6.9.2023

Koeajo: Fiat e-Doblò Van – bye bye vanha Doblò, tervetuloa uusi!

Fiatin Doblò on nyt päivittynyt Stellantiksen muidenkin pakujen mukaiseksi samalle pohjalevylle valmistetuksi pikkupakuksi. Hyvää: Selkeä ohjaamo, ajettavuus. Huonoa: perävaunumassa, niukka toimintasäde talvella.

Fiat e-Doblò on nyt yhdenmukainen kaikkien muiden Stellantiksen vastaavien automallien kanssa kanssa. Fiatin omaa valmistusta oleva Doblo on nyt siis historiaa, ja tästä eteenpäin Doblò, kuten myös sen sähköversio e-Doblò valmistetaan Stellantis-konsernin EMP2-pohjalevylle.

Automallin tuotanto on samalla siirtynyt Turkista Tofasin tehtaalta Stellantiksen tehtaalle Espajan Vigoon.

Samalle EMP2-pohjalevylle tehdään pikkupakujen lisäksi muitakin automalleja, kuten esimerkiksi Citroën C5 X ja uusi Opel Astra. Fiat Doblò, kuten myös Citroën Berlingo, Peugeot Partner, Opel Combon sekä myös konsernin ulkopuolinen Toyota Proace ovat käytännössä samaa autoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Doblò hinnoitellaan muiden alle

Suomessa Citroën, Peugeot, Opel ja Fiat ovat tätä nykyä myös saman maahantuojan hoivissa. Tämä oli myös päämiehen eli Stellantiksen tahto. Näiden neljän automerkin, Peugeot'n, Citroënin, Opelin ja Fiatin kesken hinnoittelu menee siten, että Moottorin saamien tietojen mukaan Fiat Doblò tulee olemaan nelikosta todennäköisesti se kaikkein edullisin malli – toki Fiatin varustelu on tällöin myös hieman alhaisempi.

Pakumaailma sähköistyy myös kovaa vauhtia ja e-Doblò on siis varsin ajanmukainen tuote. Stellantis on paketoinut automallin uumeniin 50 kilowattitunnin kokoisen akun, jonka toimintasäde riittää WLTP-syklin mukaisesti 275 kilometriin, kesäkelissä käytännössä alle 250 kilometrin toimintamatkaan.

Talviajossa toimintamatka voi olla huomattavasti lyhyempi, ainakin Moottorin aiemmat koeajot konsernisisarien kohdalla ovat osoittaneet toimintamatkan dramaattista laskua talvikelissä, noin 150 kilometrin tuntumaan. Jakelukäyttöön tai huoltoajokäyttöön, johon tällainen auto yleensä tulee, talvinen niukempi toimintasäde saattaa riittää päivän tarpeisiin ja esimerkiksi ruokatauon aikana akkua voi toki ladata lisää. Yöaikana varikolla akku täyttyy 11 kilowatin 3-vaihelatauksessa viidessä tunnissa.

Pikalatauksella Doblòn akku latautuukin maksimissaan 100 kilowatin teholla, joka tarkoittaa ihanneolosuhteissa 30 minuuttia nollasta 80 prosenttiin. Ruokatauko saattaa siis hyvinkin riittää siihen, että autoon saa päivän aikana riittävästi lisää rangea. Latausnopeus vastaa suunnilleen ajallisesti samaa kuin esimerkiksi muilla Stellantis-konsernin ulkopuolisillakin kilpailijoilla, kuten esimerkiksi Renault Kangoossa ja Nissan Townstarissa on.

Pari kuormalavaa sisään

Doblòn ja sen sähköversion korista on olemassa kahta eri pituutta, Standard eli lyhyt ja Maxi eli koriltaan 35 senttiä pidempi versio.

Pidemmällä versiolla on pituutta hieman vajaa viisi metriä. Tämä tekee Doblòsta kooltaan varsin kompaktin, mutta samalla kätevän, tavaratila on kuitenkin lähes neljä kuutiota. Sisään autoon mahtuu kaksi Eur-lavaa ja kun oikein tarkalle lastaa, myös kaksi isompaa Fin-lavaa.

Pakettiauto tulee yleensä aina työkäyttöön. Sähkö-Doblòn huono puoli on se, että auton perävaunumassat jäävät vaatimattomiksi. Suurin sallittu vetomassa e-Doblòlla on enintään 750 kiloa sekä jarrullisella että jarruttomalla kärryllä. Kaikkein järeimmällä dieselmoottorilla varustetun Doblòn vetomassa jarrullisen kärryn kera on kuitenkin tuplat eli 1 500 kiloa.

Doblòn ohjaamossa on pakettiautomaiseen tapaan muovinen tunnelma. Se ei ole missään tapauksessa täysin negatiivinen asia, sillä tällainen työympäristö kestää hyvin myös työkäyttöä, sitä mihin auto on tarkoitettukin. Sisätiloissa on riittävästi lokeroita tavaroille.
Doblò on mukava ajaa, ratin takana viihtyy hyvin pitkänkin työpäivän. Ohjaamossa on hyvin pelkistettyä, mutta samalla myös toimivaa. Etuviistoon näkyvyys on hieman heikko, joten pysäköintitutkat edessä voisi hyvä lisävaruste autoon.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Fiat e-Doblò Van 50 kWh 136 Maxi Launch Edition

Hinta alkaen

42 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

44 139 €

Moottori

Sähköauto, etuveto.

Teho

100 kW (136 hv), 5500 r/min

Vääntö

260 Nm

Vääntö

260 Nm

Akku

Akuston energiasisältö 50 kWh. Lataus Type 2: 11 kW, CCS: 100 kW.

Toimintamatka

275 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,2 s

Huippunopeus

130 km/h

Mitat

pituus 4 753 mm, leveys 1 848 mm, korkeus 1 860 mm, akseliväli 2975 mm
Tavaratila: 3,9 m³ l

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

750 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 v / 160 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat