Etusivu TyyppiviatFiat 500 -tyyppiviat Fiat 500 -tyyppiviat Fiat 500:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain aikavälillä syyskuu 2021–elokuu 2023 ilmoitettuja. Fiat 500: Vetoakselit, 6343. Vetoakselit voivat rikkoutua materiaalivirheen takia. Vetoakselit vaihdetaan. Aloitus 20.12.2021. Vanhempi, mutta tärkeä takaisinkutsu: Onnettomuusriski, oikea vetoakseli voi murtua. 1.2-bensiini. Valmistuminen 13.11.2018–19.12.2018, ADAC 8/2019. Vanhempia takaisinkutsuja Onnettomuusriski, oikea vetoakseli voi murtua. 1.2-bensiini, valm. aika 13.11.2018–19.12.2018, ADAC 8/2019. Nopeusmittari saattaa takerrella ja näyttää väärin kulloisenkin 2018 nopeuden. Valm. aika 7–10/2017. Koodi ”6170”, ADAC 3/2018. Jarrupalojen epätyydyttävä materiaali saattaa johtaa puutteelliseen jarrutustehoon. Kyseessä on muutamista valmistetuista ajoneuvoista. Ajoneuvon edustaja tarkistaa palat ja vaihtaa ne tarvittaessa. Valm.aika 9/2016. Koodi 6064, ADAC 1/2017. Jarruhihnan materiaalivirhe, heikompi jarrutusteho, koskee vain 09/2016 valmistettuja, ADAC 2017. Turvavyöt: Valmistusvirheen vuoksi turvavyön kiinnike saattaa pettää, KBA 2015. Polviturvatyynyn toimintahäiriö mahdollinen, KBA 2014. Fiat 500 Abarth: oviverhous voi murtua onnettomuudessa ja aiheuttaa loukkaantumisen vaaran, KBA 2013. Jarrutehostimen toimintahäiriö mahdollinen, jarrutukseen tarvittava poljinvoima kasvaa, KBA 2012. Ohjauspyörän akselin kiinnitys voi olla heikko, kiinnityksen pettäessä auto muuttuu ohjauskyvyttömäksi, KBA 2010, ADAC. Takapyörien rumpujarrujen kiinnitysruuvit voivat irrota, mikä voi jumittaa takapyörän ja auton hallittavuus voidaan menettää, KBA 2009. Polttoainevuoto, VOSA 2009. Jarruletkut voivat vuotaa, jarrujen teho voi heikentyä, KBA 2008. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei tilastossa (2016, 2014, 2007), Traficom Ei selkeitä vikakohteita (2017, 2015, 2014, 2013), Traficom. Etuakselisto (2017, 2015, 2013–2008), Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2015, 2013–2008), Traficom Seisontajarrun dynamometritesti (2013, 2011–2008), Traficom Valvontajärjestelmä (OBD) (2013, 2012, 2011), Traficom. Käyttöjarru (2011), Traficom. Ohjausta lukuun ottamatta alustan muissa vikakohteissa runsaasti vikoja, Saksa Jousituksessa ja iskunvaimennuksessa huomauttamista jo ensimmäisessä katsastuksessa, Saksa Katkenneita jousia, veteliä iskunvaimentimia, Saksa Pyöräntuennan nivelet kuluvat nopeasti, ongelmia jo 50 000 km ajetuissa, Saksa Jousituksen tukivarsien laakeriholkit väljistyvät, Saksa Jarrujen teho on heikko, Saksa Pyöränlaakerit kuluvat nopeasti, Saksa Jarrulevyt kuluvat nopeasti ja jarruletkuissa on huomauttamista jo toisessa katsastuksessa, Saksa Moottorin ja vaihteiston öljyvuodot, Saksa Pakoputkisto ruostuu ja vuotaa, erityisesti äänenvaimennin hapertuu nopeasti, Saksa Pakoputkistossa huomauttamista jo ensimmäisessä katsastuksessa, Saksa Pakokaasupäästötestissä ongelmia (OBD), Saksa Ajovaloissa vikoja, etenkin lähivalot ja ajovalojen korkeudensäätö, Saksa Alustan nivelet, pallonivelet kuluvat nopeasti, korjaustarvetta jopa alle 50 000 km ajetuissa, Saksa. Jarruvalot rikki, Saksa. Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Akku (2013–2018) Vaihteensiirtovivusto ja -tangot (2014–2015, 2017) Vanhempia tielle jättäviä vikoja Akku (2008–2017). Vaihteensiirtovivusto ja -tangot (2009–2015). Jäähdytysnesteletkut, lämmityslaitteen letkut ( 2008–2012). Polttonestepumppu (2008, 2012). Termostaatti (2009–2011). Jäähdytysjärjestelmä (2009–2010). Käyttäjien ilmoittamia vikoja Pyöränlaakerien kestävyys heikko. 1.4-moottoreissa öljyvuotoja. 1.2-moottoreissa kylmäkäynnistysvaikeuksia. Moottorit ylikuumenevat. Laturi oikuttelee. Moottorissa öljyvuotoja. Tavaratilan kannen ja ovien reunat ruostuvat. Moottori ja vaihteisto vaativat huolellisuutta käytössä ja öljynvaihdossa. Pakoputkistossa vikoja. Pyöränlaakereissa vikoja. Jarrupalat ja jarruletkut. Jouset ja iskunvaimentimet. Moottorivaurio ja laturi rikki saksalaisen AutoBild-lehden kestotestissä 55 000 km ajettuna, vaihteisto hajosi 207 000 kilometriä ajettuna, 100 000 km:n kohdalla kestotestin heikko arvosana 5+ (1 paras, 5 huono). Ovenkahvat hajosivat. Toinen yksilö Fiat 500X selvisi AutoBild-kestotestistä paremmin, vain sähköviat häiritsivät. Koeajot – Fiat Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 7.11.2024 Koeajo Koeajo: Fiat Ducato – vieläkin nykyaikaisempi, mutta onko riittävästi? 9.5.2024 Koeajo Koeajo: Fiat 600e – kuin Pixarin piirtopöydältä lainattu 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 9.4.2024 Koeajo Maistiainen: Fiat 600e – nätti kuin naperokarkki 6.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Fiat e-Doblò Van – bye bye vanha Doblò, tervetuloa uusi! 21.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Fiat e-Scudo Maxi Crewcab – Pikkubändin sähköinen keikkabussi, basistille paikka varattuna 5.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Fiat 500 La Prima Cabrio – Tyylikäs, tyyris, tyköistuva, tyttömäinenkin? 25.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Fiat Scudo – pakettiauto, jossa on tutun tuntua Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.