10.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: täyssähköinen Citroën ë-Berlingo – vain puoliksi niin vahva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën ë-Berlingo ei päässyt yllättämään toimittajaa koeajon aikana. Sekä heikkoudet että vahvuudet osoittautuivat odotetuiksi. Kovasti tutulta kuulostava konsernin sähköinen voimalinja on löytänyt tiensä tila-autoon. Citroën ë-Berlingo saa 100 kilowattia ja 50 kilowattituntia etenemiseväitä. Esimerkiksi Moottorin aiemmin koeajama ë-C4 omaa hyvinkin samankaltaiset tekniset lukuarvot.Itse Berlingo ei ole muuttunut mihinkään perusominaisuuksiltaan. Samat vahvuudet ovat tallella näppärässä ja tilavassa perhautossa, sillä sisätiloista ei ole jouduttu sähköisyyden myötä tinkimään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCitroën ë-BerlingoValitettavasti tutut varjot lankeavat sähköisen voimalinjan ylle. Kylmässä kelissä toimintamatka-arvio laskee kuin lehmän häntä aivan samoin kuin ë-C4 meille mallia näytti. Jos jotain, tällä kertaa suurempi otsapinta-ala ja suuremmat lämmitettävät sisätilat tuovat mukanaan ennemminkin korkeamman kulutuksen. Autolla on mahdollista päästä jopa 281 kilometriä suotuisissa olosuhteissa, kuten WLTP-mittaus todistaa. Nollakelissä kylmästä liikkeelle lähdettäessä auton oma toimintamatka-arvio on alussa noissa 250 kilometriä, mutta tähän ei päästä millään. Todellisuus on lähempänä yli 150 kilometrin lukemia.Auton lämmitys hörppää alussa energiaa, kuten missä tahansa autossa. Silti kulutus huitelee tämän jälkeenkin 20-25 kWh/100km tuntumassa tasaisessa 80 kilometrin tuntinopeudessa. Lataaminen sujuu esimerkiksi kotilatausasemalla mukavasti voimavirtapistokkeen kautta 11 kilowatin teholla, jolloin akku latautuu tyhjästä täyteen noin 6 tunnissa. Korkein tuettu pikalatausteho on 100 kilowattia ja tämän tarjoavalla laturilla auto pitäisi olla ladattavissa 80 prosentin varaukseen vain 30 minuutissa – ainakin teoriassa.MyCitroën -sovelluksen avulla on mahdollista hallita latauksen lisäksi matkustamon esilämmitystä ja -viilennystä etänä. Tällä on luonnollisesti mahdollista auttaa toimintamatkaa, ja mukavoittaa matkaanlähtöä, auton ollessa laturissa. Monikäyttöisyys mahtiaSen sijaan auton tiloja on kehuttava. Etumatkustajan istuin kaadettavissa kokonaan pitkien esineiden (tässä lyhyemmässä M-korimallissa jopa 3,09m) kuljettamiseksi tai vaikkapa takamatkustajan olojen parantamiseksi.Liukuovi joko ihastuttaa tai vihastuttaa. Toisaalta se mahdollistaa leveän kulkuaukon kapeassakin välissä, esimerkiksi lastenistuimen täyttämiseen. Myönnettäköön samaan hengenvetoon, että se saattaa olla hieman raskas perheen pienimpien itse avattavaksi.Tavaratila on käytännöllisen mallinen ja lastausaukko suuri, mutta tästä seuraavalle suurelle tavaratilan luukulle on muistettava jättää riittävästi tilaa. Istuimet kaatamalla autoon on lastattavissa yli 2 100 litraa.Ranskalaistuplaviiksimerkin ë-Berlingon vakiovarusteluun kuuluu kattavan turvallisuusvarustelun lisäksi muun muassa ilmastointi, kuljettajan istuimen korkeudensäätö ja säädettävä ristiseläntuki, peruutustutka sekä vakionopeudensäädin. Koeajossa ollut korkeimman varustason Shine tarkoittaa automaatti-ilmastointia, aktiivista vakionopeudensäädintä, navigointia sekä peruutuskameraa 180-asteen näkökentällä.Ei ehkä sittenkään perheille?Haasteena on ehkä tietyin varauksin hinta. Polttomoottorilla varustettu Berlingo on edullinen ja tilava perheauto, mutta sähkövoimalinjalla varustettuna vain jälkimmäistä. Toisaalta tämän korimallin ja täyssähköisen voimalinjan yhdistelmä saattaa olla jollakin ostajalla vaatimuksena.Sen sijaan sähköisen Berlingon pariin houkutellaan yrittäjiä tarjoamalla ammattikäyttöön tulevalle mallille 5 vuoden kilometrirajoittamatonta takuuta. Tämä yhdistyy täyssähköautossa aina oletettuihin mataliin käyttökustannuksiin ja siinä saattaakin olla sopiva markkinarako. Jokainen ajettu kilometri säästää rahaa.Teksti ja kuvat: Henri Posa Citroën ë-Berlingo Shine 50 kWh Hinta alkaen 40 290 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 390 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 50,0 / 45,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW Toimintamatka 281 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 135 km/h Mitat pituus 4403 mm, leveys 1921 mm, korkeus 1844 mm, akseliväli 2785 mm Tavaratila: 597–2126 l Omamassa: 1739 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä