13.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: uudistettu Alfa Romeo Giulia – ainoa kiusallinen epäkohta on nyt korjattu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo Giulia tarjoaa kauan kaivattua reisitukea. Hyvää: parantunut ajoasento, ajettavuus, erilaisuus. Huonoa: ajotilan valinta. Stelvio-katumaasturin uudistumisen ohella myös Alfa Romeo Giulia -sporttisedan koki vastaavan kasvojenkohennuksen. Sitten viime tutustumisen, joka ajoittui Giulian alkutaipaleeseen kolmisen vuotta sitten, tärkein parannus on tapahtunut kuljettajan oloihin: istuinosan etureunaan on lisätty kunnollinen korkeudensäätö, joka on ollut Stelviossa jo mallin ensiesittelystä saakka. Toinen kehityksen kohde on varattu älypuhelimelle, jonka saa nyt langattomaan lataukseen keskikyynärnojan etupuolelle. Oiva paikka, sillä se ei syö lainkaan muuta tilaa esimerkiksi vaihdekepin edestä. Lokeroita uudelleen muotoillussa keskikonsolissa on muutenkin lisätty. Päivitetty kosketusnäyttö-käyttöliittymä sisältää onneksi yhä analogisen säätöpyörän ja erillisen äänenvoimakkuuden säätönupin. Nämä ovat täysin digitaalisten kilpailijoiden rinnalla verrattain sujuvia käyttää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuntuva parannus Palatakseni penkkiin: parannus on tuntuva, sillä Giulian ajoasento oli aikaisemmin auton selvästi heikoin puoli. Enkä nyt loihdi lausumaan, että yhden epäkohdan menettäminen tekisi autosta jotenkin vähemmän italialaisen. Ei Giulia nimittäin vieläkään tylsä ole, kaukana siitä – nyt pakarat eivät vain puudu yhtä nopeasti. Automaattivaihteisto vähän viivyttelee ja pyöräntuenta hieman haraa vastaan parkkipaikoilla, mutta siihen kankeudet sitten jäävätkin. Ajossa, varsinkin Dynamic-ajotilassa, Giulia on viiveen vastakohta, ja murina hellii korvia. Koeajettu versio edustaa malliston kalleinta päätä, jos GTA-supersedania ei oteta lukuun. Vaikka sylintereitä onkin tässä versiossa vain neljä, hieman päälle viiden sekunnin kiihtyvyys seisovalla satasella ei jättäne kylmäksi ketään takaovellista autoa etsivää. Herkkä ja elastinen Harha-askel on otettu siinä, ettei kyseinen Dynamic-ajotila enää pysy päällä käynnistyksen jälkeen, vaan se pitää joka kerta kytkeä perustilan kautta erikseen. Muuta ajotilaa kun ei Giuliassa tarvittaisikaan – moodi yhdistää oivalla tavalla mukavuuden ja urheilullisuuden, kuten oikeastaan koko autokin. Alfa-tapaan myös ajettavuus täyttää kaikki odotukset. Kun on viikon ajan luotsannut herkästi reagoivien hallintalaitteiden – ennen muuta nopean ohjauksen – avulla ihanan elastista nelivetoalustaa, koko muu automaailma tuntuu äkkiä niin kovin tylsältä ja raskaalta. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen Alfa Romeo Giulia 2.0 280 hp AT8 AWD Veloce Hinta alkaen 64 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 206 kW (285 hv), 5250 r/min Vääntö 400 Nm (5250 r/min) Vääntö 400 Nm (5250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,8 (yhd.) CO2-päästöt 198 g/km Mitat pituus 4643 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1438 mm, akseliväli 2820 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 745 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku