6.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Fiat e-Doblò Van – bye bye vanha Doblò, tervetuloa uusi! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiatin Doblò on nyt päivittynyt Stellantiksen muidenkin pakujen mukaiseksi samalle pohjalevylle valmistetuksi pikkupakuksi. Hyvää: Selkeä ohjaamo, ajettavuus. Huonoa: perävaunumassa, niukka toimintasäde talvella. Fiat e-Doblò on nyt yhdenmukainen kaikkien muiden Stellantiksen vastaavien automallien kanssa kanssa. Fiatin omaa valmistusta oleva Doblo on nyt siis historiaa, ja tästä eteenpäin Doblò, kuten myös sen sähköversio e-Doblò valmistetaan Stellantis-konsernin EMP2-pohjalevylle. Automallin tuotanto on samalla siirtynyt Turkista Tofasin tehtaalta Stellantiksen tehtaalle Espajan Vigoon. Samalle EMP2-pohjalevylle tehdään pikkupakujen lisäksi muitakin automalleja, kuten esimerkiksi Citroën C5 X ja uusi Opel Astra. Fiat Doblò, kuten myös Citroën Berlingo, Peugeot Partner, Opel Combon sekä myös konsernin ulkopuolinen Toyota Proace ovat käytännössä samaa autoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Doblò hinnoitellaan muiden alle Suomessa Citroën, Peugeot, Opel ja Fiat ovat tätä nykyä myös saman maahantuojan hoivissa. Tämä oli myös päämiehen eli Stellantiksen tahto. Näiden neljän automerkin, Peugeot'n, Citroënin, Opelin ja Fiatin kesken hinnoittelu menee siten, että Moottorin saamien tietojen mukaan Fiat Doblò tulee olemaan nelikosta todennäköisesti se kaikkein edullisin malli – toki Fiatin varustelu on tällöin myös hieman alhaisempi. Pakumaailma sähköistyy myös kovaa vauhtia ja e-Doblò on siis varsin ajanmukainen tuote. Stellantis on paketoinut automallin uumeniin 50 kilowattitunnin kokoisen akun, jonka toimintasäde riittää WLTP-syklin mukaisesti 275 kilometriin, kesäkelissä käytännössä alle 250 kilometrin toimintamatkaan. Talviajossa toimintamatka voi olla huomattavasti lyhyempi, ainakin Moottorin aiemmat koeajot konsernisisarien kohdalla ovat osoittaneet toimintamatkan dramaattista laskua talvikelissä, noin 150 kilometrin tuntumaan. Jakelukäyttöön tai huoltoajokäyttöön, johon tällainen auto yleensä tulee, talvinen niukempi toimintasäde saattaa riittää päivän tarpeisiin ja esimerkiksi ruokatauon aikana akkua voi toki ladata lisää. Yöaikana varikolla akku täyttyy 11 kilowatin 3-vaihelatauksessa viidessä tunnissa. Pikalatauksella Doblòn akku latautuukin maksimissaan 100 kilowatin teholla, joka tarkoittaa ihanneolosuhteissa 30 minuuttia nollasta 80 prosenttiin. Ruokatauko saattaa siis hyvinkin riittää siihen, että autoon saa päivän aikana riittävästi lisää rangea. Latausnopeus vastaa suunnilleen ajallisesti samaa kuin esimerkiksi muilla Stellantis-konsernin ulkopuolisillakin kilpailijoilla, kuten esimerkiksi Renault Kangoossa ja Nissan Townstarissa on. Pari kuormalavaa sisään Doblòn ja sen sähköversion korista on olemassa kahta eri pituutta, Standard eli lyhyt ja Maxi eli koriltaan 35 senttiä pidempi versio. Pidemmällä versiolla on pituutta hieman vajaa viisi metriä. Tämä tekee Doblòsta kooltaan varsin kompaktin, mutta samalla kätevän, tavaratila on kuitenkin lähes neljä kuutiota. Sisään autoon mahtuu kaksi Eur-lavaa ja kun oikein tarkalle lastaa, myös kaksi isompaa Fin-lavaa. Pakettiauto tulee yleensä aina työkäyttöön. Sähkö-Doblòn huono puoli on se, että auton perävaunumassat jäävät vaatimattomiksi. Suurin sallittu vetomassa e-Doblòlla on enintään 750 kiloa sekä jarrullisella että jarruttomalla kärryllä. Kaikkein järeimmällä dieselmoottorilla varustetun Doblòn vetomassa jarrullisen kärryn kera on kuitenkin tuplat eli 1 500 kiloa. Doblòn ohjaamossa on pakettiautomaiseen tapaan muovinen tunnelma. Se ei ole missään tapauksessa täysin negatiivinen asia, sillä tällainen työympäristö kestää hyvin myös työkäyttöä, sitä mihin auto on tarkoitettukin. Sisätiloissa on riittävästi lokeroita tavaroille. Doblò on mukava ajaa, ratin takana viihtyy hyvin pitkänkin työpäivän. Ohjaamossa on hyvin pelkistettyä, mutta samalla myös toimivaa. Etuviistoon näkyvyys on hieman heikko, joten pysäköintitutkat edessä voisi hyvä lisävaruste autoon. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Fiat e-Doblò Van 50 kWh 136 Maxi Launch Edition Hinta alkaen 42 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 139 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv), 5500 r/min Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston energiasisältö 50 kWh. Lataus Type 2: 11 kW, CCS: 100 kW. Toimintamatka 275 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 4 753 mm, leveys 1 848 mm, korkeus 1 860 mm, akseliväli 2975 mm Tavaratila: 3,9 m³ l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 v / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 9.5.2024 Automatkailu Automatkailija: Tanskassa hölmöilemällä voit menettää autosi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe