28.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Käytännöllisyyden ylistys – Opel Combo Life Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Kahden koon Opel Combo on ylistys käytännöllisyydelle. Hyvää: runsaat tilat, fiksut tilaratkaisut, mukavuus, turvavarustelu. Huonoa: kulutus, köykäinen ohjaustunto, sivuttaistuen puute. Opel Combo on hoidellut pienen pakettiauton tehtäviä mallistossa yli 30 vuotta. Perinteestä ei silti voi puhua, sillä kanta-auto on vaihtunut Kadetista Corsan ja Fiat Doblon kautta PSA-konserniin. Nyt esitelty viides sukupolvi perustuu uuden omistajan Peugeot Rifteriin ja Citroën Berlingoon. Keulan ilme on ehtaa Opelia, mutta muu kori ja tekniikka suoraa lainaa Ranskasta. Koria on kahta kokoa, perusmalli on 4,4-metrinen ja XL 35 senttiä pidempi ja 1 500 euroa kalliimpi. Molemmat saa niin viisi- tai seitsenpaikkaisena tila-autona kuin ikkunattomana pakettiautonakin. Pakettiautoversio valittiin vastikään Hannoverin kuljetusmessuilla Vuoden pakettiautoksi. Isompi XL liittyy mallistoon talvella, joten keskitymme lokakuussa kauppoihin tulevaan perusmalliin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hulppeat tilat Combo ei houkuttele menevillä linjoilla vaan kuutiomaisen olemuksen tuomilla valtavilla tiloilla. Korkeus sallii koppalakki päässä ajamisen ja ryhdikkään pysty istuma-asento antaa tilaa pituussuunnassa. Pystysuorien kylkien ansiosta takaistuimelle mahtuu niin kolme aikuista kuin kolme lastenistuintakin omiin isofix-kiinnikkeisiinsä. Taakse kuljetaan liukuovista. Korkealla takaistuimella on miellyttävä aikuisenkin istua, silti taitettuna istuin niiaa lattiatasoon. Kookas tavaratila on selkeän kuutiomainen muodoltaan. Pohja on kiinteä, varapyörälle on paikka auton alla. Pikkuroinalle on tilaa kattolokerossa, jonne on pääsy myös matkustamon puolelta. Pystysuora takaluukku vie tilaa auetessaan, mutta pienet nyytit voi nakella kyytiin avattavasta ikkunasta. Hyvä turvavarustelu Combon kojelauta on samanlainen kuin ranskalaissiskoissa, mutta alkuperä on häivytetty Opelin omalla ratilla, viiksillä, mittaristolla ja kytkimillä. Perustoiminnot hoituvat perinteisillä nappuloilla, muut kosketusnäytön kautta. Erilaisia lokeroita ja säilytystiloja on 28. Varustetasot ovat Enjoy ja Innovation. Jo perusmalliin kuuluu törmäysvaroitin hätäjarrutuksella, mukautuva vakionopeussäädin, kaistavahti, vireystilan valvonta ja liikennemerkkien tunnistus. Muut kamerat ja avustimet ovat tarjolla lisävarusteina, kuten vaikkapa tuulilasin heijastusnäyttö. Uutena varusteena on parkkitutkan tavoin sivulla olevista esteistä varoittava katveavustin. Lutuisa ajettavuus Moottoriksi on tarjolla joko kolmisylinterinen 1,2T-bensiinimoottori (110/130 hv) tai 1,5-diesel (102/130 hv). Vähempitehoisetkin ovat sitkeitä puurtajia, mutta isolla kuormalla ja moottoritiellä liikkuvat satsannevat tehokkaampiin versioihin. Jos vaihdekepin sijoitus korkean ja leveän keskikonsolin päällä väsyttää kättä, saatavana on myös kahdeksanpykäläinen automaatti. Ajossa Combon sukujuuret paljastuvat välittömästi, se on Opeliksi aivan liian mukava. Jousitus on suunniteltu mukavuus etusijalla ja melutaso pysyy miellyttävänä. Istuimien ei kuitenkaan tarvitsisi olla pehmeitä, mutkissa kallistelu kaipaisi tuhdimmin sivuttaistukea. Ohjaus on kevyt ja looginen, mutta tarkkuudeltaan ja tunnoltaan suurpiirteinen. Ajettavuudessakin järkevyys siis hallitsee, mukavuudesta voi nauttia aina, dynaamisesta ajettavuudesta yhä harvemmin. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.opel.fi/combo-life Opel Combo Life 1.2T Innovation Hinta alkaen 23 448 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 786 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 6-v. käsivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (1750 r/min) Vääntö 205 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 162 g/km Mitat pituus 4403 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1804 mm, akseliväli 2785 mm Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista