10.3.2022

Koeajo: täyssähköinen Citroën ë-Berlingo – vain puoliksi niin vahva

Citroën ë-Berlingo 2022

Citroën ë-Berlingo ei päässyt yllättämään toimittajaa koeajon aikana. Sekä heikkoudet että vahvuudet osoittautuivat odotetuiksi.

Kovasti tutulta kuulostava konsernin sähköinen voimalinja on löytänyt tiensä tila-autoon. Citroën ë-Berlingo saa 100 kilowattia ja 50 kilowattituntia etenemiseväitä. Esimerkiksi Moottorin aiemmin koeajama ë-C4 omaa hyvinkin samankaltaiset tekniset lukuarvot.

Itse Berlingo ei ole muuttunut mihinkään perusominaisuuksiltaan. Samat vahvuudet ovat tallella näppärässä ja tilavassa perhautossa, sillä sisätiloista ei ole jouduttu sähköisyyden myötä tinkimään.

Citroën ë-Berlingo 2022

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Citroën ë-Berlingo

Valitettavasti tutut varjot lankeavat sähköisen voimalinjan ylle. Kylmässä kelissä toimintamatka-arvio laskee kuin lehmän häntä aivan samoin kuin ë-C4 meille mallia näytti. Jos jotain, tällä kertaa suurempi otsapinta-ala ja suuremmat lämmitettävät sisätilat tuovat mukanaan ennemminkin korkeamman kulutuksen.

Autolla on mahdollista päästä jopa 281 kilometriä suotuisissa olosuhteissa, kuten WLTP-mittaus todistaa. Nollakelissä kylmästä liikkeelle lähdettäessä auton oma toimintamatka-arvio on alussa noissa 250 kilometriä, mutta tähän ei päästä millään. Todellisuus on lähempänä yli 150 kilometrin lukemia.

Auton lämmitys hörppää alussa energiaa, kuten missä tahansa autossa. Silti kulutus huitelee tämän jälkeenkin 20-25 kWh/100km tuntumassa tasaisessa 80 kilometrin tuntinopeudessa.

Lataaminen sujuu esimerkiksi kotilatausasemalla mukavasti voimavirtapistokkeen kautta 11 kilowatin teholla, jolloin akku latautuu tyhjästä täyteen noin 6 tunnissa. Korkein tuettu pikalatausteho on 100 kilowattia ja tämän tarjoavalla laturilla auto pitäisi olla ladattavissa 80 prosentin varaukseen vain 30 minuutissa – ainakin teoriassa.

MyCitroën -sovelluksen avulla on mahdollista hallita latauksen lisäksi matkustamon esilämmitystä ja -viilennystä etänä. Tällä on luonnollisesti mahdollista auttaa toimintamatkaa, ja mukavoittaa matkaanlähtöä, auton ollessa laturissa.

Monikäyttöisyys mahtia

Sen sijaan auton tiloja on kehuttava. Etumatkustajan istuin kaadettavissa kokonaan pitkien esineiden (tässä lyhyemmässä M-korimallissa jopa 3,09m) kuljettamiseksi tai vaikkapa takamatkustajan olojen parantamiseksi.

Citroën ë-Berlingo 2022

Liukuovi joko ihastuttaa tai vihastuttaa. Toisaalta se mahdollistaa leveän kulkuaukon kapeassakin välissä, esimerkiksi lastenistuimen täyttämiseen. Myönnettäköön samaan hengenvetoon, että se saattaa olla hieman raskas perheen pienimpien itse avattavaksi.

Tavaratila on käytännöllisen mallinen ja lastausaukko suuri, mutta tästä seuraavalle suurelle tavaratilan luukulle on muistettava jättää riittävästi tilaa. Istuimet kaatamalla autoon on lastattavissa yli 2 100 litraa.

Citroën ë-Berlingo 2022

Ranskalaistuplaviiksimerkin ë-Berlingon vakiovarusteluun kuuluu kattavan turvallisuusvarustelun lisäksi muun muassa ilmastointi, kuljettajan istuimen korkeudensäätö ja säädettävä ristiseläntuki, peruutustutka sekä vakionopeudensäädin. Koeajossa ollut korkeimman varustason Shine tarkoittaa automaatti-ilmastointia, aktiivista vakionopeudensäädintä, navigointia sekä peruutuskameraa 180-asteen näkökentällä.

Citroën ë-Berlingo 2022

Ei ehkä sittenkään perheille?

Haasteena on ehkä tietyin varauksin hinta. Polttomoottorilla varustettu Berlingo on edullinen ja tilava perheauto, mutta sähkövoimalinjalla varustettuna vain jälkimmäistä. Toisaalta tämän korimallin ja täyssähköisen voimalinjan yhdistelmä saattaa olla jollakin ostajalla vaatimuksena.

Sen sijaan sähköisen Berlingon pariin houkutellaan yrittäjiä tarjoamalla ammattikäyttöön tulevalle mallille 5 vuoden kilometrirajoittamatonta takuuta. Tämä yhdistyy täyssähköautossa aina oletettuihin mataliin käyttökustannuksiin ja siinä saattaakin olla sopiva markkinarako. Jokainen ajettu kilometri säästää rahaa.

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Citroën ë-Berlingo Shine 50 kWh

Hinta alkaen

40 290 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

43 390 €

Moottori

Sähköauto, etuveto.

Teho

100 kW (136 hv)

Vääntö

260 Nm

Vääntö

260 Nm

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 50,0 / 45,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW

Toimintamatka

281 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,2 s

Huippunopeus

135 km/h

Mitat

pituus 4403 mm, leveys 1921 mm, korkeus 1844 mm, akseliväli 2785 mm
Tavaratila: 597–2126 l
Omamassa: 1739 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

750 / 750 kg

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat