Etusivu TyyppiviatDacia Logan -tyyppiviat Dacia Logan -tyyppiviat Dacia Loganin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain aikavälillä syyskuu 2021–elokuu 2023 ilmoitettuja. Ei uusia takaisinkutsuja mainitulla aikavälillä (Logan MCV II 2013–2020). Tärkeitä vanhempia takaisinkutsuja: Logan II: Etupyörän napa mahdollisesti vääränlainen. Tarkastus ja tarvittaessa vaihto. Valmistuminen 22.–25.9.2017, Traficom. Etupyörien pyörännavat voivat murtua. Säröjen muodostumien ja jopa murtuminen on mahdollista etunavoissa tapahtuneen lämpökäsittelyvirheen vuoksi. Huomattava on, että virhe aiheuttaa epänormaalia ääntä auton etupäässä. Huolto tarkastaa navat ja vaihtaa ne tarvittaessa. Työ kestää tarkistuksen osalta 1,1 h, vaihdon osalta lisäksi 2,6 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla 0CU6. 16.03.2018. ADAC 4/2018. Kuljettajan turvatyynyn vaihto. 04.12.2018, Traficom. Logan II: Ohjaus. Mahdollisesti riittämätön ohjausakselin kiinnityspulttien kireys yhdessä virheellisen sijoituksen lisäksi aiheuttaa ohjauksen toimintahäiriöitä, ja melua yhdessä pitkittäisen välyksen kanssa. Huolto tarkastaa kiinnityspultit ja vaihtaa nämä tarvittaessa. Työ kestää 0,4–3,9 h. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla 0D0X. Valmistuminen 23.11.2016–4.11.2018. ADAC 5/2019. Vanhempia takaisinkutsuja Logan (II) valm.aika: 23.11.2016–4.11.2018. Ohjaus. Mahdollisesti riittämätön ohjausakselin kiinnityspulttien kireys yhdessä virheellisen sijoituksen lisäksi aiheuttaa ohjauksen toimintahäiriöitä, ja melua yhdessä pitkittäisen välyksen kanssa. Huolto tarkastaa kiinnityspultit ja vaihtaa nämä tarvittaessa. Työ kestää 0,4–3,9 h. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”0D0X” ADAC 5/2019. 12 V akku. Akun tarkistus ja mahdollinen vaihto. Traficom 3.1.2019 Turvatyyny. Kuljettajan turvatyynyn vaihto. Traficom 4.12.2018. Logan (II), valm.aika: 22.–25.09.2017. Etupyörien pyörännavat voivat murtua. Säröjen muodostumien ja jopa murtuminen on mahdollista etunavoissa tapahtuneen lämpökäsittelyvirheen vuoksi. Huomattava on, että virhe aiheuttaa epänormaalia ääntä auton etupäässä. Huolto tarkastaa navat ja vaihtaa ne tarvittaessa. Työ kestää tarkistuksen osalta 1,1 h, vaihdon osalta lisäksi 2,6 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”0CU6” ADAC 4/2018. Logan (II) ja Lodgy. Perävaunun suuntavilkuissa voi olla toimintahäiriö. Valmistusaika 8.12.2016–13.6.2017. ADAC 4/2018. On mahdollista, että perävaunusignaalijärjestelmä putoaa osittain) tai kokonaan pois toiminnasta. Vaurioituminen pahenee LED- modulin vahingoittumisen seurauksena, joka ohjaa järjestelmää. Ylijännitteet ovat yksi syy: Kysymys voi olla huonosta kontaktista AHZ-kaapeliliitoksen ja pistokkeen ja/tai Led-modulin ja kaapeliliitoksen välillä. Liitokset tarkastetaan ja tarvittaessa kyseinen moduli vaihdetaan. Työ kestää 0,6 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”0CQN”. ADAC 4/2018. Etupyörän napa mahdollisesti vääränlainen. Tarkastus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 3/2018. Etuspoileri. Spoilerin lisääminen puskuriin sen puuttumisen johdosta tyyppihyväksynnän täyttämiseksi, Traficom 2017. Etujarrusatula. Merkinnän tarkistus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 2017. Oikean etupyörän jarrusatula voi murtua. Valmistusaika 21.09.–10.10.2016, ADAC 2017. Maailmanlaajuisesti on mahdollisesti valmistettu 7 kpl etumatkustajan turvatyynyä, joissa on virheellinen kaasugeneraattori, ja jotka eivät aukene. Ajanjakson aikana ajoneuvoissa vaihdetaan tämä osa. Työ kestää n. 8 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on informoinut ajoneuvon haltijoille virheestä. Työ merkitään koodilla ”OCDQ” valmistajan huoltotiedostoon. Mallit: Dacia Logan (I), Logan (II) ja Sandero (I): valm.aika: 24.09.2012–15.12.2013, ADAC 2017. Kuljettajan turvatyyny: Sarjanumeron tarkistus ja vaihto tarvittaessa, Traficom 2017. Raidetanko saattaa murtua. Tarkistus ja vaihto tarvittaessa, Traficom 2016. Raidetanko saattaa murtua. Siinä tapauksessa auton ohjattavuus menetetään, koskee tuotantovuotta 2015, KBA. 1.2 16V -moottorin venttiilit, materiaalivika venttiilijärjestelmässä voi aiheuttaa moottorivaurion, ADAC 2011, KBA 2011. ABS-jarrujen merkkivalon toimintahäiriö. Valo ei varoita mahdollisesta ABS-järjestelmän viasta, ADAC, KBA 2009. Iskunvaimentimien vahvistetut kiinnityskohdat voivat ruostua, ruosteenestokäsittelyä parannetaan, ADAC 2008. