13.12.2020

Koeajo: uudistettu Alfa Romeo Giulia – ainoa kiusallinen epäkohta on nyt korjattu

Alfa Romeo Giulia tarjoaa kauan kaivattua reisitukea. Hyvää: parantunut ajoasento, ajettavuus, erilaisuus. Huonoa: ajotilan valinta.

Stelvio-katumaasturin uudistumisen ohella myös Alfa Romeo Giulia -sporttisedan koki vastaavan kasvojenkohennuksen. Sitten viime tutustumisen, joka ajoittui Giulian alkutaipaleeseen kolmisen vuotta sitten, tärkein parannus on tapahtunut kuljettajan oloihin: istuinosan etureunaan on lisätty kunnollinen korkeudensäätö, joka on ollut Stelviossa jo mallin ensiesittelystä saakka.

Toinen kehityksen kohde on varattu älypuhelimelle, jonka saa nyt langattomaan lataukseen keskikyynärnojan etupuolelle. Oiva paikka, sillä se ei syö lainkaan muuta tilaa esimerkiksi vaihdekepin edestä. Lokeroita uudelleen muotoillussa keskikonsolissa on muutenkin lisätty.

Päivitetty kosketusnäyttö-käyttöliittymä sisältää onneksi yhä analogisen säätöpyörän ja erillisen äänenvoimakkuuden säätönupin. Nämä ovat täysin digitaalisten kilpailijoiden rinnalla verrattain sujuvia käyttää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuntuva parannus

Palatakseni penkkiin: parannus on tuntuva, sillä Giulian ajoasento oli aikaisemmin auton selvästi heikoin puoli. Enkä nyt loihdi lausumaan, että yhden epäkohdan menettäminen tekisi autosta jotenkin vähemmän italialaisen. Ei Giulia nimittäin vieläkään tylsä ole, kaukana siitä – nyt pakarat eivät vain puudu yhtä nopeasti.

Automaattivaihteisto vähän viivyttelee ja pyöräntuenta hieman haraa vastaan parkkipaikoilla, mutta siihen kankeudet sitten jäävätkin. Ajossa, varsinkin Dynamic-ajotilassa, Giulia on viiveen vastakohta, ja murina hellii korvia. Koeajettu versio edustaa malliston kalleinta päätä, jos GTA-supersedania ei oteta lukuun. Vaikka sylintereitä onkin tässä versiossa vain neljä, hieman päälle viiden sekunnin kiihtyvyys seisovalla satasella ei jättäne kylmäksi ketään takaovellista autoa etsivää.

Herkkä ja elastinen

Harha-askel on otettu siinä, ettei kyseinen Dynamic-ajotila enää pysy päällä käynnistyksen jälkeen, vaan se pitää joka kerta kytkeä perustilan kautta erikseen. Muuta ajotilaa kun ei Giuliassa tarvittaisikaan – moodi yhdistää oivalla tavalla mukavuuden ja urheilullisuuden, kuten oikeastaan koko autokin.

Alfa-tapaan myös ajettavuus täyttää kaikki odotukset. Kun on viikon ajan luotsannut herkästi reagoivien hallintalaitteiden – ennen muuta nopean ohjauksen – avulla ihanan elastista nelivetoalustaa, koko muu automaailma tuntuu äkkiä niin kovin tylsältä ja raskaalta.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen

Alfa Romeo Giulia 2.0 280 hp AT8 AWD Veloce

Hinta alkaen

64 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

64 990 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

206 kW (285 hv), 5250 r/min

Vääntö

400 Nm (5250 r/min)

Vääntö

400 Nm (5250 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,2 s

Huippunopeus

240 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 8,8 (yhd.)

CO2-päästöt

198 g/km

Mitat

pituus 4643 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1438 mm, akseliväli 2820 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1600 / 745 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat