13.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: uudistettu Alfa Romeo Giulia – ainoa kiusallinen epäkohta on nyt korjattu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo Giulia tarjoaa kauan kaivattua reisitukea. Hyvää: parantunut ajoasento, ajettavuus, erilaisuus. Huonoa: ajotilan valinta. Stelvio-katumaasturin uudistumisen ohella myös Alfa Romeo Giulia -sporttisedan koki vastaavan kasvojenkohennuksen. Sitten viime tutustumisen, joka ajoittui Giulian alkutaipaleeseen kolmisen vuotta sitten, tärkein parannus on tapahtunut kuljettajan oloihin: istuinosan etureunaan on lisätty kunnollinen korkeudensäätö, joka on ollut Stelviossa jo mallin ensiesittelystä saakka.Toinen kehityksen kohde on varattu älypuhelimelle, jonka saa nyt langattomaan lataukseen keskikyynärnojan etupuolelle. Oiva paikka, sillä se ei syö lainkaan muuta tilaa esimerkiksi vaihdekepin edestä. Lokeroita uudelleen muotoillussa keskikonsolissa on muutenkin lisätty. Päivitetty kosketusnäyttö-käyttöliittymä sisältää onneksi yhä analogisen säätöpyörän ja erillisen äänenvoimakkuuden säätönupin. Nämä ovat täysin digitaalisten kilpailijoiden rinnalla verrattain sujuvia käyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuntuva parannusPalatakseni penkkiin: parannus on tuntuva, sillä Giulian ajoasento oli aikaisemmin auton selvästi heikoin puoli. Enkä nyt loihdi lausumaan, että yhden epäkohdan menettäminen tekisi autosta jotenkin vähemmän italialaisen. Ei Giulia nimittäin vieläkään tylsä ole, kaukana siitä – nyt pakarat eivät vain puudu yhtä nopeasti. Automaattivaihteisto vähän viivyttelee ja pyöräntuenta hieman haraa vastaan parkkipaikoilla, mutta siihen kankeudet sitten jäävätkin. Ajossa, varsinkin Dynamic-ajotilassa, Giulia on viiveen vastakohta, ja murina hellii korvia. Koeajettu versio edustaa malliston kalleinta päätä, jos GTA-supersedania ei oteta lukuun. Vaikka sylintereitä onkin tässä versiossa vain neljä, hieman päälle viiden sekunnin kiihtyvyys seisovalla satasella ei jättäne kylmäksi ketään takaovellista autoa etsivää.Herkkä ja elastinenHarha-askel on otettu siinä, ettei kyseinen Dynamic-ajotila enää pysy päällä käynnistyksen jälkeen, vaan se pitää joka kerta kytkeä perustilan kautta erikseen. Muuta ajotilaa kun ei Giuliassa tarvittaisikaan – moodi yhdistää oivalla tavalla mukavuuden ja urheilullisuuden, kuten oikeastaan koko autokin.Alfa-tapaan myös ajettavuus täyttää kaikki odotukset. Kun on viikon ajan luotsannut herkästi reagoivien hallintalaitteiden – ennen muuta nopean ohjauksen – avulla ihanan elastista nelivetoalustaa, koko muu automaailma tuntuu äkkiä niin kovin tylsältä ja raskaalta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen Alfa Romeo Giulia 2.0 280 hp AT8 AWD Veloce Hinta alkaen 64 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 206 kW (285 hv), 5250 r/min Vääntö 400 Nm (5250 r/min) Vääntö 400 Nm (5250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,8 (yhd.) CO2-päästöt 198 g/km Mitat pituus 4643 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1438 mm, akseliväli 2820 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 745 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti