Etusivu TyyppiviatBMW 1-sarja -tyyppiviat BMW 1-sarja -tyyppiviat BMW 1-sarjan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. Vikatietolistan päivittämisen aikaan 2023 Traficom oli julkaissut vain englanninkielisen kuvauksen näistä takaisinkutsuista. 1 Serie, 2 Serie, 3 Serie, 4 Serie, 5 Serie, 6 Serie, X5, X5 M, X6, X6 M, M3, M4: The safety recall involves the driver airbag with SDI inflator. 0032420300. If a possible degradation of the propellant tablets occurs, this could lead to an over-aggressive combustion in the event the airbag is activated which may cause the inflator body to rupture. An inflator rupture may cause metal fragments to pass through the airbag and into the vehicle interior at high speed. A malfunction of the inflators due to an age-related change in characteristics cannot be excluded. The risk will increase according to the age of the vehicle. On affected vehicles the driver airbag module will be replaced. Aloitus 22.3.2023, Traficom. F39 (X2), F46 (2 Serie), F48 (X1), G20 (3 Serie), F21 (1 Serie), F26 (X4), F80 (M3): The fault relates to the retractor of the front safety belt. On affected vehicles the micro gas generator (MGG) inside the seat belt retractor may not have been manufactured to specifications. It may have been damaged during supplier’s production process. 0072430200. If the MGG has been damaged, this can lead to a reduction of the tightening of the webbing resulting and in an impaired restraint function in the event of a serious accident. Furthermore, there may be an increased pre-displacement as well as a spark formation in case of a pressure release outside of the damaged tube. A thermal event as a result of this spark formation cannot be excluded. On the affected vehicles the front safety belt will be checked and if necessary, replaced. Aloitus 9.3.2022. Uusin 2-sarja v. 2021 alkaen. 2 Serie (G42), 3 Serie (G20, G21, G28), 4 Serie (G22, G23, G24), M3 (G80, G81), M4 (G82, G83): Body Domain Controller (BDC). 0061510700. On affected vehicles the Body Domain Controller (BDC) was replaced during a workshop visit. If the new BDC has not been properly reset, the “Automatic Door Lock” (ADL) functionality was set to inactive. Only after a reset the functionality is saved as “default on” in the flash persistent vehicle memory. For affected vehicles exists the risk that in case of certain crash situations the door might open. Therefore, the doors are automatically locked (ADL) when exceeding a speed of 16 km/h. If disabled, in case of a crash an increased risk for injuries to the passengers in case of a second impact, roll-over, etc. cannot be excluded. Affected vehicles will be checked and if necessary, a reset of the vehicle data performed. Aloitus 15.2.2023. Vanhempia takaisinkutsuja Takavalon kiinnike. 1-sarja (F52) ja X1 (F48, F49). Kiinnike saattaa haljeta. Tarkistus ja tarvittaessa vaihto. 87 autoa. Traficomcom 25.01.2019. 1-sarja 3-ovinen sähköinen istuimen säätö muistilla: on mahdollista, että lukitus ei toimi kunnolla, ADAC 3/2018. Kardaanin kuminivel: BMW on havainnut, että kampanjaan kuuluvien autojen kardaanin kuminivel saattaa rikkoutua. BMW vaihtaa kampanjaan kuuluvien autojen kardaanin kuminivelen, Traficom 2017. Sähkötoimisen ohjaustehostimen mahdollinen häiriö (tuotannossa 18.7.2011–9.6.2016), ADAC 2016. 6-syl.bensiinimoottorit: venttiilien ajoituksen ja nousun säätöyksikön (VANOS) kiinnitysruuvit voivat murtua. Moottorivian merkkivalo syttyy ja/tai moottori kytkeytyy hätäohjelmalle, pitemmässä ajossa moottorivaurio mahdollinen, mikäli kuski ei noteeraa merkkivaloa, ADAC 2014. Jarrutehostimen alipainepumppu, jarrutehostin oikuttelee, suurempi poljinvoima jarrutuksessa, tietyt moottorityypit, tuotannossa kesäkuu 2012–elokuu 2013, ADAC 2013. Diesel: polttoainesuotimen kontaktihäiriö, vian ilmetessä lämmitys ei toimi kunnolla, voi aiheuttaa myös akun tyhjentymisen ja tulipalovaaran moottoritilassa, ADAC 2013. Sytytyspuolavikoja, ADAC 2013. Jarrutehostimen mahdollinen häiriö, alipainevuodon vuoksi kuuluu sihisevä ääni ja/tai jarrutehostimen toiminta heikkenee ja jarrutukseen tarvittava poljinvoima kasvaa, VOSA 2006, KBA 2013. Jarrujen alipainepumppu, jarrutehostin oikuttelee, suurempi poljinvoima jarrutuksessa, ADAC 2013, KBA 2013. Polttoaineensuodattimen lämmitin (E-sarja), Traficom 2011. Polttoaineensuodattimen lämmitin: E82, E87. BMW on havainnut, että kampanjaan kuuluvien autojen dieselpolttoainesuodattimen lämmittimessä saattaa ilmetä oikosulku. Lyhyellä aikavälillä akun varaus voi pienentyä, jonka seurauksena moottori ei välttämättä käynnisty. Yksittäisissä tapauksissa polttoainesuodattimen lämmitin saattaa ylikuumentua. BMW vaihtaa autoihin polttoainesuodattimen lämmittimen. Työn kesto on noin kaksi tuntia ja toimenpide on asiakkaille maksuton. Ohjausvaihde (F20), Ohjausvaihteen vaihto, Traficom 2011 (kampanja valmistunut). Led-takavalot oikuttelevat valaisimeen kertyneen kosteuden takia, valaisimen tiivistystä parannetaan (Coupé ja Cabrio), ADAC 2010. Turvatyynyn johtosarja, korjaus Traficom 2009, kampanja valmistunut 2010. Sivuturvatyyny ja turvavyön esikiristin eivät toimi tarkoitetulla tavalla, mahdollisesti eivät laukea kolarissa, johtosarjan tarkistus ja tarvittaessa korjaus, VOSA 2009. Ruiskutussuuttimien kiinnike voi murtua (118d), ADAC 2007. Virheellinen laturin kiinnitysruuvi (118d, 120d viistoperä). Ruuvin löystyessä apulaitteiden käyttöhihna löystyy ja vesipumppu ei toimi, mikä aiheuttaa moottorin ylikuumenemisen ja pahimmassa tapauksessa moottorivaurion, ADAC 2006. Polttonestepumppu, virheellisen nikkelipinnoitteen vuoksi polttonesteeseen voi päästä hiukkasia, jolloin moottori voi pysähtyä, KBA 2005. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei merkittäviä vikakohteita (2018, 2016–2014), Traficom Valvontajärjestelmä (OBD) (2017, 2016, 2006, 2005) Jousitus ja iskunvaimennus (2017, 2013–2011), Traficom Käyttöjarru (2017–2015, 2013–2011, 2008–2005), Traficom Käyttöjarrun dynamometritesti (2013), Traficom Etuakselisto (2012, 2010), Traficom Taka-akselisto (2011, 2010), Traficom Renkaat ja vanteet (2013–2011), Traficom Valmistajan kilpi (2013), Traficom Bensiinimoottorin pakokaasumittaus (2009), Traficom Raidetangonpäät ja jarrut kuluneet vanhimmissa yksilöissä, urheilullinen ajotapa kuluttaa, Saksa Vikojen määrä vähäinen, urheilullisen ajotavan huomioon ottaen, Saksa Iskunvaimentimien pohjaanlyöntikumit, Saksa Katkenneita jousia ja kuluneita iskunvaimentimia yli 8-vuotiaissa, Saksa Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja, Saksa Pakoputkisto vanhimmissa ikäryhmissä, Saksa Vanhimpien vuosimallien jarruletkut haperot, Saksa Jarrulevyt kuluneet yli kuusivuotiaissa (urheilullinen ajotapa), Saksa Pysäköintijarrun teho heikko, Saksa Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Sytytyspuola (2013–2014) Erittäin luotettava auto, ei useita vikakohteita. Vanhempia tielle jättäviä vikoja Uudemmassa vuonna 2011 esitellyssä F-mallisarjassa on hyvin vähän tielle jättäviä vikoja. Sytytyspuola rikki (2007–2012). Nokka-akselin säätöjärjestelmä/tunnistin rikki (2007–2011). Jakoketju hypännyt (bensiini 2010 asti). Polttonestepumppu rikki (2008–2010). Moottorivaurioita (2007–2010). Moottoriohjauksessa sähkövikoja (2009 asti). Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä vika (2008–2009). Suihkutusjärjestelmän suihkutussuuttimissa vikaa (bensiini 2007–2008). Jäähdytysnesteen lämpömittarissa tai merkkivalossa vika (2007–2008). Käyttäjien ilmoittamia vikoja 1-sarja/2-sarja (F20/F21/F22/F23): Takaluukku saattaa ruostua. Lukuisia takaisinkutsuja, esimerkiksi: 1. erän F-sarjan 1- ja 2-mallit: Jarrutehostimen alipainepumpun voitelu voi pettää, jolloin jarrutehostin voi lakata toimimasta. 1-sarja, 3-ovinen: Sähköinen istuimen säätö muistilla: On mahdollista, että lukitus ei toimi kunnolla. valmistuminen 26.6.–20.7.2017. Turvatyynyjen vikoja. Raidetangon vikamahdollisuus Palovaara pakokaasujen takaisinkierrätysmodulissa. Sähkötoimisen ohjaustehostimen ohjauslaite voi lakkoilla. 114i ja 116i -moottorien ja mahdollisesti myös dieselmoottorien jakopään ketju voi hypätä yli ja aiheuttaa moottorivaurion. N47-moottorissa (diesel) jakoketjuongelmia. Parannetun ketjunkiristimen pitäisi tuoda apua ongelmaan ja ongelman pitäisi olla ratkaistu uudemmissa mallisarjoissa Vuodesta 2015 alkaen moottorien jakoketjuongelmat ovat vähentyneet, mutta eivät täysin poistuneet. Jakoketju on moottorin takana, minkä vuoksi jakoketjun vaihtotyö on kallista, työaika jopa 14 tuntia! N13 1.6 -moottorissa ongelmia jakoketjussa ja polttoainesuuttimissa. N20-moottorissa (125 i) nokka-akseliongelmia, jolloin jarrutehostin voi lakata toimimasta. Dieselmoottorin pakokaasujen takaisinkierrätyksen EGR-venttiili voi vuotaa ja jäähdytysnestettä voi päästä pakojärjestelmään, seurauksena pahimmassa tapauksessa moottoripalo. 125d-mallin turboahtimessa voi olla öljyvuoto. Jarrulevyt ruostuvat ja takapyörien jarrulevyt naarmuuntuvat. Iskunvaimentimien rajoittimet voivat murtua aikaisempien tuotantoerien autoista. Katkenneita jousia aikaisempien tuotantoerien autoissa. Parkkitutkan tarpeettomat hälytysäänet saa kuriin päivittämällä. Ovien ja ikkunoiden tiivisteet eivät siedä kaikkia autovahoja ja alkavat narista. Tuulilasin liimaus. Vuonna 2013 esitellyn Ministä tutun 1.5-litraisen kolmesylinterisen moottorien kampiakselin päittäislaakerissa vikoja 4/2015 tuotantoon asti. Sytytyspuola Yksittäistapauksissa ohjausvaihde, sähkötoimisen ohjaustehostimen ruuvit mahdollisesti löysällä, huoltokampanja. Pysäköintijarru. Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja BMW 1-sarja F20 2011–2019 Uudesta F-sarjan mallista hyvin vähän vikailmoituksia, AB, ADAC. Jarrutehostimen alipainepumpun voitelu voi pettää, jolloin jarrutehostin voi lakata toimimasta, takaisinkutsu ensimmäisen erän F-sarjan BMW 1- ja 2-malleihin, AB. 1-sarja 3-ovinen, sähköinen istuimen säätö muistilla: On mahdollista, että lukitus ei toimi kunnolla. valm.aika: 26.06–20.07.2017. Takaisinkutsu. Bensiinimalleissa polttonesteen ruiskutuspumpun vikoja. Sähkötoiminen ohjaustehostin voi lakkoilla. Takaluukku voi ruostua. 116i-moottorin jakopään ketju voi hypätä yli ja aiheuttaa moottorivaurion. Parannetun kiristimen pitäisi tuoda apua ongelmaan. Vikailmoitukset koskevat pääasiassa aikaisempaa mallia, AB. Myös dieselmoottoreissa on ollut jakoketjuvikoja, AB. Koeajot – BMW Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 14.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – varovaisesti uudemmaksi 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 7.8.2024 Koeajo Koeajo: BMW i5 Touring – sähköfarkulla voi ajaa ilman käsiä 15.6.2024 Koeajo Koeajo: BMW F 900 GS – viimein kaikki on hyvin 11.6.2024 Koeajo Koeajo: BMW iX2 xDrive30 – vankkaa suorituskykyä 20.3.2024 Koeajo Koeajo: BMW 550e xDrive – Johtotasoa 28.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: BMW iX2 – kun sähkö saavutti suorituskykymallin Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.