28.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Tilaa elämälle – Peugeot Rifter BlueHDi 130 EAT8 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Rifter ei ehkä koskaan nouse automaailman kuumimpien menopelien listoille, mutta ei anneta sen haitata. Hyvää: Avarat ja muunneltavat tilat, vaivaton ajettavuus. Huonoa: A-pilarien katveet varauksella. Rifter on uuden nimen saanut seuraaja Peugeot Tepeelle, eli kyseessä on henkilöautoistettu painos Partner-pakettiautosta. Saman perusrakenteen päälle tehdään myös Citroën Berlingo sekä äskettäin sukuun liittyneen Opelin Combo.Henkilöautoksi rakennettu pikkupaku ei ehkä saa ideana mieltä kihelmöimään, mutta sen ei kannata haitata: Rifter ei ehkä ole julistemateriaalia, vaan se keskittyy tarjoamaan sitä, mitä monet perheet autoiltaan oikeasti tarvitsevat: tilaa elämälle. Uutuutta tarjotaan 5- ja 7-paikkaisena, joista kumpaakin saa 2785:n tai 2975 millimetrin akselivälillä – lisäksi pitkää versiota on venytetty myös takaylityksestä.Käynti taakse onnistuu ahtaissakin paikoissa liukuovien ansiosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa ja tilaratkaisujaEnsikoeajossa tarjolla oli viisipaikkainen lyhytkorinen versio. Luokalle tyypilliseen tapaan kyse on kirjaimellisesti tilan ja auton yhdistelmästä. Varsin kohtalaiseen 4,4 metrin kokonaispituuteen nähden sisällä on järjestetty todella väljät oltavat. Edessä tämä on selvyys, mutta myös toisella istuinrivillä istuu ryhdikkäästi ja väljästi: polvitilaa riittää, reisitukea on runsaasti ja kengänkärjet solahtavat ongelmitta etuistuimen alle.Viisipaikkaisessa lyhyessä mallissa tavaratilaa jää hattuhyllyn alle 775 litraa, pitkä versio nielee jo 1050 litraa. Toisen rivin kolme istuinta ovat kukin yksittäin kaadettavissa. Oikein pitkiä kuormia varten voi kumota myös apukuljettajan selkänojan. Lyhyt koeistunta pitkäkorisen seitsenpaikkaisen kolmannelle istuinriville ei aiheuttanut ahtaanpaikankammoa, mutta lopullista mielipidettä prototyyppivaiheen autosta ei vielä saanut.Apukuljettajan istuin on kaadettavissa pitkien esineiden kuljetusta varten.Peugeot on rakentanut Rifteriin paljon käteviä tilaratkaisuja. Hattuhyllyn voi asettaa kahteen korkeuteen, jolloin sitä voi käyttää tavaratilan välipohjana. Tavaratilan kattoon taas saa lokeron, jonka sisältöön pääsee käsiksi myös takaistuimelta. Lokeroita löytää sieltä täältä katosta lattiaan – kirjaimellisesti. Takaikkunakin aukeaa erikseen, ja lisävarusteena saa avaruudentuntua tuovan lasikaton.MaastomeikkiäKatumaasturimuodin korvattua lähes täysin perinteiset tila-autot, on Rifterin pakettiautokuoriinkin rakennettu hieman maastohenkistä koristetta. Maavaraakin kerrotaan korotetun kolmella senttimetrillä pyöräkokoa suurentamalla. Ajettavuudeltaan kokonaisuus on silti hyvin henkilöautomainen. Auto tottelee kevyehköä ohjausta tarkasti ja vaivatta, eikä korkeus tunnu huojuvana kyytinä. Tottumista vaativat lähinnä varsin paksut A-pilarit, jotka aiheuttavat henkilöautoissa vierasta katvetta keskijyrkissä mutkissa.Jaetusta perusrakenteesta huolimatta Peugeot on tuonut autoon muusta mallistosta tutun i-Cockpitin, eli mittariston löytää ohjauspyörän yläpuolelta. Keskimittaiselle ratkaisu toimii hyvin, joskaan varsinaista lisäarvoa järjestelystä ei Rifterin kaltaisessa autossa löydä.Diesel vei – toistaiseksiUusi 130-hevosvoimainen 1,5-litran dieselmoottori yhdessä 8-portaisen automaatin kanssa tarjoavat vaivattoman matkakumppanin. Tuotanto-ohjelma käsittää myös saman tehoversion manuaalivaihteistolla, ja käsivaihteistolla tarjotaan myös 100-hevosvoimaista ja 75-hevosvoimaista tehoversiota.Kansainvälisesti dieselin osuus myynnistä on ollut peräti 85 prosenttia, mutta nyt Peugeot odottaa bensiinimoottoristen määrän nousevan peräti 40 prosenttiin.Hattuhylly toimii myös välipohjana.Hybridipainosta Peugeot Rifteristä – eikä sen rinnakkaismalleista – ei tämän hetken tiedoilla tulla näkemään. Syy johtuu auton rakenteesta: keulaosa on konsernin tuoretta EMP2-perusrakennetta, mutta takaosa perustuu edeltäjämallin ratkaisuihin.Peugeot Rifter GT-LineTeksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot Rifter BlueHDi 130 EAT8 Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 96 kW (130 hv), 3750 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Mitat pituus 4403 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1878 mm, akseliväli 2785 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?