7.11.2024 Koeajo Koeajo: Fiat Ducato – vieläkin nykyaikaisempi, mutta onko riittävästi? Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiatin pakettiautomalliston suurin eli Ducato on saanut uutta sekä päälle että sisälle. Ensimmäisenä kysymys, että kuinka korkealla Fiat on pakettiautojen ensirekisteröintitilastoissa Suomessa? Vastaus: ei kovinkaan korkealla, ja se on jopa pienoinen yllätys. Viime vuoden lopussa pakettiautojen ensirekisteröintitilastoissa Fiat oli sijalla 10. Tänä vuonna sijalla 12, kun rekisteröintitilastoja tarkastellaan vuoden kymmenen ensimmäisen kuukauden ajalta. Fiatilla on kuitenkin sen verran pitkät perinteet hyötyajoneuvoista, että rekisteröintimäärät tuntuvat kovin alhaisilta. Edellä mainitut rekisteröintitilastot kattavat kaikki Fiatin pakettiautomallit eli Doblon, Scudon ja Ducaton. Ducato on Fiatin malliston kookkain pakettiauto. Ducatoa saa edelleen kolmella eri koripituudella ja kahdella eri akselivälillä. Moottorivaihtoehtoja on kolme dieselmyllyä sekä täyssähköinen e-Ducato.Fiat Ducato on nyt myös uudistunut ja samalla se ottaa roolia siitä, että rekisteröintitilastojen suhteen tapahtuisi jonkunlaista loikkaa ylöspäin. Vastassa sillä on kuitenkin aikamoisia tekijäitä, kuten Renault Master, Mercedes-Benz Sprinter, Ford Transit sekä Volkswagen Crafter. Fiatin omasta konsernista löytyvät puolestaan Citroën Jumper, Peugeot Boxer sekä Opel Movano. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudella vaihteistollaMitkä uuden Ducaton aseet muita hyötyajoneuvojen vastaan ovat?Ducato on aiemmin ollut tarjolla 9-vaihteisella automaattivaihteistolla. Vaihteisto on ollut ZF:n valmistama. Nyt Ducaton vaihteistosta on pudotettu yksi pykälä pois, ja vaihteisto on nyt 8-portainen. Vaihteistotoimittaja on nyt Aisin.Uudella vaihteistolla Ducaton polttoaineenkulutuksen pitäisi pudota. Joka tapauksessa vaihteisto hoitaa työnsä Ducaton uumenissa hyvin ja väkevä iso dieselmoottori jaksaa vääntää hienosti. Voimalinja-asiat Ducatolla on ihan hyvin kunnossa. Moottorin koeajettavana oli dieselmoottoreista keskimmäinen, eli tehoiltaan 103-kilowattinen (140 hv) ja 380 newtonmetriä vääntävä versio.Vaihteistopäivityksen myötä Ducato joutuu antamaan hieman siimaa konsernisisarilleen, sillä samaan aikaan myös muut Stellantiksen sisaret saivat vihdoin automaattivaihteistot.Ducaton ohjaamo on saanut myös uutta ilmettä. Sitä on digitalisoitu runsaasti ja muun muassa tietoviihdejärjestelmä on hypännyt nyt askeleen eteenpäin. Koeajetussa versiossa tietoviihdejärjestelmänä oli peruslaitteisto eli 5-tuuman näytöllä, mutta kun hieman kaivaa kuvettaan enemmän, autoon saa nykyaikaisemman ja paremmilla ominaisuuksilla varustetun tietoviihdejärjestelmän 10-tuumaisella näytöllä, jolloin esimerkiksi matkapuhelimen ominaisuuksista saa enemmän auton kautta irti. Perusmallinen 5-tuumainen tietoviihdejärjestelmä pitää sisällään perustoiminnot, mutta eipä juuri enempää.Pysty ajoasentoKuljettajan paikalla Ducatossa ajoasento on pakettiautolle tyypillinen eli hyvin pysty ja ohjauspyörä jää esimerkiksi hyvin alas kuorma-automaiseen tapaan. Asennon saa kuitenkin Ducaton ratissa ihan mukavaksi. Tyhjänä ajettaessa Ducatoa vaivaa pompottava alusta. Takana Ducatossa on jäykkä taka-akseli. Toki pakettiautot on tarkoitettu ajettaviksi kuorman kanssa. Nykyaikaisuutta Ducatoon tuovat myös nykyaikaisemmat avustinjärjestelmät. Taustapeili on nyt kamera, jolloin näkyvyys taaksepäin on parantunut. Peruutettaessa tarjolla on kaksi näkymää, taustakameran näkymä sekä vielä peruutuskameran näkymä, jonka kuva tulee tietoviihdejärjestelmän näytölle. Taustapeili tarjoaa ajossakin Ducaton takapuolelta tarpeellista näkymää – se on oiva varuste esimerkiksi kehätiellä kaistaa vaihtaessa, pitkän Ducaton takana tulevat autot näkee taustapeiliin kytketyn kameran tarjoaman näkymän kautta erittäin hyvin.Ducatoon on tarjolla myös 360-asteen tarkkailua tarjoavat pysäköintitutkat. Ne helpottavat varsinkin pitkän mallin käsiteltävyyttä. Moottorin koeajossa ollut versio oli keskipituinen versio pitkällä akselivälillä. Ducatoon saa myös kuolleen kulman valvonnan sekä risteävän liikenteen tunnistuksen.Ducato on nyt mennyt jonkin verran eteenpäin, mutta siitä huolimattas se on edelleen hyvin karu. Ducaton ohjaamo on vähän vanhahtava ja ikä jo painaa. Ducaton nykysukupolvi on lanseerattu 2006 ja matkan varrella siihen on tullut aina pieni päivityksiä, kuten nytkin.Hinta on tietysti merkittävä tekijä, kun yritykset valitsevat itselleen työkaluja. Ducaton edullisin malli, kuten sen konsernisisaret maksavat alkaen hinnaltaan noin 40 000 euroa, kun esimerkiksi Sprinterin hinnasto alkaa noin 65 000 eurosta. Vaikka hintaeroa autoilla on paljon, ne ovat kuitenkin suoria kilpailijoita keskenään kokoluokkansa puolesta – mutta, se mitä rahalla saa, erottaa ne kuitenkin selvästi toisistaan.Ducato ei ominaisuuksissaan eikä ajettavuudessaan yllä Sprinterin tasolle. Ducato on peruspaku, Sprinter edustaa pakujen premium-luokkaa. Samoin Volkswagen Crafter, jonka hinta alkaa 52 000 eurosta. Myös Renault Master lähenee jo premiumia ja sen hinnasto alkaa noin 46 000 eurosta. Ford Transit Vanin hinnasto alkaa noin 49 000 eurosta. Kuljettajan ergonomia Väkevä diesel Ajoavustimien lisääntyminen Ikä painaa Fiat Ducato MultiJet 140 L3H2 AT POLTTOMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiini/dieselmoottori 2 184 cm 3 8-v. automaattivaihteisto 103 kW (140 hv), 380 Nm WLTP-kulutus 8,6 l/100km CO 2 -päästöt 226 g/km Suorituskyky 0–100 km/h – s huippunopeus – km/h Mitat Pituus 5 998 mm Leveys 2 050 mm Korkeus 1 932 mm Akseliväli 4 035 mm Tavaratila 13 000 l Omamassa 2 210 kg perävaunu 2 500 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v Hinta alkaen 49 822 € koeajoauto 55 580 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 9.5.2024 Koeajo Koeajo: Fiat 600e – kuin Pixarin piirtopöydältä lainattu 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 9.4.2024 Koeajo Maistiainen: Fiat 600e – nätti kuin naperokarkki 6.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Fiat e-Doblò Van – bye bye vanha Doblò, tervetuloa uusi! 21.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Fiat e-Scudo Maxi Crewcab – Pikkubändin sähköinen keikkabussi, basistille paikka varattuna 5.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Fiat 500 La Prima Cabrio – Tyylikäs, tyyris, tyköistuva, tyttömäinenkin? 25.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Fiat Scudo – pakettiauto, jossa on tutun tuntua 18.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Fiat 500 3+1 = neljäs ovi lisää käytettävyyttä, ja tyyli säilyy Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 7.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan koko vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin? 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”