10.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: täyssähköinen Citroën ë-Berlingo – vain puoliksi niin vahva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën ë-Berlingo ei päässyt yllättämään toimittajaa koeajon aikana. Sekä heikkoudet että vahvuudet osoittautuivat odotetuiksi. Kovasti tutulta kuulostava konsernin sähköinen voimalinja on löytänyt tiensä tila-autoon. Citroën ë-Berlingo saa 100 kilowattia ja 50 kilowattituntia etenemiseväitä. Esimerkiksi Moottorin aiemmin koeajama ë-C4 omaa hyvinkin samankaltaiset tekniset lukuarvot. Itse Berlingo ei ole muuttunut mihinkään perusominaisuuksiltaan. Samat vahvuudet ovat tallella näppärässä ja tilavassa perhautossa, sillä sisätiloista ei ole jouduttu sähköisyyden myötä tinkimään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Citroën ë-Berlingo Valitettavasti tutut varjot lankeavat sähköisen voimalinjan ylle. Kylmässä kelissä toimintamatka-arvio laskee kuin lehmän häntä aivan samoin kuin ë-C4 meille mallia näytti. Jos jotain, tällä kertaa suurempi otsapinta-ala ja suuremmat lämmitettävät sisätilat tuovat mukanaan ennemminkin korkeamman kulutuksen. Autolla on mahdollista päästä jopa 281 kilometriä suotuisissa olosuhteissa, kuten WLTP-mittaus todistaa. Nollakelissä kylmästä liikkeelle lähdettäessä auton oma toimintamatka-arvio on alussa noissa 250 kilometriä, mutta tähän ei päästä millään. Todellisuus on lähempänä yli 150 kilometrin lukemia. Auton lämmitys hörppää alussa energiaa, kuten missä tahansa autossa. Silti kulutus huitelee tämän jälkeenkin 20-25 kWh/100km tuntumassa tasaisessa 80 kilometrin tuntinopeudessa. Lataaminen sujuu esimerkiksi kotilatausasemalla mukavasti voimavirtapistokkeen kautta 11 kilowatin teholla, jolloin akku latautuu tyhjästä täyteen noin 6 tunnissa. Korkein tuettu pikalatausteho on 100 kilowattia ja tämän tarjoavalla laturilla auto pitäisi olla ladattavissa 80 prosentin varaukseen vain 30 minuutissa – ainakin teoriassa. MyCitroën -sovelluksen avulla on mahdollista hallita latauksen lisäksi matkustamon esilämmitystä ja -viilennystä etänä. Tällä on luonnollisesti mahdollista auttaa toimintamatkaa, ja mukavoittaa matkaanlähtöä, auton ollessa laturissa. Monikäyttöisyys mahtia Sen sijaan auton tiloja on kehuttava. Etumatkustajan istuin kaadettavissa kokonaan pitkien esineiden (tässä lyhyemmässä M-korimallissa jopa 3,09m) kuljettamiseksi tai vaikkapa takamatkustajan olojen parantamiseksi. Liukuovi joko ihastuttaa tai vihastuttaa. Toisaalta se mahdollistaa leveän kulkuaukon kapeassakin välissä, esimerkiksi lastenistuimen täyttämiseen. Myönnettäköön samaan hengenvetoon, että se saattaa olla hieman raskas perheen pienimpien itse avattavaksi. Tavaratila on käytännöllisen mallinen ja lastausaukko suuri, mutta tästä seuraavalle suurelle tavaratilan luukulle on muistettava jättää riittävästi tilaa. Istuimet kaatamalla autoon on lastattavissa yli 2 100 litraa. Ranskalaistuplaviiksimerkin ë-Berlingon vakiovarusteluun kuuluu kattavan turvallisuusvarustelun lisäksi muun muassa ilmastointi, kuljettajan istuimen korkeudensäätö ja säädettävä ristiseläntuki, peruutustutka sekä vakionopeudensäädin. Koeajossa ollut korkeimman varustason Shine tarkoittaa automaatti-ilmastointia, aktiivista vakionopeudensäädintä, navigointia sekä peruutuskameraa 180-asteen näkökentällä. Ei ehkä sittenkään perheille? Haasteena on ehkä tietyin varauksin hinta. Polttomoottorilla varustettu Berlingo on edullinen ja tilava perheauto, mutta sähkövoimalinjalla varustettuna vain jälkimmäistä. Toisaalta tämän korimallin ja täyssähköisen voimalinjan yhdistelmä saattaa olla jollakin ostajalla vaatimuksena. Sen sijaan sähköisen Berlingon pariin houkutellaan yrittäjiä tarjoamalla ammattikäyttöön tulevalle mallille 5 vuoden kilometrirajoittamatonta takuuta. Tämä yhdistyy täyssähköautossa aina oletettuihin mataliin käyttökustannuksiin ja siinä saattaakin olla sopiva markkinarako. Jokainen ajettu kilometri säästää rahaa. Teksti ja kuvat: Henri Posa Citroën ë-Berlingo Shine 50 kWh Hinta alkaen 40 290 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 390 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 50,0 / 45,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW Toimintamatka 281 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 135 km/h Mitat pituus 4403 mm, leveys 1921 mm, korkeus 1844 mm, akseliväli 2785 mm Tavaratila: 597–2126 l Omamassa: 1739 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku