13.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: uudistettu Alfa Romeo Giulia – ainoa kiusallinen epäkohta on nyt korjattu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo Giulia tarjoaa kauan kaivattua reisitukea. Hyvää: parantunut ajoasento, ajettavuus, erilaisuus. Huonoa: ajotilan valinta. Stelvio-katumaasturin uudistumisen ohella myös Alfa Romeo Giulia -sporttisedan koki vastaavan kasvojenkohennuksen. Sitten viime tutustumisen, joka ajoittui Giulian alkutaipaleeseen kolmisen vuotta sitten, tärkein parannus on tapahtunut kuljettajan oloihin: istuinosan etureunaan on lisätty kunnollinen korkeudensäätö, joka on ollut Stelviossa jo mallin ensiesittelystä saakka.Toinen kehityksen kohde on varattu älypuhelimelle, jonka saa nyt langattomaan lataukseen keskikyynärnojan etupuolelle. Oiva paikka, sillä se ei syö lainkaan muuta tilaa esimerkiksi vaihdekepin edestä. Lokeroita uudelleen muotoillussa keskikonsolissa on muutenkin lisätty. Päivitetty kosketusnäyttö-käyttöliittymä sisältää onneksi yhä analogisen säätöpyörän ja erillisen äänenvoimakkuuden säätönupin. Nämä ovat täysin digitaalisten kilpailijoiden rinnalla verrattain sujuvia käyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuntuva parannusPalatakseni penkkiin: parannus on tuntuva, sillä Giulian ajoasento oli aikaisemmin auton selvästi heikoin puoli. Enkä nyt loihdi lausumaan, että yhden epäkohdan menettäminen tekisi autosta jotenkin vähemmän italialaisen. Ei Giulia nimittäin vieläkään tylsä ole, kaukana siitä – nyt pakarat eivät vain puudu yhtä nopeasti. Automaattivaihteisto vähän viivyttelee ja pyöräntuenta hieman haraa vastaan parkkipaikoilla, mutta siihen kankeudet sitten jäävätkin. Ajossa, varsinkin Dynamic-ajotilassa, Giulia on viiveen vastakohta, ja murina hellii korvia. Koeajettu versio edustaa malliston kalleinta päätä, jos GTA-supersedania ei oteta lukuun. Vaikka sylintereitä onkin tässä versiossa vain neljä, hieman päälle viiden sekunnin kiihtyvyys seisovalla satasella ei jättäne kylmäksi ketään takaovellista autoa etsivää.Herkkä ja elastinenHarha-askel on otettu siinä, ettei kyseinen Dynamic-ajotila enää pysy päällä käynnistyksen jälkeen, vaan se pitää joka kerta kytkeä perustilan kautta erikseen. Muuta ajotilaa kun ei Giuliassa tarvittaisikaan – moodi yhdistää oivalla tavalla mukavuuden ja urheilullisuuden, kuten oikeastaan koko autokin.Alfa-tapaan myös ajettavuus täyttää kaikki odotukset. Kun on viikon ajan luotsannut herkästi reagoivien hallintalaitteiden – ennen muuta nopean ohjauksen – avulla ihanan elastista nelivetoalustaa, koko muu automaailma tuntuu äkkiä niin kovin tylsältä ja raskaalta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen Alfa Romeo Giulia 2.0 280 hp AT8 AWD Veloce Hinta alkaen 64 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 206 kW (285 hv), 5250 r/min Vääntö 400 Nm (5250 r/min) Vääntö 400 Nm (5250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,8 (yhd.) CO2-päästöt 198 g/km Mitat pituus 4643 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1438 mm, akseliväli 2820 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 745 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen