28.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Käytännöllisyyden ylistys – Opel Combo Life Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahden koon Opel Combo on ylistys käytännöllisyydelle. Hyvää: runsaat tilat, fiksut tilaratkaisut, mukavuus, turvavarustelu. Huonoa: kulutus, köykäinen ohjaustunto, sivuttaistuen puute. Opel Combo on hoidellut pienen pakettiauton tehtäviä mallistossa yli 30 vuotta. Perinteestä ei silti voi puhua, sillä kanta-auto on vaihtunut Kadetista Corsan ja Fiat Doblon kautta PSA-konserniin. Nyt esitelty viides sukupolvi perustuu uuden omistajan Peugeot Rifteriin ja Citroën Berlingoon. Keulan ilme on ehtaa Opelia, mutta muu kori ja tekniikka suoraa lainaa Ranskasta. Koria on kahta kokoa, perusmalli on 4,4-metrinen ja XL 35 senttiä pidempi ja 1 500 euroa kalliimpi. Molemmat saa niin viisi- tai seitsenpaikkaisena tila-autona kuin ikkunattomana pakettiautonakin. Pakettiautoversio valittiin vastikään Hannoverin kuljetusmessuilla Vuoden pakettiautoksi. Isompi XL liittyy mallistoon talvella, joten keskitymme lokakuussa kauppoihin tulevaan perusmalliin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hulppeat tilat Combo ei houkuttele menevillä linjoilla vaan kuutiomaisen olemuksen tuomilla valtavilla tiloilla. Korkeus sallii koppalakki päässä ajamisen ja ryhdikkään pysty istuma-asento antaa tilaa pituussuunnassa. Pystysuorien kylkien ansiosta takaistuimelle mahtuu niin kolme aikuista kuin kolme lastenistuintakin omiin isofix-kiinnikkeisiinsä. Taakse kuljetaan liukuovista. Korkealla takaistuimella on miellyttävä aikuisenkin istua, silti taitettuna istuin niiaa lattiatasoon. Kookas tavaratila on selkeän kuutiomainen muodoltaan. Pohja on kiinteä, varapyörälle on paikka auton alla. Pikkuroinalle on tilaa kattolokerossa, jonne on pääsy myös matkustamon puolelta. Pystysuora takaluukku vie tilaa auetessaan, mutta pienet nyytit voi nakella kyytiin avattavasta ikkunasta. Hyvä turvavarustelu Combon kojelauta on samanlainen kuin ranskalaissiskoissa, mutta alkuperä on häivytetty Opelin omalla ratilla, viiksillä, mittaristolla ja kytkimillä. Perustoiminnot hoituvat perinteisillä nappuloilla, muut kosketusnäytön kautta. Erilaisia lokeroita ja säilytystiloja on 28. Varustetasot ovat Enjoy ja Innovation. Jo perusmalliin kuuluu törmäysvaroitin hätäjarrutuksella, mukautuva vakionopeussäädin, kaistavahti, vireystilan valvonta ja liikennemerkkien tunnistus. Muut kamerat ja avustimet ovat tarjolla lisävarusteina, kuten vaikkapa tuulilasin heijastusnäyttö. Uutena varusteena on parkkitutkan tavoin sivulla olevista esteistä varoittava katveavustin. Lutuisa ajettavuus Moottoriksi on tarjolla joko kolmisylinterinen 1,2T-bensiinimoottori (110/130 hv) tai 1,5-diesel (102/130 hv). Vähempitehoisetkin ovat sitkeitä puurtajia, mutta isolla kuormalla ja moottoritiellä liikkuvat satsannevat tehokkaampiin versioihin. Jos vaihdekepin sijoitus korkean ja leveän keskikonsolin päällä väsyttää kättä, saatavana on myös kahdeksanpykäläinen automaatti. Ajossa Combon sukujuuret paljastuvat välittömästi, se on Opeliksi aivan liian mukava. Jousitus on suunniteltu mukavuus etusijalla ja melutaso pysyy miellyttävänä. Istuimien ei kuitenkaan tarvitsisi olla pehmeitä, mutkissa kallistelu kaipaisi tuhdimmin sivuttaistukea. Ohjaus on kevyt ja looginen, mutta tarkkuudeltaan ja tunnoltaan suurpiirteinen. Ajettavuudessakin järkevyys siis hallitsee, mukavuudesta voi nauttia aina, dynaamisesta ajettavuudesta yhä harvemmin. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.opel.fi/combo-life Opel Combo Life 1.2T Innovation Hinta alkaen 23 448 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 786 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 6-v. käsivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (1750 r/min) Vääntö 205 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 162 g/km Mitat pituus 4403 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1804 mm, akseliväli 2785 mm Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?