Alfa Romeo Giulia -tyyppiviat

Alfa Romeo Giulian mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Ei uusia takaisinkutsuja 6/2020–8/2021 välisenä aikana, Traficom, ADAC.
    Kaikki takaisinkutsukampanjoihin kutsutut autot korjattu Suomessa.
  • Epätoivottava nopeuden kiihtyminen Giulia/Stelvio (ADAC toukokuu 2019). valm.aika: 3.03.2016–5.03.2019. Em. malleissa saattaa esiintyä vakionopeussäätimen aiheuttamaa epätoivottavaa nopeuden kiihtymistä johtuen ”jarruohjelmasta” säätimen toiminnassa. Tämä saattaa aiheuttaa onnettomuuksia ennalta-arvaamattomana ilmiönä. Vakionopeussäätimen ohjelma päivitetään. Työ kestää 0,8 h. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. Giulia, Stelvio. Jarrujen ohjainlaite. Auto voi tarpeettomasti kiihdyttää käytettäessä aktiivista vakionopeudensäädintä. Jarrujen ohjainlaite päivitetään. Traficom 23.4.2019.
  • Jarrunesteen seassa voi olla mineraaliöljyä, mikä heikentää jarrujen tehoa (ADAC 03/2018).
  • Jarruputken linjaus (Traficom 3.12.2018). Jarruputki voi joutua hankaukseen. Jarruputki tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 15
  • Polttoainevuoto (Traficom 10.12.2018). Polttoainesuodattimen pohjatulppa voi alkaa vuotaa. Tulppa vaihdetaan. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 2. Kampanjan valmistumis pvm: 26.04.19
  • Valm.aika: 11–12/2017. Kyseisissä ajoneuvoissa saattaa olla mineraaliöljyä joutunut jarru- ja kytkinnesteen sekaan, joka heikentää piirien mineraaliöljyjä sietämättömiä kumiosia, vaarantaen piirien toiminnan. Merkin huoltaja tarkistaa nesteen ominaisuudet. Negatiivisessa tapauksessa vaihdetaan kaikki piirien kumiosat. Tarkastus kestää 0,2 h, osien vaihto 9,5 h ja ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”6175 tai 8216”

 

  • Alfa Romeo Giulia, Stelvio:     Adaptiivisten ajovalojen asentotunnistin 6439, aloitus 16.5.2022, Kampanjan tila: Päätetty, Traficom.
  • Alfa Romeo Giulia Polttoaineen paine/lämpötunnistin 6396, aloitus 13.12.2021, Kampanjan tila: Päätetty, Traficom.
  • Kaikki takaisinkutsukampanjoihin kutsutut autot korjattu Suomessa, Traficom.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Valvontajärjestelmä (OBD) (2017), Traficom
    Saksan GTÜ -katsastuslaitoksen raportissa 1–3-vuotiaiden Giulia-mallien vähävikaisuus yllättää: Giulia on luokkansa keskiryhmässä: huomauttamista löytyy vain pyöräntuennan säädöissä, mikä on johtanut renkaiden toispuoleiseen kulumiseen. Lisäksi rengaspaineiden valvontajärjestelmä antaa virheilmoituksia. Myös 4–5-vuotiaiden tilastossa Giulia on keskiryhmässä, vikakeskittymänä ovat moottorin ja voimansiirron öljyvuodot.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei tiepalveluraportissa.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Ei saksalaisten katsastuslaitosten (TÜV, GTÜ, Dekra) julkaisemissa käytettyjen autojen raporteissa.
  • Saksalaisen Auto Zeitung -lehden toimittajat valittaneet GTÜ –katsastuslaitoksen raportin yhteydessä sisätilojen viimeistelypuutteista, nariseva kuppiteline, automaattivaihteiston vaihdevivussa väljyyttä ja huterat katkaisimet kojelaudassa.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.