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei tilastossa (2016, 2014, 2013), Traficom Etuakselisto (2018, 2017, 2015, 2014, 2010), Traficom Ohjausnivelet ja -tangot (2010), Traficom Renkaat ja vanteet (2010), Traficom MCV II 2013–2020: Pyöräntuennassa ja nivelissä vikoja 4–5-vuotiaista alkaen, Saksa Nivelien suojuskumit haperot, Saksa Raidetangonpäät kuluneet Erittäin paljon valovikoja, vain suuntavalot kunnossa, Saksa Ruostevaurioita alustassa, Saksa Haperot jarruletkut vanhimmissa, Saksa Jarrulevyt ja -palat kuluvat nopeasti, Saksa Runsaasti öljyvuotoja, Saksa. Pakokaasupäästömittaus, Saksa Pakoputkistossa vuotoja, Saksa Lähes kaikissa vikaryhmissä kehno arvosana jo 4–5-vuotiaana, Saksa Logan II, 2012->: Kokonaisuutena edeltäjämallia laadukkaampi, Saksa. Äänimerkinantolaite rikki, Saksa. Pyöräntuennassa ja nivelissä vikoja 4–5-vuotiaista alkaen, Saksa Nivelien suojuskumit haperot, Saksa Erittäin paljon valovikoja, vain suuntavalot kunnossa, Saksa. Ruostevaurioita alustassa, Saksa. Haperot jarruletkut, Saksa. Jarrulevyt ja -palat kuluvat nopeasti, Saksa. Runsaasti öljyvuotoja, Saksa. Pakokaasupäästömittaus, Saksa. Pakoputkistossa vuotoja, Saksa. Lähes kaikissa vikaryhmissä kehno arvosana jo 4–5-vuotiaana, Saksa. Dacian myynti käynnistyi Suomessa vasta vuonna 2010. Vanhempia katsastuksessa havaittuja vikoja: Ohjauslaitteiston nivelet kuluneet, Saksa. Pallonivelet ja raidetangonpäät kuluneet, Saksa. Akselistot ja niiden nivelet kuluneet, Saksa. Alimitoitetut jarrut, jarrulevyt ja -palat kuluvat nopeasti, Saksa. Pakoputkisto ruostuu, kestävyys on heikko, Saksa. Pakokaasumittauksessa ongelmia, Saksa. Öljyvuotoja, Saksa. Sähkölaitteissa kontaktihäiriöitä, Saksa. Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Akku (2015). Sytystulpat (2014). Virtalukko (2014, 2016). Vanhempia tielle jättäviä vikoja Logan II ei mukana uusimmassa ADAC-tiepalvelutilastossa Akku purkautunut tyhjäksi (2012–2016). Virtalukko rikki (2007–2016). Sytytystulpat (2011–2014). Käynnistysmoottori rikki (2010–2013). Sytytysjohdin (korkeajännite) rikki (2007–2009). Kampiakselin käyntinopeuden tunnistimessa sähkövika (2007, 2009). Jakopään hammashihna rikki (2007–2009). Käyttäjien ilmoittamia vikoja Logan MCV II 2013–2020: Vaikka Logan MCV II on edeltäjäänsä laadukkaampi, ei sen viimeistely vieläkään ole kovin korkeatasoinen, Saksa. Monet ongelmat johtuvat siitä, että halvan auton huolloista tingitään, mikä osaltaan lisää vikaantumista, Saksa. Tuulilasi naarmuuntuu nopeasti, Saksa. Takaisinkutsuja oikean etupyörän jarrusatulan ja kuljettajan turvatyynyn mahdollisista vioista, Saksa. Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja Kaikkiaan vain 13 vikailmoitusta ADAC, nekin koskevat ennen vuotta 2010 valmistettuja autoja. Maalauksen laatu heikko vuoteen 2009 asti (Logan Sedan, ei Suomen tuontiohjemassa), AB. Takaisinkutsuja oikean etupyörän jarrusatulan ja kuljettajan turvatyynyn mahdollisista vioista, Saksa. Raidetangonpäät kuluneet, ADAC. Pakosarja rikki, irronnut, ADAC. Muut yksittäisvikoja, ADAC. Iskunvaimentimet vuotavat, AB. Autobild-lehden 100 000 km:n kestotestiauto Logan MCV 1.5 dCi (1. sukupolvi) selvisi rankasta käyttötestistä hyvin arvosanoin (2-) ilman oleellisia vikoja, AB. Koeajot – Dacia Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 13.11.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster on kaikesta karkeudestaan huolimatta kiehtova kokonaisuus 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 8.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger Hybrid – Vihdoin hybridiaikaan! 12.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger Hybrid – markkinoiden halvin seiskapaikkainen 15.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Sandero Stepway – puhdikkaammin tehokkaammalla moottorilla 23.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster TCe150 4×4 Journey – Rahalle vastinetta 5.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger TCe110 Extreme – Hölkkääminen on halpa harrastus 12.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger – Avaruuden säästöpakkaus seitsemälle 4.2.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Dacia Jogger – alle 2800 euroa per paikka Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.