5.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger TCe110 Extreme – Hölkkääminen on halpa harrastus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Jogger on markkinoiden halvin seitsenpaikkainen. Hyvää: tilat, muunneltavuus, kulutus Huonoa: suuri kääntöympyrä, ajoasento, istuimien muotoilu, euroNCAP Dacia Jogger on markkinoiden ainoa kohtuuhintainen seitsenpaikkainen tila-auto. Kilpailijat maksavat kutakuinkin tuplaten verrattuna Joggerin 21 000 euron lähtöhintaan. Dacia jatkaa menestysreseptillään tehdä simppeleitä autoja vähän vanhemmalla perustekniikalla ilman uusimpia teknisiä vempeleitä. Tosin myönnytyksiä on jouduttu tekemään lisäämällä pikkuhiljaa varusteita hivuttaen samalla hintaa ylöspäin. Jogger on perusrakenteeltaan ja ohjaamoltaan yhtenevä pienemmän Sanderon kanssa vain reilusti pidennettynä. Niinpä ominaisuudet vertautuvat pikkuautoihin, vaikka kokoa piisaa vähintäänkin perhefarmarin verran. Eniten Jogger antaa tasoitusta turvallisuudessa, se sai EuroNCAP-törmäystestissä vain yhden tähden viidestä. Uusimpia turvajärjestelmiä ei ole tarjolla lisävarusteinakaan vanhaan konstruktioon, uudistukset rajoittuvat varustelutarkennuksiin, uuteen maskiin ja logoihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Seitsemälle keskimittaiselle Dacia Joggerin voi ostaa viisi- tai seitsenpaikkaisena, hintaeroa on tonni. Tilaa on runsaasti ulkomittoihin nähden ja paikkoja voi olla käytössä 2-7, kunhan suku ei ole pitkäraajaista. Edessä on tilaa, mutta ajoasennosta ei saa oikein luontevaa ja isokenkäiselle polkimet on melko ahtaasti sijoitettu. Jos kuski saisi istuimen etureunan ylemmäs tukemaan reisiä, istuinta ei tarvitsisi säätää niin taakse. Keskirivillä nimittäin pidemmän kuskin takana polvitila jää niukaksi ja selkänojan kovat lentokonepöydät pahentavat tilannetta. Takaistuin on kolmelle muotoiltu ja lattia tasainen, mutta kokonaisleveys on tiukka kolmelle aikuiselle. Kolmannella rivilläkin on tilaa aikuiselle, mutta polvet jäävät koukkuun matalan istuimen takia. Harvinaisena varusteena myös kolmosrivin sivuikkunat ovat avattavia takareunastaan. Seitsemällä matkaajalla tavaratilaa ei luonnollisesti paljoa jää. Taittamalla kaksi taainta istuinta nippuun auttaa useimpiin tarpeisiin. Ne eivät kuitenkaan taitu lattian alle, vaan paketit jäävät vasten keskirivin selkänojaa. Ne voi kuitenkin irrottaa kokonaan autotallin nurkkaan, jolloin tilaa on hulppeat 700 litraa. Jos sekään ei riitä, keskirivin saa taitelluksi etuistuimia vasten kahdessa erikokoisessa osassa. Näkösuojan rulla joutaa ulos irtopenkkien mukaan, autossa sille ei ole paikkaa. Pirteä kolmisylinterinen Dacia Joggerin ainoa voimalinja on litrainen kolmisylinterinen pakokaasuahdettu bensiinimoottori yhdistettynä kuusivaihteiseen käsivaihteistoon. Ensi keväänä on luvassa automaattivaihteinen hybridiversio. Kokoonsa nähden Jogger on köykäinen, vain 1200 kg, mutta seitsemän hengen kuorma vaatii tehonsa. Vaihdeopastimen mukaan isolla vaihteella ja alhaisilla kierroksilla pikkumoottori tuntuu hengettömältä. Turbo herää vasta noin 1800 kierroksella, sen jälkeen meno maistuu. Kevyessä ajossa kulutus oli 5,5 l/100km, kuorma tai moottoritie nostanee sitä litralla. Kolmipyttyisen sporttinen käyntiääni kuuluu sisälle aina käynnistyessään ja tuo mielikuvan meluisuudesta, mutta tien päällä äänitaso on varsin siedettävä, eikä mikään äänilähde erotu häiritsevänä. Pitkä akseliväli tuo vakautta maantielle ja kankeutta kaupunkiin. Ohjaus on kevyt pyöritellä kaupungissa. Jousitus on turhan tömäkkä yksin ajellessa, kuorma parantaa tilannetta. Vaikka Jogger kerää tukun pikkumoitteita, ne on helppo antaa anteeksi hintalapun vuoksi. Jos tilaa tarvitsee, tässä vastinetta saa rahalleen kaikkein parhaiten. Teksti ja kuvat Petri Munukka Dacia Jogger TCe110 Extreme Hinta alkaen 20 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 137 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto Teho 81 kW (110 hv), 5000 r/min Vääntö 200 Nm (2900 r/min) Vääntö 200 Nm (2900 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4547 mm, leveys 1784 mm, korkeus 1629 mm, akseliväli 2897 mm Tavaratila: 160 / 506 / 1594 l Omamassa: 1221 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 640 kg Euro NCAP 1 tähteä Takuu 3 v / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan