Dacia Duster -tyyppiviat

Dacia Dusterin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Dacia_Duster_4X4_2019

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Polttoaineputki. Mahdollinen hankautuminen ilmastoinnin putkeen. Kiinnitys / kiinnityksen muutos. 318 autoa. Traficom 05.03.2019.
  • 12 V akku. Sisäinen vika. Tarkistus ja mahdollinen vaihto. Traficom, 03.01.2019.
  • Perävaunun valot. Duster (I), valm.aika: 08.12.2016 – 13.06.2017. On mahdollista, että perävaunusignaalijärjestelmä putoaa osittain tai kokonaan pois toiminnasta. Vaurioituminen pahenee LED- modulin vahingoittumisen seurauksena, joka ohjaa järjestelmää. Ylijännitteet ovat yksi syy: Kysymys voi olla huonosta kontaktista AHZ-kaapeliliitoksen ja pistokkeen ja/tai Led-modulin ja kaapeliliitoksen välillä. Liitokset tarkastetaan ja tarvittaessa kyseinen moduli vaihdetaan. Työ kestää 0,6 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”0CQN”. ADAC 4/2018.
  • Start-Stop-järjestelmä: Kyseisissä ajoneuvoissa saattaa Start-Stop- toiminto pudota pois ja vaatii uudelleenohjelmointia. Valmistaja kutsuu ajoneuvot huoltoon ohjelman päivitykseen. Koodi ”0CQF”. Valmistusaika 6.6.-10.10.2017. ADAC 3/2018.
  • Vetokoukun valojen ohjausmoduuli: Mahdollinen toimimattomuus valojen ohjauksessa vetokoukun pistokkeessa. Ohjausmoduulin osanumeron tarkistus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 3/2018.
  • Suihkutuksen ohjausyksikkö, Energiahallinnan mahdollinen toimimattomuus. Yksikön päivitys, Traficom 2/2018.
  • Äänimerkki ja mahdollinen häiriö etumatkustajan turvatyynyssä: Äänitorven johtimien sovitus 8A virrankäyttöön johtaa mahdollisesti torven toimimattomuuteen ja/tai savun muodostukseen torven kytkimessä ratissa. Tietyissä tapauksissa saattaa esiintyä myös häiriöitä matkustajan turvatyynyn toiminnassa. Äänitorven johtimet uusitaan. Koodi ”0CM7”. Valmistusaika 25.5.2017 alkaen, ADAC 10/2017.
  • Äänimerkki. Äänimerkin kytkennän muutos, Traficom 5/2017.
  • Kuljettajan turvatyynyssä mahdollinen toimintahäiriö. Valmistusaika 24.09.2012–15.12.2013, ADAC 1/2017.
  • Duster 4×2 -mallin takajousi, valmistusaika 03–06/2014: Kuoppaisella tiellä takajousi saattaa luiskahtaa paikaltaan jousilautaselta voimakkaan ulosjoustoliikkeen seurauksena. Tämä johtaa auton hallinnan vaikeutumiseen ja muodostaa turvallisuusriskin. Jousi vaihdetaan parannettuun tyyppiin. Työ merkitään C6-merkinnällä varustetulla sinisellä tarralla etuiskunvaimentimen kuppiin, ADAC 2016.
  • Takajousi: Takajousen ääntely ja mahdollinen vikaantuminen. Takajousen vaihto, Traficom 2016.
  • Takajarruletkun kannatin. Lumiset olosuhteet. Jarruputken vaihto (Duster 4×4), Traficom 2012.
  • Takapyörien jarruletkut voivat vaurioitua ajettaessa syvässä lumessa tai loskassa, mikä voi johtaa häiriöön käyttöjarrujen toiminnassa, KBA 2012.
  • Häiriöitä ABS-merkkivalossa. Vikaantuessa valo ei ilmoita ABS-järjestelmän toimintahäiriöstä, ADAC, KBA 2009.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2010), Traficom.
  • Ei tilastossa (2016) Traficom.
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2015-2010), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2015, 2013, 2012), Traficom.
  • Etuakselisto (2013-2010), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2013, 2011), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2013, 2012, 2010), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2013), Traficom.
  • Vetoakselit, Saksa.
  • Jousitus, iskunvaimennus, vetoakselit ja ohjausnivelet: huomautuksia jo ensimmäisessä katsastuksessa, viisivuotiaat parempia tässä suhteessa, Saksa.
  • Erittäin paljon valovikoja, (huolimattomat omistajat), Saksa.
  • Jarrujen teho heikohko, Saksa.
  • Pakoputkisto ruostuu nopeasti, Saksa.
  • Moottorinohjauksen oikuttelu johtaa usein hylkäykseen pakokaasupäästömittauksessa, Saksa.
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja, Saksa.
  • Äänimerkinantolaite oikuttelee, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Akku purkautunut tyhjäksi (2012 –2013, 2015-2016).
  • Polttonestesuodatin (2012, 2014).
  • Virtalukko (2012–2013).
  • Sytytystulpat rikki (2010–2012).
  • Polttonestesuuttimet rikki (2010–2012).
  • Moottorinohjauksessa sähkövika (2011).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Vanha dieselmalli meluisa, 2014 alustan ääneneristystä parannettiin muiden pikkumuutosten (Facelift) ohessa, AB.
  • Duster 4×4 kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto on herkkä rikkoutumaan: Esimerkiksi saksalaisen AutoBild-lehden 100 000 km:n kestotestissä vaihteisto uusittiin vaurion vuoksi 33 413 kilometrin kohdalla, AB. Kestotestissä ongelmia myös epäkuntoisen polttoainemittarin, kuskin istuimen rungon huteruuden ja rikki menneen kytkimen työsylinterin vuoksi. AutoBild –kestotestin arvosanaksi Duster sai heikon 4 (asteikko 1 paras, 5 huono).
  • Saksalaisen Auto, Motor und Sport (AMS) -lehden kestotestissä vaihdelaatikko uusittiin vaurion vuoksi jo 23 000 kilometrin kohdalla, AMS.
  • Dusterissa kokeiltu erilaisia vaihteistoja, AB
  • Myös käyttäjät valittivat vaihteistojen vioista.
  • Käyttäjät valittivat, että erityisesti 1.5 dCi 110 –dieselmoottoreissa on vaurioita öljyvuodoista aiheutuvan liian vähäisen moottoriöljymäärän vuoksi. Öljyvuotoa jakoketjun hammaspyörän suojakannesta. Myös turboahdin ja ruiskutuspumppu ovat vikaherkkiä.
  • 1.5 dCi 110 -dieselmoottorissa turboahtimen vaurioita, AB.
  • Käyttäjät valittavat, että sisustuksen halvat muoviosat haisevat auringon porottaessa, on syytä tuulettaa tehokkaasti, AB.
  • Bensiinimallit ovat epäluotettavimpia. Bensiinimoottorien käynti on karkeaa ja nykivää, koska niissä usein vikoja sytytystulpissa ja moottoriohjausjärjestelmässä.
  • Käyttäjät valittavat ruostumisesta.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.