, hyvä audiojärjestelmä, digimittaristo ja kookas keskikonsolin näyttö. Ilme on kaikin puolin moderni ja miellyttävä. Mittaristo on mennyt kertaheitolla uusiksi sitten edellisen malliversion. Paneeli on kokonaan digitaalinen, mutta suunnittelumielessä sopisi toivoa pientä hienostuneisuutta. Nyt mittaristo näyttää uutenakin hieman iäkkäältä. Compass Trailhawkin kohdalla tulee väkisin mieleen kysymys, että mihin käyttöön maastokelpoisin erikoismalli on oikeastaan tehty. Compass on sporttinen katumaasturi, eivätkä maastosovellukset onnistu tekemään siitä kovinkaan paljon rajumpaa kaveria metsäpoluille. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Jeep Compass 4xe Trailhawk Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä) Teho 180 kW (240 hv), 5750 r/min Vääntö 270 Nm (1850 r/min) Vääntö 270 Nm (1850 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 11,4 / 9,1 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 47 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 180 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,9 (yhd.) CO2-päästöt 46-47 g/km Mitat pituus 4398 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1659 mm, akseliväli 2636 mm Omamassa: 1935 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1250 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku