BMW X1 -tyyppiviat

BMW X1 mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
BMW X1 XDrive

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Vain uusimmat: syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja.

Vikatietolistan päivittämisen aikaan 2023 Traficom oli julkaissut vain englanninkielisen kuvauksen näistä takaisinkutsuista.

  • (F48) X1: The fault relates to the seat belt mounting bolts, which are used for the assembly of belts and seats in the vehicle. 0072370200.
    The material quality of the bolts may not be according to specification. The tempering and therefore the strength of the bolt does not meet the requirements due to an insufficient tempering process in the supplier’s production process. If bolts are installed that were not produced according to specification, they could not withstand extreme loads as specified in very rare cases. This could increase the risk of injury in case of an accident. On affected vehicles the fastening bolts on the seat belts and/or rear seat will be replaced. Aloitus 10.11.2021.
  • F39 (X2), F46 (2 Serie), F48 (X1), G20 (3 Serie), F21 (1 Serie), F26 (X4), F80 (M3): The fault relates to the retractor of the front safety belt. On affected vehicles the micro gas generator (MGG) inside the seat belt retractor may not have been manufactured to specifications. It may have been damaged during supplier’s production process. 0072430200.
    If the MGG has been damaged, this can lead to a reduction of the tightening of the webbing resulting and in an impaired restraint function in the event of a serious accident. Furthermore, there may be an increased pre-displacement as well as a spark formation in case of a pressure release outside of the damaged tube. A thermal event as a result of this spark formation cannot be excluded. On the affected vehicles the front safety belt will be checked and if necessary, replaced. Aloitus 9.3.2022.

Vanhempia takaisinkutsuja

  • 0061670500 Korkeajänniteakuston kennot
    BMW on havainnut omassa laaduntarkkailussaan, että on olemassa riski, että joissakin plug-in-hybrideissä käytettävän korkeajänniteakuston kennoissa voi ilmetä vika. Erittäin harvinaisissa tapauksissa vika saattaa aiheuttaa oikosulun, kun korkeajänniteakusto ladataan. Oikosulku voi tällöin johtaa lämmönkehitykseen ja aiheuttaa jopa tulipaloriskin, vaikka auto olisi paikallaan. BMW kehittää parhaillaan korjausratkaisua korkeajänniteakuston kennojen tarkistamiseksi ja tarvittaessa korjaamiseksi, aloituspäivä 23.9.2020, Traficom.
  • 0061560500 Korkeajänniteakku
    BMW on havainnut, että yksi auton korkeajänniteakun moduuleista saattaa olla viallinen. Hyvin harvinaisissa tapauksissa tämä vika saattaa aiheuttaa oikosulun, kun korkeajänniteakkua ladataan ensimmäistä kertaa. Jos tapahtuu oikosulku, tämä voi johtaa lämmöntuotantoon ja sen seurauksena tulipaloon, vaikka ajoneuvo olisi sillä hetkellä pysäköitynä. BMW tarkastaa ajoneuvon korkeajänniteakun, aloituspäivä 11.8.2020, Traficom.
  • Takavalon kiinnike. X1 (F48, F49) ja 1-sarja (F52) ja Kiinnike saattaa haljeta. Tarkistus ja tarvittaessa vaihto. 87 autoa. Traficom 25.1.2019.
  • Olka-akseli. Mallit X1 (F48) ja 2-sarjan Gran Tourer (F46). Mahdollinen valmistusvirhe. Vikatapauksessa auton ohjattavuus voi kadota. Traficom 29.5.2018. Kampanja suoritettu kaikkiin viiteen autoon.
  • Etupyörän navat: X1 (F48) ja 2-sarja (F46), valm.aika: 24.4.–1.5.2018. Muutamat alihankkijan toimittamat etupyörän navat saattavat ei 2018 olla spesifikaation mukaiset ja niissä saattaa esiintyä murtumia ja tämän seurauksena pyörän tuenta pettää. Huolto tarkastaa kyseisten osien kunnon ja tarvittaessa vaihtaa nämä. Tarkastus kestää 30 min ja vaihto n. 3 h. Toimet ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”0031850100”. ADAC 6/2018.
  • BMW on havainnut, että kampanjaan kuuluvien autojen start-stop toiminto ei toimi, koska autojen ohjainlaitteeseen on ohjelmoitu väärän tyyppinen akku. BMW ohjelmoi uudestaan kampanjaan kuuluvat autot. Traficom 2/2018. Kampanja valmistunut 3/2018.
  • Takaistuimen selkänojan kiinnitys, tarkistettava, tarvittaessa korjattava (F48), ADAC 2017.
  • Takaistuimen selkänojan kiinnitys, tarkistettava, tarvittaessa korjattava (F48), ADAC 2017.
  • Kaksoiskytkentävaihteiston CAN-Bus-pistokkeen kiinnitys saattaa johtaa siihen, että tämä irtoaa kokonaan kohteestaan. Moottorin pysäyttämisen jälkeen saattaa uudelleenkäynnistys olla mahdotonta. Pistokkeen kiinnitys tarkastetaan ja tarvittaessa korjataan. Työ kestää n. 1 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on informoinut ajoneuvon haltijoita virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”0028040100 F 48 DKG -pistoke tarkastettu ja mahd. korjattu”, ADAC 10/2017.
  • X1 (F48): Kojelaudan paneeli: BMW on havainnut, että kampanjaan kuuluvien autonne kojelaudan paneelin jyrsintä matkustajan Airbagin kohdalla ei ole välttämättä tehty oikein. BMW tarkastaa kampanjaan kuuluvien autojen kojelaudan paneelin ja tarvittaessa vaihtaa sen, Traficom 2017, ADAC 2017.
  • BMW X1 (F 48): Turvatyynyt: Etumatkustajan pää-, taive-, tai sivuturvatyynyt, vaikka sähköisesti ohjatut, eivät ensivaiheessa aukene epäkelvon sytytysmateriaalin vuoksi. Kyseiset turvatyynyt vaihdetaan. Työ kestää n. 1–6 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on informoinut ajoneuvon haltijoille virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. Koskee 2-sarja, 4-sarja, 5-sarja, 6-sarja, i3, i8, X1 (F48), valm.aika: 07–12/2016, ADAC helmikuu 2017.
  • Kardaanin kuminivel: BMW on havainnut, että kampanjaan kuuluvien autojen kardaanin kuminivel saattaa rikkoutua. BMW vaihtaa kampanjaan kuuluvien autojen kardaanin kuminivelen. 1-sarja, 3-sarja, 5-sarja, 6-sarja, 7-sarja, X1, Z4, Traficom 2017, ADAC 2017.
  • BMW on havainnut, että auton jarrutehostajassa saattaa ilmetä toimintahäiriö. Toimintahäiriön tapahtuessa autonne hidastamiseen tarvittava poljinvoima olisi huomattavasti normaalia suurempi. Jotta voimme taata autonne täydellisen toiminnan, haluamme identifioida ja tarkastaa autonne nokka-akselin ja tarvittaessa vaihdamme autoonne uuden nokka-akselin ja jarrutehostajan alipainepumpun. Työn kesto riippuu tarvittavista toimenpiteistä. Tarkastuksen kesto on vähintään 2 tuntia, Traficom 2013, Kampanja valmistunut 2016.
  • Polttonestepumppu: Virheellisen nikkelipinnoitteen vuoksi polttonesteeseen voi päästä hiukkasia, jolloin moottori voi pysähtyä, KBA 2015.
  • Connected Drive System -järjestelmässä voi olla turvallisuusriski: Varas voi päästä autoon sisään. Tuotannossa maaliskuu 2010–joulukuu 2014.
  • Ohjaustehostin: Sähkömekaanisen EPS-ohjaustehostimen ohjainlaitteessa voi olla vikaa, KBA 2012.
  • Moottorin automaattinen start-stop-toiminto.
  • Bmw x1 E84 2009–2015. Akun päävirtakaapeli, Traficom 16.5.2018. (Koskee edellistä E-mallisarjaa, valm.aika: 3/2007–7/2011). Kaapeli saattaa vaurioitua värähtelyn ja kitkakorroosion vuoksi. Vikatapauksessa autoon ei välttämättä pääse sisään tai auto ei käynnisty. Myös valot voivat vilkkua tai moottori nykiä.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

