28.9.2018

Koeajo: Käytännöllisyyden ylistys – Opel Combo Life

Opel Combo

Kahden koon Opel Combo on ylistys käytännöllisyydelle. Hyvää: runsaat tilat, fiksut tilaratkaisut, mukavuus, turvavarustelu. Huonoa: kulutus, köykäinen ohjaustunto, sivuttaistuen puute.

Opel Combo on hoidellut pienen pakettiauton tehtäviä mallistossa yli 30 vuotta. Perinteestä ei silti voi puhua, sillä kanta-auto on vaihtunut Kadetista Corsan ja Fiat Doblon kautta PSA-konserniin. Nyt esitelty viides sukupolvi perustuu uuden omistajan Peugeot Rifteriin ja Citroën Berlingoon. Keulan ilme on ehtaa Opelia, mutta muu kori ja tekniikka suoraa lainaa Ranskasta.

Koria on kahta kokoa, perusmalli on 4,4-metrinen ja XL 35 senttiä pidempi ja 1 500 euroa kalliimpi. Molemmat saa niin viisi- tai seitsenpaikkaisena tila-autona kuin ikkunattomana pakettiautonakin. Pakettiautoversio valittiin vastikään Hannoverin kuljetusmessuilla Vuoden pakettiautoksi. Isompi XL liittyy mallistoon talvella, joten keskitymme lokakuussa kauppoihin tulevaan perusmalliin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hulppeat tilat

Combo ei houkuttele menevillä linjoilla vaan kuutiomaisen olemuksen tuomilla valtavilla tiloilla. Korkeus sallii koppalakki päässä ajamisen ja ryhdikkään pysty istuma-asento antaa tilaa pituussuunnassa. Pystysuorien kylkien ansiosta takaistuimelle mahtuu niin kolme aikuista kuin kolme lastenistuintakin omiin isofix-kiinnikkeisiinsä. Taakse kuljetaan liukuovista.

Korkealla takaistuimella on miellyttävä aikuisenkin istua, silti taitettuna istuin niiaa lattiatasoon. Kookas tavaratila on selkeän kuutiomainen muodoltaan. Pohja on kiinteä, varapyörälle on paikka auton alla. Pikkuroinalle on tilaa kattolokerossa, jonne on pääsy myös matkustamon puolelta. Pystysuora takaluukku vie tilaa auetessaan, mutta pienet nyytit voi nakella kyytiin avattavasta ikkunasta.

Hyvä turvavarustelu

Combon kojelauta on samanlainen kuin ranskalaissiskoissa, mutta alkuperä on häivytetty Opelin omalla ratilla, viiksillä, mittaristolla ja kytkimillä. Perustoiminnot hoituvat perinteisillä nappuloilla, muut kosketusnäytön kautta. Erilaisia lokeroita ja säilytystiloja on 28.

Varustetasot ovat Enjoy ja Innovation. Jo perusmalliin kuuluu törmäysvaroitin hätäjarrutuksella, mukautuva vakionopeussäädin, kaistavahti, vireystilan valvonta ja liikennemerkkien tunnistus. Muut kamerat ja avustimet ovat tarjolla lisävarusteina, kuten vaikkapa tuulilasin heijastusnäyttö. Uutena varusteena on parkkitutkan tavoin sivulla olevista esteistä varoittava katveavustin.

Lutuisa ajettavuus

Moottoriksi on tarjolla joko kolmisylinterinen 1,2T-bensiinimoottori (110/130 hv) tai 1,5-diesel (102/130 hv). Vähempitehoisetkin ovat sitkeitä puurtajia, mutta isolla kuormalla ja moottoritiellä liikkuvat

satsannevat tehokkaampiin versioihin. Jos vaihdekepin sijoitus korkean ja leveän keskikonsolin päällä väsyttää kättä, saatavana on myös kahdeksanpykäläinen automaatti.

Ajossa Combon sukujuuret paljastuvat välittömästi, se on Opeliksi aivan liian mukava. Jousitus on suunniteltu mukavuus etusijalla ja melutaso pysyy miellyttävänä. Istuimien ei kuitenkaan tarvitsisi olla pehmeitä, mutkissa kallistelu kaipaisi tuhdimmin sivuttaistukea. Ohjaus on kevyt ja looginen, mutta tarkkuudeltaan ja tunnoltaan suurpiirteinen. Ajettavuudessakin järkevyys siis hallitsee, mukavuudesta voi nauttia aina, dynaamisesta ajettavuudesta yhä harvemmin.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Lisätietoja: www.opel.fi/combo-life

Opel Combo Life 1.2T Innovation

Hinta alkaen

23 448 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

24 786 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 6-v. käsivaihteisto, etuveto.

Teho

81 kW (110 hv), 5500 r/min

Vääntö

205 Nm (1750 r/min)

Vääntö

205 Nm (1750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,8 s

Huippunopeus

175 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

162 g/km

Mitat

pituus 4403 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1804 mm, akseliväli 2785 mm

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat