13.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Electric – sähköä salamamerkin syömähampaaseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paperilla Opel Astra Electric ei ehkä ole järin räväkkä uutuus, sillä pinnan alta löytyy Stellantiksen tuttuja ratkaisuja. Kokonaisuus kuitenkin yllättää. Hyvää: tilat, ergonomia, Huonoa: autojen ja hintojen odotus. Nykypolven Opel Astran saapuessa kerrottiin pian, että autosta tulee myös täyssähköversio – hiukan Peugeot 308:n tapaan. Nyt uutuus on vihdoin saapumassa, sillä muun muassa komponenttipula on hidastanut jo aiemmin esiteltyjen malliversioiden tuomista markkinoille merkittävissä määrin. Peugeotin tavoin myös Astra Electric saapuu aikanaan myös farmariversiona, joten sähköautomarkkinoiden harvalukuinen pitkäperäjengi saa vihdoin lisää jäseniä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu Astra, tuttu Stellantis Opelin Vizor-keulailme on Astrassa tuttu jo entuudestaan, eikä sitä ole erityisemmin maskattu umpeen edes täyssähkömallissa. Asennetta on kuitenkin haettu GS-puskureista, vaikka "kuuman" GSe:n rooli jääkin lataushybridille. Pinnan alla käytössä on tuttua Stellantis-tekniikkaa, eli 54 kilowattitunnin akku 100 kilowatin pikalatauksella ja 11 kilowatin kolmivaiheisella AC-latauksella. Menopuolesta vastaa 115 kilowatin sähkömoottori etuakselilla. Muiden uusien Stellantis-sähköautojen tapaan Astran WLTP-toimintamatka on venytetty yli 400 kilometrin. Mielenkiintoisena yksityiskohtana Astra Electricin huippunopeus on 170 km/h, eli kympin sisariaan korkeampi. Opelin mukaan akku on sijoitettu auton lattiaan siten, että tavara- tai takatiloista ei tarvitse tinkiä. Tavaratilaa on pystyperässä 352 litraa ja se on laajennettavissa 1 268 litraan. Alas sijoitettu akku on myös siirtänyt auton painopisteen alemmas ja auton vääntöjäykkyys on parantunut 31 prosenttia. Myös paino on saatu pidettyä 1 600 kilogramman tienoilla. Tilojen ja käyttöliittymän suhteen Opel Astra onkin siis ennallaan. Etupenkkeinä on AGR-hyväksytyt ergonomiaistuimet. Tietoviihdejärjestelmän jäsentely on tuttua muista PSA-pohjaisista autoista, joskin ergonomiaa on höystetty tuomalla lämmityslaitteen toiminnot oikeisiin painikkeisiin. Mittaristossa Opel suosii omaa pelkistetyn selkeää tyyliään. Molemmat ruudut ovat kooltaan 10 tuumaa. Jämäkästi saksalainen Ajettavuudessa ero polttomoottorimalleihin ei ole järin suuri, mutta se on olemassa, ja Astra Electric kallistelee vähemmän. Alusta on edelleen napakka ja selvästi Autobahnille suunniteltu. Äänieristys on polttomoottoriversioita parempi ja Opel on ylpeä laminoitujen lasien käytöstä, tosin berliiniläistiestön pinta ei vastaa suomalaista karkeudeltaan. Berliinin kaupunkialueella suoritetussa koeajossa kulutuslukemat pyörivät 14 kilowattitunnin paremmalla puolella, joten ainakin kaupunkipainotteinen ajolenkki tuntui sopivan Astralle mainiosti. Myös yhdistetty WLTP-kulutus vihjaa Astran olevan jopa joitain pienempiä sisariaan pihimpi. Opel Astra Electric erottuu muista Stellantiksen E-CMP-sähköautoista olemalla rehellisesti C-segmentin edustaja ja pienen alkuhaparoinnin jälkeen saksalaismerkki on löytänyt oman tapansa tehdä autoja yhteisistä aineksista. Myöhemmin saapuva farmariversio on sekin tervetullut lisäys markkinoille ja varmasti malli, joka herättää monien katumaastureista piittaamattomien mielenkiinnon. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Opel Astra Electric GS Moottori Sähköauto, etuveto. Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 54,0/ 50,8 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 416 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 115 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km Yhdistetty WLTP-kulutus 14,8 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4374 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1488 mm, akseliväli 2675 mm Tavaratila: 352–1268 l Omamassa: 1679 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.5.2024 Ajoneuvot Jaguarin ensimmäisen maasturin tuotanto loppuu 90-vuotisjuhlamalliin – niin, siis koko Jaguarin 90-vuotisjuhlamalliin 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle