Fiat Punto -tyyppiviat

Fiat Punton mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Vain aikavälillä syyskuu 2021–elokuu 2023 ilmoitettuja.

Ei takaisinkutsuja kyseisellä aikavälillä.

Vanhempia takaisinkutsuja

  • Turvavöiden esikiristimet. Osatoimittajan epätasaisen laadun vuoksi saattaa esiintyä virhetoimintaa etumaisten turvavöiden kiristimissä. Onnettomuustilanteissa tämä saattaa johtaa vammautumisriskin kasvuun. Kyseisiin turvavöihin asennetaan huoltosarja, joka takaa kiristimien virheettömän toiminnan. Valm.aika: 05/2016–01/2017, ADAC 9/2017.
  • Grande Punto/Punto Evo: ABS-jarrujärjestelmän johdotus: ABS-järjestelmän johdotuksen sijoituksen tarkistaminen, Traficom 2011, kampanja päättynyt 2014, Traficom.
  • Punto: Pysäköintijarrun valmistusvian vuoksi pysäköintijarrun teho on heikko ja auto voi lähteä itsestään liikkeelle, ellei pysäköintijarrun lisäksi ole laitettu vaihdetta päälle, KBA 2013.
  • Punto: Jarrutehostimen vian vuoksi jarrutuksessa tarvittava poljinvoima kasvaa, KBA 2013.
  • Ohjausakseli, ohjausakselin murrosnivelen tarkistus ja säätö, Traficom 2010, valmistunut 2014, Traficom.
  • Grande Punto/Punto Evo: ABS-keskusyksikön johtimissa mahdollisuus oikosulkuun, tulipalovaara, ADAC 2011.
  • Ohjausakseli, Ohjauspyörän akselin kiinnitys voi olla heikko, kiinnityksen pettäessä auto muuttuu ohjauskyvyttömäksi, KBA 2009, KBA 2010, ADAC.
  • Matkustajan turvatyyny, Traficom 2010, Vosa.
  • Ohjaus, ADAC 2001, ADAC 2009.
  • Jarruletkut voivat vuotaa, jarrutusteho heikkenee, KBA 2008.
  • Jarruletkut, ADAC 2007.
  • Jarruputket, ADAC 2003.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei tilastossa (2018–2014), Traficom
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2013, 2011–2009, 2006), Traficom
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2013–2006, 2004), Traficom
  • Valvontajärjestelmä (OBD) (2013–2006), Traficom
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2012–2010, 2008, 2007, 2003–2000), Traficom
  • Pakokaasupäästöt (2008–2001, 1999), AK
  • Käyttöjarru (2007–2004, 2002, 1999–1997), AK
  • Etuakselisto (2003, 2000), AK
  • Taka-akselisto (1997), AK
  • Heikko kohta: Vuotavat iskunvaimentimet ja katkenneet jouset aiheuttavat hylkäyksiä, Saksa
  • Ohjauslaitteiden nivelet, Saksa
  • Vetoakselivikoja kolmannesta katsastuksesta alkaen, Saksa
  • Vetoakselien kumisuojukset haperot, mikä johtaa vetoakselien nivelten vikaan, Saksa.
  • Vanhemmissa yksilöissä ruostetta korin kantavissa osissa, jopa läpiruostumista, Saksa
  • Uusimmat mallit paremmin suojattuja ruostumista vastaan, Saksa
  • Runsaasti valovikoja, Saksa
  • Sekä käyttö- että seisontajarrut ovat heikkotehoiset ja puoltavat, Saksa
  • Jarruletkut hapertuvat, Saksa
  • Pakoputkisto ja äänenvaimennin ruostuvat nopeasti ja vuotavat, Saksa
  • Yhdystangossa/kallistuksenvaimentimessa vikoja, Saksa
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuodot, Saksa
  • Pakokaasupäästötestissä ongelmia moottorinohjauksen häiriöiden vuoksi, Saksa
  • Epäluotettava auto: Ostettaessa halpa. Käytössä kallis, koska katsastuksen läpäiseminen vaatii suuria korjauksia, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

Ei tilastossa (Fiat Grande Punto/Punto, tyyppi 199, 2005–2018).

Vanhempia tielle jättäviä vikoja

  • Tuoreimmissa tiepalvelutilastossa vain käyttöönottovuodet 2010–2013, joissa ei erityisiä vikakohteita.
  • Akku purkautunut tyhjäksi (2008–2013).
  • Laturissa sähkövika (2005–2011).
  • Pakoputkiston äänenvaimennin puhkiruostunut (2007–2009)
  • Vaihteensiirtovivusto irronnut (2007–2009).
  • Käynnistysmoottori rikki (2007–2008).
  • Ajonestolaitteessa sähkövika (2007–2008).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Fiat Grande Punto/Punto, tyyppi 199, 2005–2018:

  • Punto vanhenee ja rapistuu nopeasti, laatupuutteiden lisäksi osasyynä usein halvan auton puutteellinen hoito.
  • Takaisinkutsut ABS-järjestelmän ja lämmityslaitteen johdotuksesta.
  • Takaisinkutsuissa jousia on vaihdettu ja ohjaukseen on tehty jälkikäteen parannuksia.
  • Takaisinkutsuissa on jälkikäteen tehty parannuksia pysäköintijarruvipuun ja turvavöiden kiristimiin.
  • Ohjausvaihde oikuttelee, 1.3 ja 1.6 (2006).
  • Jakoketjun kuluminen 1.3-dieselmoottorissa.
  • Laturivikoja.
  • Käynnistysmoottorin vikoja.
  • Irronneita vaihteensiirtovivustoja ja -tankoja.
  • AutoBild 100 000 km:n kestotestissä keskinkertainen arvosanalla 3 (1 paras, 5 huono).
  • Turvatyynyn merkkivalo, ADAC.

Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja

Fiat Punto (188) 1999–2007:

  • Muut merkkivalot, AB.
  • Sylinterikannen tiiviste 1.2-mallissa, ADAC, AB.
  • Moottorin mekaanisia vikoja, ADAC.
  • Takalasin pyyhin, ADAC.
  • Vaihteisto- ja kytkinvikoja, erityisesti 1.4 -moottorin yhteydessä, ADAC, AB.
  • Ohjaustehostin, ADAC, AB.
  • Ohjausvaihde, AB.
  • Erilaisia sähkölaitevikoja, AB.
  • Kolisevia ikkunannostimia, AB.
  • Pakoputkiston ruostevauriot, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.