Hyundai i40 -tyyppiviat

Hyundai i40:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Hyundai i40 facelift

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Vain aikavälillä syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja.

Ei takaisinkutsuja kyseisellä aikavälillä (i40 VF 2011–2019).

Vanhempia takaisinkutsuja

  • Kytkinpolkimen katkaisija: ajoneuvo saattaa käynnistyä, vaikka kytkintä ei ole painettu ja vaihteen ollessa kytketty. Virhe saattaa aiheuttaa vammautumisriskin. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot kytkinkatkaisimen vaihtoon. Toimenpide merkitään valmistajan tiedostoon koodilla ”71C118”. Valm. aika: 1.4.2011–26.3.2012, ADAC 1/2018.
  • Kytkinpolkimen katkaisija: Ajoneuvo saattaa käynnistyä vaikka kytkintä ei ole painettu ja vaihteen ollessa kytketty. Virhe saattaa aiheuttaa vammautumisriskin. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot kytkinkatkaisimen vaihtoon. Toimenpide merkitään valmistajan tiedostoon koodilla ”71C118”.
    Valm. aika: 1.4.2011–26.3.2012, ADAC 1/2018.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei tilastossa (2018–2016, 2014), Traficom
  • Ei erityisiä vikakohtia (2015) Traficom
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2015–2011), Traficom
  • Etuakselisto (2014–2011), Traficom
  • Taka-akselisto (2013–2011), Traficom
  • Etuakselisto (2013)
  • Renkaat ja vanteet (2013), Traficom
  • Käyttöjarru (2013) Traficom
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2012, 2011), Traficom
  • Valovikoja, väärin suunnattuja ajovaloja, Saksa
  • Kuluneet jarrulevyt ja -palat, Saksa
  • Jarruputket ruostuvat, Saksa
  • Ohjauslaitteiden nivelet, raidetangonpäät, Saksa
  • Öljyvuotoja, Saksa
  • Pyöränlaakereissa liikaa välystä, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Hyundai i40 ei ole mukana tiepalvelutilastossa.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Äärimmäisissä lämpötiloissa korin hälyääniä, natinaa (Auto, Motor und Sport -kestotestiauto).
  • Myös autonkäyttäjiltä muutama valitus sisustuksen natisevista äänistä.
  • Ohjauspyörän nahkapäällys kuluu nopeasti huonoon kuntoon.
  • Sisustusmateriaalit kuluvat käytössä heikkoon kuntoon.
  • Yksittäisiä akkuongelmia ja kuluneita kytkimiä.
  • AutoBild-kestotestissä (100 000 km) arvosana 2 (1 paras, 5 huonoin). Oikutteleva parkkitutkan anturi, oikutteleva CD-soitin ja ruostuneet letkunkiristimet heikensivät kestotestin arvosanaa.
  • Takaisinkutsu kytkinpolkimen katkaisijasta, ajoneuvo saattaa käynnistyä vaihde kytkettynä.
  • Pyöränlaakerit saattavat olla vaihtokunnossa paljon ajetuissa yksilöissä.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.