Uudehko malli (F48), tullut vuonna 2015, niukasti katsastustietoja.

  • Ei merkittäviä vikakohteita (2018, 2016, 2015), Traficom
  • Valvontajärjestelmä (OBD) (2017), Traficom
  • Etuakselisto (2015), Traficom
  • Päästömittaus, Saksa
  • Valovikoja, Saksa
  • Pysäköintijarru puoltaa, Saksa
  • Laadukas auto, vähän vikoja, Saksa
  • Luotettava ja vähävikainen, Saksa
  • Pysäköintijarrun teho on heikko, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Erittäin luotettava auto, vähän vikoja.
  • Ei mitään merkittäviä tielle pysäyttäneitä vikakohteita käyttöönottovuodesta 2010 alkaen.
  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä vikaa, venttiili jumittaa (2012–2013).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

F48 2015->:

  • Uudehko malli, vähän ilmoituksia.
  • AutoBild-lehden 100 000 km:n kestotestissä erittäin luotettava, arvosana 1-.
  • Lukuisista takaisinkutsuista raportoitu:
    • Tulipalovaara pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän vuodon vuoksi.
    • Takavalaisimet voivat irrota.
    • Turvatyynyjen kaasugeneraattorin virheellisen sytytysaineen vuoksi turvatyynyt edessä eivät laukea oikein ja apukuskin turvatyyny ei mahdollisesti tule luukusta ulos, joten koko kojelauta täytyy vaihtaa.
    • Kaksoiskytkinvaihteiston pistoke voi vikaantua, minkä seurauksena auto ei käynnisty.
    • Kardaaniakselin ”rättinivel” kulunut nelivetomalleissa, helppo ja edullinen vaihtaa.
    • Turvavöiden esikiristimien kaasugeneraattorissa voi olla vikaa.
    • Sähkötoiminen ohjaustehostin saattaa oikutella.
  • Hälyäänet ja kolinat: Esimerkiksi lasinen kattoluukku kolisee, etenkin pakkasella, AB.
  • Sähkötoimisen kattoluukun sähköjärjestelmässä häiriöitä, AB.

Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja

E84 2009–2015:

  • Vanhempi malli (E84) oli AutoBild-lehden 100 000 km:n kestotestissä erittäin luotettava, AB.
  • Bensiinimallien jarrutehostimen alipainepumpun voitelusta takaisinkutsu vuosimalleihin 2012–2013. Jos alipainepumppu lakkaa toimimasta, kasvaa jarrutukseen tarvittava poljinvoima merkittävästi, AB.
  • Käsivalintaisella vaihteistolla varustetuissa diesel-malleissa kytkin tuppaa ravistamaan, AB.
  • Jakopään ketjun vikaantuminen on edellisen sukupolven (E84) X1 -dieselmallien ongelma: Jos moottori rohisee äänekkäästi kylmäkäynnistyksen jälkeen tai moottorivian merkkivalo syttyy, kyseessä saattaa olla jakopään ketjun vika, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.