Dacia Sandero -tyyppiviat

Dacia Sanderon mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Dacia Sandero ja Sandero Stepway

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Vain aikavälillä syyskuu 2021–elokuu 2023 ilmoitettuja.

  • Sandero: Moottorin ohjainlaite. 0DUR.
    Mahdollinen käynnistymättömyys, ohjainlaitteen päivitys. Aloitus 10.5.2022.

Kaksi vanhempaa, mutta tärkeää takaisinkutsua:

  • Turvatyyny, turvatyynyn vaihto. 4.12.2018, Traficom.
  • Sandero (II): Etupyörien pyörännavat voivat murtua.
    Säröjen muodostumien ja jopa murtuminen on mahdollista etunavoissa tapahtuneen lämpökäsittelyvirheen vuoksi. Huomattava on, että virhe aiheuttaa epänormaalia ääntä auton etupäässä. Huolto tarkastaa navat ja vaihtaa ne tarvittaessa. Työ kestää tarkistuksen osalta 1,1 h, vaihdon osalta lisäksi 2,6 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla 0CU6. Valmistuminen 22.–25.9.2017. ADAC 4/2018.

Vanhempia takaisinkutsuja

  • Konepelti 0DLP
    Konepellin tuulisalvan tarkastus. Tarvittaessa konepellin vaihto, aloituspäivä 1.6.2021, Traficom.
    Konepelti voi aueta ajon aikana. Lukon tarkistus, tarvittaessa konepellin vaihto, 1.6.2021, ADAC
  • 12V akku. Sisäinen vika. Tarkistus ja mahdollinen vaihto, Traficom 3.1.2019
  • Sandero (II) valm.aika: 22.–25.9.2017. Etupyörien pyörännavat voivat murtua. Säröjen muodostumien ja jopa murtuminen on mahdollista etunavoissa tapahtuneen lämpökäsittelyvirheen vuoksi. Huomattava on, että virhe aiheuttaa epänormaalia ääntä auton etupäässä. Huolto tarkastaa navat ja vaihtaa ne tarvittaessa. Työ kestää tarkistuksen osalta 1,1 h, vaihdon osalta lisäksi 2,6 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”0CU6”. ADAC 4/2018.
  • Sandero (II), valm.aika: 8.12.2016–13.6.2017. Perävaunun suuntavilkut. On mahdollista, että perävaunusignaalijärjestelmä putoaa osittain tai kokonaan pois toiminnasta. Vaurioituminen pahenee LED- modulin vahingoittumisen seurauksena, joka ohjaa järjestelmää. Ylijännitteet ovat yksi syy: Kysymys voi olla huonosta kontaktista AHZ-kaapeliliitoksen ja pistokkeen ja/tai Led-modulin ja kaapeliliitoksen välillä. Liitokset tarkastetaan ja tarvittaessa kyseinen moduli vaihdetaan. Työ kestää 0,6 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”0CQN”. ADAC 4/2018.
  • Turvatyyny, turvatyynyn vaihto, Traficomcom 4.12.2018
  • Oikean etupyörän jarrusatula voi murtua. Valmistusaika 21.9.–10.10.2016, ADAC 2017.
  • Maailmanlaajuisesti on mahdollisesti valmistettu 7 kpl etumatkustajan turvatyynyä, joissa on virheellinen kaasugeneraattori, ja jotka eivät aukene. Ajanjakson aikana ajoneuvoissa vaihdetaan tämä osa. Työ kestää n. 8 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on informoinut ajoneuvon haltijoille virheestä. Työ merkitään koodilla ”OCDQ” valmistajan huoltotiedostoon. Mallit: Dacia Logan (I), Logan (II) ja Sandero (I): valm.aika: 24.9.2012–15.12.2013, ADAC 2017.
  • Kuljettajan turvatyyny: Sarjanumeron tarkistus ja vaihto tarvittaessa, Traficom 2017
  • Raidetanko saattaa murtua. Vikatapauksessa auton ohjaus menetetään. Koskee vuonna 2015 valmistettuja malleja. Ottakaa välittömästi yhteys merkkikorjaamoon, KBA 2016.
  • Raidetanko saattaa murtua. Tarkistus ja vaihto tarvittaessa, Traficom 2016.
  • 1.2 16V -moottorin venttiilit, materiaalivika venttiilijärjestelmässä voi aiheuttaa moottorivaurion, ADAC 2011, KBA 2011.
  • Häiriöitä ABS-merkkivalossa. Vikaantuessa valo ei ilmoita ABS-järjestelmän toimintahäiriöstä, ADAC, KBA 2009.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Etuakselisto (2018, 2017, 2015–2013, 2010), Traficom
  • Ei tilastossa (2016, 2014, 2012, 2011), Traficom
  • Renkaat ja vanteet (2013), Traficom.
  • Valmistajan kilpi (2013), Traficom
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2010) Traficom
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2010) Traficom
  • Vetoakselit ja niiden kumitiivisteet, Saksa
  • Pyöräntuennan nivelvaivoja jo kolmevuotiaissa, Saksa
  • Ohjauslaitteiden nivelet jo 4–5-vuotiaissa, Saksa
  • Raidetangonpäät kuluneet, Saksa
  • Jarrulevyt kuluvat nopeasti, Saksa
  • Käyttöjarrun teho heikko, Saksa
  • Oikutteleva moottoriohjaus lisää päästöjä, Saksa
  • Pakoputkisto ruostuu ja vuotaa, Saksa.
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja, Saksa
  • Öljyvuoto moottorin jakoketjun hammaspyörän suojuksesta, Saksa
  • Sähkölaitevikoja, Saksa
  • Runsaasti valovikoja kaikissa muissa valoissa, paitsi suuntavaloissa, Saksa
  • Akkuongelmia, Saksa
  • Ostettaessa halpa auto tulee käytössä kalliiksi suuren korjaustarpeen vuoksi, Saksa
  • Suuri korjaustarve heikentää Sanderon haluttavuutta käytettynä, Saksa
  • Lähes kaikissa vikakohteissa ja ikäryhmissä tämä Romaniassa valmistettu auto on keskiarvoautoa huonompi, halpa hinta on syntynyt laadun kustannuksella, Saksa
  • Jarruletkut haperot, Saksa
  • Pakoputkiston kiinnikkeet huterat, Saksa
  • Pakokaasupäästöt, Saksa
  • Vikoja lasinpyyhkimissä ja ajovalojen korkeudensäädössä, Saksa

Dacia Sanderon myynti käynnistyi Suomessa vasta vuonna 2010.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Virtalukko (2013–2016)

Vanhempia tielle jättäviä vikoja

  • Virtalukko rikki (2011–2016).
  • Akku usein purkautunut tyhjäksi (2008, 2012, 2013).
  • Ajovalot rikki (2011 ja 2013).
  • Sytytysjohtimet (korkeajännite) vaurioituneet (2008–2010, 2012).
  • Käynnistysmoottori rikki (2010–2012).
  • Sytytyspuola rikki (2009–2010).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Sandero II 2013–2021:

  • Akkuongelmia.
  • Ruostuvat saranat.
  • Heikko yksityiskohtien viimeistely.
  • Maalauksessa vikoja.
  • Yksittäistapauksina vaihdevivuston vikoja.
  • Vesivuotoja.
  • Jarrut kuluvat nopeasti.
  • Runsaasti valovikoja.
  • 2016 takaisinkutsu: ohjauslaitteiston ongelma.
  • 2017 takaisinkutsu: jarrusatulan murtuminen ja jarrutustehon heikkeneminen.
  • 2018 takaisinkutsu: pyörännavan murtuminen.
  • Korkea melutaso, heikko ääneneristys.

Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Ärsyttävin ongelma on heikko pakoputkisto: pakoputkisto ja/tai äänenvaimennin on vaihtokunnossa jo ensimmäisessä tai toisessa katsastuksessa, AB.
  • Vetoakseleiden suojuskumit haperot, voitelun pettäessä vetoakselit vaurioituvat, AB.
  • Katon ja lokasuojien maalauksen laadussa huomauttamista, AB.
  • Yksittäistapauksina moottorivaurioita, AB.
  • Sytytysjohtimet ja sytytyspuola vaurioituneet, ADAC.
  • Akkuongelmia, ADAC.
  • Ruostuvat saranat.
  • Heikko yksityiskohtien viimeistely.
  • Yksittäistapauksina vaihdevivuston vikoja.
  • Uudemmissa malleissa virtalukko ja käynnistysmoottori oikuttelevat, ADAC.
  • Vesivuotoja.
  • Takaisinkutsu 1.2 16V-moottorin venttiiliongelmien vuoksi, AB, ADAC.
  • Takaisinkutsu ABS-merkkivalon vuoksi: Häiriöitä ABS-merkkivalossa. Vikaantuessa valo ei ilmoita ABS-järjestelmän toimintahäiriöstä, AB, ADAC.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.