29.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo Tonale – Tyyli ennen tarkoitusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo Tonale on odotettu laajennus italialaismallin valikoimaan. Suositussa autoluokassa Tonale pyrkii erottumaan varsinkin tyylillään. Hyvää: tyyli, erilaisuus, takuu. Huonoa: vaihteiston hienosäätö, lataushybridi vasta tulossa. Noin 4,5-metristen crossovereiden segmentissä on meneillään runsaudenpula, mutta Alfa Romeo Tonale lähtee taistoon hyvästä asemasta. Auto erottuu supermarkettien autoriveistä alfamaisella tyylillä ja mainiolla värikartalla. Alfa-fanille Tonale tarjoaa puolestaan katumaasturimaista korkean automallin käytettävyyttä Stelviota pienemmässä paketissa. Sisätiloissa tyylittely on jäänyt maltillisemmalle tasolle, vaikka esimerkiksi kojelaudan päädystä ja vaihdekepin juuresta löytyy pieniä yksityiskohtia muistuttamassa auton erityisyydestä. Myös kojelaudan alumiinilistaan piilotettu valaistus nostaa tunnelman tasoa. Lisäksi Alfalle kuuluu kiitos mainiosta älypuhelimen langattomasta lataustasosta ja lämmityslaitteen käyttönapeista. Etuistuimet ovat muodokkaan napakat ja säädöiltään perushyvät, takana tilaa on maltillisemmin. Tavaratilaa on normaalikäytössä hyvät 500 litraa. Giulian ja Stelvion tapaan käynnistysnappi löytyy ohjauspyörästä ja ratin takana ovat komeat vaihdevivut automaattilaatikon ohjaamiseen. Digitaalimittaristoa voi muovata tyylisekseen, mutta muotoviittauksesta huolimatta Alfan klassisia kuilumittareita on ikävä. Digiympäristön käyttöliittymä on tehty heittelemällä painikkeet hujan hajan, mutta säätöjä ei tarvitse onneksi tehdä kovin usein. Kojelaudan kosketusnäytön Uconnect-tietoviihdejärjestelmä on riittävän hyvä ja se osaa myös älypuhelinpeilaukset. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajamisen ehdoilla Alfa Romeo Tonale onkin suunniteltu selvästi ajettavuus edellä. Ohjaus on yllättävän nopea ja mukavasti painotettu. Alusta on luonteeltaan napakka, sillä prioriteetti on ollut suunnanvaihdoissa erilaisten kuoppien sijaan. Tonale ei kuitenkaan ole tolkuttoman paukkukovakaan. Valitettavasti Alfa Romeon riemukkaat moottorit loistavat poissaolollaan. Alkuvaiheessa voimalinjaversioina ovat 95 ja 110 kilowatin (130 ja 160 hv) versiot 1,5-litraisesta Firefly-moottorista. Nelisylinteriset kevythybridit ovat perushyviä, mutta ainakin 95 kilowatin versiossa kaasupoljin tuntuu säätelevän lähinnä moottoriäänen määrää. 0–100 km/h onnistuu 9,6 sekunnissa, mikä on toki riittävää, mutta urheilullisena pidetylle Alfalle tulos on latistava. Rajoitetut voimavarat eivät myöskään näy positiivisesti kulutuksessa, sillä Tonale vei tyypillisessä testiajossa 6-7 litraa per 100 km. Polttomoottorien parina on 48 voltin kevythybridijärjestelmä, joka Tonalessa pystyy jopa liikuttamaan autoa hitaissa nopeuksissa ilman bensiinimoottorin käynnistämistä. 0,8 kilowattitunnin akku on kookas kevythybridille ja järjestelmä pystyy antamaan myös 15 kilowattia tehoapua polttomoottorille. Varsinainen kritiikki kohdistuu seitsemänvaihteiseen kaksoiskytkinautomaattiin. Vaihteisto hämmentyy hitaasta ja keskinopeasta ajamisesta, ja vaihtaa välillä korostetun kankeasti. Keula kohti tulevaa Jäämmekin odottamaan lataushybridiversion saapumista mielenkiinnolla, sillä se tuo mallistoon myös segmentissä halutun nelivetovaihtoehdon. Maavaraa Tonalessa on muuten 160 mm. Alkuvaiheessa Tonalesta nähdään makeasti varusteltu Edizione Speciale -erikoiserä, joka tuo autoon annoksen ylellisyyttä. Koko malliston hinnat alkavat Super-varustelun 42 290 eurosta. Tavallisten varustetasojen kohdalla tarjolla on aina jompi kumpi moottorivaihtoehto, mutta Edizione Specialen kohdalla valinta on auki. Alfa Romeon tyylikäs crossover on tervetullut lisä ja erottuva vaihtoehto raivoisasti kilpailtuun segmenttiin. Odotus kuitenkin jatkuu voimalinjaversioiden suhteen. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Alfa Romeo Tonale 1.5 130 MHEV 7DCT Edizione Speciale Hinta alkaen 50 901 € Koeajetun auton hinta varusteineen 56 386 € Moottori Bensiinimoottori 1 469 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 95 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 240 Nm (1500 r/min) Vääntö 240 Nm (1500 r/min) Akku Kevythybridijärjestelmän akku 0,8 kWh. Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,0 (yhd.) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4528 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1601 mm, akseliväli 2636 mm Tavaratila: 500–1550 l Omamassa: 1525 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 700 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta tai 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?