28.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Käytännöllisyyden ylistys – Opel Combo Life Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahden koon Opel Combo on ylistys käytännöllisyydelle. Hyvää: runsaat tilat, fiksut tilaratkaisut, mukavuus, turvavarustelu. Huonoa: kulutus, köykäinen ohjaustunto, sivuttaistuen puute. Opel Combo on hoidellut pienen pakettiauton tehtäviä mallistossa yli 30 vuotta. Perinteestä ei silti voi puhua, sillä kanta-auto on vaihtunut Kadetista Corsan ja Fiat Doblon kautta PSA-konserniin. Nyt esitelty viides sukupolvi perustuu uuden omistajan Peugeot Rifteriin ja Citroën Berlingoon. Keulan ilme on ehtaa Opelia, mutta muu kori ja tekniikka suoraa lainaa Ranskasta. Koria on kahta kokoa, perusmalli on 4,4-metrinen ja XL 35 senttiä pidempi ja 1 500 euroa kalliimpi. Molemmat saa niin viisi- tai seitsenpaikkaisena tila-autona kuin ikkunattomana pakettiautonakin. Pakettiautoversio valittiin vastikään Hannoverin kuljetusmessuilla Vuoden pakettiautoksi. Isompi XL liittyy mallistoon talvella, joten keskitymme lokakuussa kauppoihin tulevaan perusmalliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHulppeat tilatCombo ei houkuttele menevillä linjoilla vaan kuutiomaisen olemuksen tuomilla valtavilla tiloilla. Korkeus sallii koppalakki päässä ajamisen ja ryhdikkään pysty istuma-asento antaa tilaa pituussuunnassa. Pystysuorien kylkien ansiosta takaistuimelle mahtuu niin kolme aikuista kuin kolme lastenistuintakin omiin isofix-kiinnikkeisiinsä. Taakse kuljetaan liukuovista. Korkealla takaistuimella on miellyttävä aikuisenkin istua, silti taitettuna istuin niiaa lattiatasoon. Kookas tavaratila on selkeän kuutiomainen muodoltaan. Pohja on kiinteä, varapyörälle on paikka auton alla. Pikkuroinalle on tilaa kattolokerossa, jonne on pääsy myös matkustamon puolelta. Pystysuora takaluukku vie tilaa auetessaan, mutta pienet nyytit voi nakella kyytiin avattavasta ikkunasta. Hyvä turvavarusteluCombon kojelauta on samanlainen kuin ranskalaissiskoissa, mutta alkuperä on häivytetty Opelin omalla ratilla, viiksillä, mittaristolla ja kytkimillä. Perustoiminnot hoituvat perinteisillä nappuloilla, muut kosketusnäytön kautta. Erilaisia lokeroita ja säilytystiloja on 28. Varustetasot ovat Enjoy ja Innovation. Jo perusmalliin kuuluu törmäysvaroitin hätäjarrutuksella, mukautuva vakionopeussäädin, kaistavahti, vireystilan valvonta ja liikennemerkkien tunnistus. Muut kamerat ja avustimet ovat tarjolla lisävarusteina, kuten vaikkapa tuulilasin heijastusnäyttö. Uutena varusteena on parkkitutkan tavoin sivulla olevista esteistä varoittava katveavustin.Lutuisa ajettavuusMoottoriksi on tarjolla joko kolmisylinterinen 1,2T-bensiinimoottori (110/130 hv) tai 1,5-diesel (102/130 hv). Vähempitehoisetkin ovat sitkeitä puurtajia, mutta isolla kuormalla ja moottoritiellä liikkuvatsatsannevat tehokkaampiin versioihin. Jos vaihdekepin sijoitus korkean ja leveän keskikonsolin päällä väsyttää kättä, saatavana on myös kahdeksanpykäläinen automaatti. Ajossa Combon sukujuuret paljastuvat välittömästi, se on Opeliksi aivan liian mukava. Jousitus on suunniteltu mukavuus etusijalla ja melutaso pysyy miellyttävänä. Istuimien ei kuitenkaan tarvitsisi olla pehmeitä, mutkissa kallistelu kaipaisi tuhdimmin sivuttaistukea. Ohjaus on kevyt ja looginen, mutta tarkkuudeltaan ja tunnoltaan suurpiirteinen. Ajettavuudessakin järkevyys siis hallitsee, mukavuudesta voi nauttia aina, dynaamisesta ajettavuudesta yhä harvemmin.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.opel.fi/combo-life Opel Combo Life 1.2T Innovation Hinta alkaen 23 448 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 786 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 6-v. käsivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (1750 r/min) Vääntö 205 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 162 g/km Mitat pituus 4403 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1804 mm, akseliväli 2785 mm Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?