16.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: tila-auto perheauton hinnalla – Citroën Berlingo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën Berlingo ei puhuttele muotoilullaan vaan hulppeilla sisätiloilla, joita helppo muunneltavuus täydentää. Hyvää: väljät tilat, tilaratkaisut, mukavuus, hiljaisuus, varustelu. Huonoa: ohjaus, A-pilarien katve, istuimien muotoilu. Citroën Berlingo voitti Vuoden Pakettiauto -tittelin yhdessä Peugeot Rifter- ja Opel Combo -sisarmalliensa kanssa. Henkilöautoversiot ehtivät markkinoille kuitenkin ensin. Myynti on alkanut lyhyemmällä M-versiolla, ja 35 senttiä pidempi XL seuraa ensi vuoden alussa. Molempiin saa joko viisi tai seitsemän istuinpaikkaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytännölliset tilat Pitkän akselivälin ja pystyn istuma-asennon ansiosta tilaa on pituussuunnassa runsaasti. Pystyt kyljet puolestaan antavat hartiatilaa jopa kolmelle takapenkkiläiselle. Taakse käydään liukuovista. Keskipaikka on yhdenveroinen laitapaikkojen kanssa myös jalkatiloiltaan, kiitos tasaisen lattian. Korkea kori on ilmavan oloinen katon tavarahyllyistä huolimatta. Muhkeilta näyttävät istuimet tuntuvat pidemmän päälle turhan pehmoisilta ja selkää väsyttäviltä. Lisäksi tuulilasin A-pilarit ovat paksut, ja eteen vietyinä ne muodostavat katveen jopa mutkaisella tiellä – risteyksistä puhumattakaan. Ohjaamo on selkeä, ja perustoiminnot hoituvat nappuloilla. Säilytyslokeroita on runsaasti, mutta helpoiten saavutettavissa oleva tila etuistuinten välissä on jätetty tyhjäksi, ja keskikonsolista onkin maksettava ekstraa. Tavaratila on valtava ja muodoltaan kuutiomainen. Kaadettuna takaistuimet niiaavat alas takajalkatilaan, ja tekevät pohjasta lähes tasaisen. Kookas takaluukku vie avautuessaan tilaa, mutta pienet nyytit voi pakata avattavan takaikkunan kautta. Se ei tosin kuulu perusvarusteluun, kuten ei myöskään tavaratilan katossa oleva lokerikko, johon pääsee käsiksi niin kontin kuin matkustamonkin puolelta. Järkevät varusteet Berlingon hinnat alkavat 23 tuhannesta, mikä on kohtuullinen pyyntö näin tilavasta autosta. Live-varustetasoon sisältyy lähes kaikki tarpeellinen aina hätäjarrutusavustinta sekä kaistavahtia myöten, mutta perusmallin saa vain tilauksesta. Varastoon maahantuoja on varannut tyyriimpiä Feel- ja Shine-varusteisia autoja. Kaksi tuhatta kalliimpi Feel tuo mukanaan muun muassa erillisistuimet taakse, parkkitutkan ja ison kosketusnäytön bluetooth-yhteydellä. Shine-tason herkut sotivat jo käytännöllisyyttä korostavan auton perusajatusta vastaan. Lisävarusteita ja sisustusräätälöintiä on tarjolla paketteina. Uutena varusteena pysäköintitutkat saa myös kylkiä suojaamaan. Berlingon nokalle voi valita joko 1,2-litraisen kolmisylinterisen bensiinimoottorin (110 hv) tai 1,5-litraisen dieselin kahtena tehoversiona (100/130 hv). Vaihteisto on joko kuusivaihteinen manuaali tai kahdeksanvaihteinen automaatti. Vaihdekepin sijoitus kojelautaan väsyttää kättä ja puoltaa automaatin valintaa. Automaatin lisähinta on 2 500 euroa, ja sille luvataan uuden mittaustavan mukaan sama kulutus kuin manuaalille. Miellyttävä matkustaa Nyt ajossa oli kuitenkin käsivaihteinen diesel ruudikkaampana versiona. Iskutilavuutena 1,5 litraa kuulostaa vaisulta näin kookkaaseen autoon, mutta voimanpuute ei yllätä sen enempää kuormalla kuin moottoritielläkään. Pintakaasulla pihtailemalla kulutuksen saa jäämään viiteen litraan sataa kilometriä kohden, ja kuusi litraa sadalla onnistuu sen kummemmin yrittämättä. Berlingon suunnittelussa heti käytännöllisyyden jälkeen on pidetty mielessä mukavuus. Melutaso on alhainen, ja jousitus tasaa niin pienet nypyt kuin isot heitotkin. Pehmeys kostautuu kallisteluna, jota istuinten olematon sivuttaistuki korostaa. Suurpiirteinen ohjauskaan ei rohkaise ylettömään vauhdinpitoon, mutta on kevyt pyöritellä taajamassa. Citroën ei välttämättä ole sitä tarkoittanut, mutta Berlingo tuntuu nykypäivän rättisitikalta. Siis yltiöpäisen käytännöllinen, tilava, mukava ja edullinen perheauto. Mutta voisiko lasikaton tilalla olla vaihtoehtona se rättikatto? Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.citroen.fi/berlingo Citroën Berlingo Blue HDi 130 Shine M Hinta alkaen 22 339 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 284 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 3750 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4403 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1844 mm, akseliväli 2785 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 500/750 kg. Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Å kodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Å kodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta