10.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: täyssähköinen Citroën ë-Berlingo – vain puoliksi niin vahva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën ë-Berlingo ei päässyt yllättämään toimittajaa koeajon aikana. Sekä heikkoudet että vahvuudet osoittautuivat odotetuiksi. Kovasti tutulta kuulostava konsernin sähköinen voimalinja on löytänyt tiensä tila-autoon. Citroën ë-Berlingo saa 100 kilowattia ja 50 kilowattituntia etenemiseväitä. Esimerkiksi Moottorin aiemmin koeajama ë-C4 omaa hyvinkin samankaltaiset tekniset lukuarvot. Itse Berlingo ei ole muuttunut mihinkään perusominaisuuksiltaan. Samat vahvuudet ovat tallella näppärässä ja tilavassa perhautossa, sillä sisätiloista ei ole jouduttu sähköisyyden myötä tinkimään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Citroën ë-Berlingo Valitettavasti tutut varjot lankeavat sähköisen voimalinjan ylle. Kylmässä kelissä toimintamatka-arvio laskee kuin lehmän häntä aivan samoin kuin ë-C4 meille mallia näytti. Jos jotain, tällä kertaa suurempi otsapinta-ala ja suuremmat lämmitettävät sisätilat tuovat mukanaan ennemminkin korkeamman kulutuksen. Autolla on mahdollista päästä jopa 281 kilometriä suotuisissa olosuhteissa, kuten WLTP-mittaus todistaa. Nollakelissä kylmästä liikkeelle lähdettäessä auton oma toimintamatka-arvio on alussa noissa 250 kilometriä, mutta tähän ei päästä millään. Todellisuus on lähempänä yli 150 kilometrin lukemia. Auton lämmitys hörppää alussa energiaa, kuten missä tahansa autossa. Silti kulutus huitelee tämän jälkeenkin 20-25 kWh/100km tuntumassa tasaisessa 80 kilometrin tuntinopeudessa. Lataaminen sujuu esimerkiksi kotilatausasemalla mukavasti voimavirtapistokkeen kautta 11 kilowatin teholla, jolloin akku latautuu tyhjästä täyteen noin 6 tunnissa. Korkein tuettu pikalatausteho on 100 kilowattia ja tämän tarjoavalla laturilla auto pitäisi olla ladattavissa 80 prosentin varaukseen vain 30 minuutissa – ainakin teoriassa. MyCitroën -sovelluksen avulla on mahdollista hallita latauksen lisäksi matkustamon esilämmitystä ja -viilennystä etänä. Tällä on luonnollisesti mahdollista auttaa toimintamatkaa, ja mukavoittaa matkaanlähtöä, auton ollessa laturissa. Monikäyttöisyys mahtia Sen sijaan auton tiloja on kehuttava. Etumatkustajan istuin kaadettavissa kokonaan pitkien esineiden (tässä lyhyemmässä M-korimallissa jopa 3,09m) kuljettamiseksi tai vaikkapa takamatkustajan olojen parantamiseksi. Liukuovi joko ihastuttaa tai vihastuttaa. Toisaalta se mahdollistaa leveän kulkuaukon kapeassakin välissä, esimerkiksi lastenistuimen täyttämiseen. Myönnettäköön samaan hengenvetoon, että se saattaa olla hieman raskas perheen pienimpien itse avattavaksi. Tavaratila on käytännöllisen mallinen ja lastausaukko suuri, mutta tästä seuraavalle suurelle tavaratilan luukulle on muistettava jättää riittävästi tilaa. Istuimet kaatamalla autoon on lastattavissa yli 2 100 litraa. Ranskalaistuplaviiksimerkin ë-Berlingon vakiovarusteluun kuuluu kattavan turvallisuusvarustelun lisäksi muun muassa ilmastointi, kuljettajan istuimen korkeudensäätö ja säädettävä ristiseläntuki, peruutustutka sekä vakionopeudensäädin. Koeajossa ollut korkeimman varustason Shine tarkoittaa automaatti-ilmastointia, aktiivista vakionopeudensäädintä, navigointia sekä peruutuskameraa 180-asteen näkökentällä. Ei ehkä sittenkään perheille? Haasteena on ehkä tietyin varauksin hinta. Polttomoottorilla varustettu Berlingo on edullinen ja tilava perheauto, mutta sähkövoimalinjalla varustettuna vain jälkimmäistä. Toisaalta tämän korimallin ja täyssähköisen voimalinjan yhdistelmä saattaa olla jollakin ostajalla vaatimuksena. Sen sijaan sähköisen Berlingon pariin houkutellaan yrittäjiä tarjoamalla ammattikäyttöön tulevalle mallille 5 vuoden kilometrirajoittamatonta takuuta. Tämä yhdistyy täyssähköautossa aina oletettuihin mataliin käyttökustannuksiin ja siinä saattaakin olla sopiva markkinarako. Jokainen ajettu kilometri säästää rahaa. Teksti ja kuvat: Henri Posa Citroën ë-Berlingo Shine 50 kWh Hinta alkaen 40 290 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 390 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 50,0 / 45,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW Toimintamatka 281 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 135 km/h Mitat pituus 4403 mm, leveys 1921 mm, korkeus 1844 mm, akseliväli 2785 mm Tavaratila: 597–2126 l Omamassa: 1739 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan