5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq 5 N on markkinoiden ensimmäisiä oikeasti hauskoja täyssähköautoja. Suorituskykyisiä sähköautoja riittää markkinoilla ähkyyn asti. Sen sijaan hauskuutteluun ja/tai urheilulliseen ajoon tarkoitettuja, saati pystyviä lähipäästöttömiä autoja ei markkinoilla juuri ole. Tähän asti ajamisen iloa janoitseville on tarjottu virkistysjuomaksi Porsche Taycan ja Kia EV6 GT. Hyundai Ioniq 5 N on näistä jälkimmäisen konsernisisar, mutta jo useampaan otteeseen osaamisensa osoittaneen N-osaston tekemänä.Hyundai Ioniq 5 N:stä voitaisiin luetella erilaisia lukuja ja ominaisuuksia helposti oman juttunsa verran, mutta koska ne on jo tehty Barcelonassa järjestetyn ensikoeajon aikaan, kannattaa koko speksilistaus käydä lukemassa tuolloin tehdystä artikkelista tästä linkistä. Kerrataan kuitenkin oleellisimmat asiat. Ajettavuus Monipuoliset personointimahdollisuudet Suorituskyky Rengasmelu Paino Kulutus Perus-perhemalliin nähden Ioniq 5 N on hieman pidempi, joka johtuu korin etu- ja takaosaan asennetuista diffuusoreista, joilla on tavoiteltu lisää downforcea ja tietysti hyökkäävämpää ulkonäköä. Nelivetoinen voimalinja on toteutettu kahdella kestomagnetoitu sähkömoottorilla, joista tehokkaampi (282 kilowattia / 383 hevosvoimaa) sijaitsee taka-akselilla. Kuvissa pienemmäksi naamioituvaa, mutta oikeasti valtavaa koria on syystäkin jäykistetty tähän käyttöön 42 uudella hitsauskohdalla ja yli kahdella metrillä uusia liimaussaumoja. Edellämainittujen toimenpiteiden ansiosta kori onkin 11 prosenttia perusmallia vääntöjäykempi. Etu- ja taka-apurunkoja on vahvistettu, kuten myös akun ja sähkömoottorien kiinnityskohtia.Erilaisia ajotiloja ja säätöjä Hyundai Ioniq 5 N:stä löytyy läkähdyksiin saakka. Ensimmäisen tunnin auton ohjaamossa voisi viettää valikkojen syövereissä, ja silti reittiä kaikkiin säätövalikkoihin ei välttämättä muistaisi ensiyrittämällä. Onneksi ajaminen ei vaadi näiden kaikkien valikoiden pyörittelyä, vaan autosta voi valita jonkin valmiista ajotiloista ja lähteä tien päälle. Kunnioitettavaa on kuitenkin se tarkkuus, jolla esimerkiksi auton vetosuhdetta voi säätää niin halutessaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyWannabe-polttomoottoriautoAlcantara-vuorattu sisusta on peruspiirteiltään tuttu Ioniq 5:n perusmallista, mutta hieman hiotumpana versiona. Keskikonsoli on suljettu alas asti, jotta kuljettajan paikalla on tyköistuvampi tunnelma. Sporttipenkit tarjoavat hyvää sivuttaistukea ja ovat mukavammat istua pidemmänkin matkan ajan.Tietoviihdejärjestelmän ja mittariston näkymät ovat perusmallia urheilullisemmiksi tyylitellyt, ja ”vaihdelavoista” voi tosiaan vaihtaa ”vaihteita”, eikä vain säätää regeniä. N-osasto on luonut Ioniq 5 N:ään eräänlaisen bensalenkkarisimulaattorin, sillä vaihteiden lisäksi tarjolla on myös synteettiset moottoriäänet.Ajatus polttomoottorin äänien vahvistamisesta tai matkimisesta ei ole ollut allekirjoittaneen suosikkiajatuksia koskaan. Kaiutinääni ei kuitenkaan koskaan pysty toistamaan oikeasti moottorilta kuulostavia ääniä. Tälläkin kertaa äänet ovat ensikuulemalta hieman koomiset, jopa ”oikeaa” moottoria imitoivat, eikä ainoastaan scifi-elokuvista varastetut ulinat. Virtuaalivaihteistoa voi käyttää ratin läpysköistä myös manuaalisesti, jolloin myös rajoitin tulee oikeasti vastaan. Ensimmäisellä kerralla rajoitinta vasten ajaminen yllättää, ja alkaa naurattamaan, kun vauhtia ei ole kahdeksaakymppiä ja kaiuttimet kiekuvat kuin vanhat tietokoneen ämyrit 1990-luvun rallipelin ääniraitaa toistaessa. Onneksi niin halutessaan moottoriäänet ja virtuaalivaihteet saa kokonaan pois päältä.Mutta polttomoottoripiirileikillä on oikeastikin tarkoitus. Kun Hyundailla pääsee mutkatielle ja asennoistuu hieman pyrkivämpään ajotyyliin, vaihteiden vaihdot ja äänet helpottavat vauhdin hahmottamista ja tuovat ajamiseen tiettyä rytmikkyyttä. Lisäksi vaihteista voisi kuvitella olevan iloa esimerkiksi talvisessa hauskanpidossa, kun teho on enemmän kontrolloitavissa kuin päälle/pois -tyyliin.Rytmikästä ajaminen on muiltakin osa-alueilla. Sähköautoille tyypillisesti Ioniq 5 N:n kiihtyvyys on sekopäistä, etenkin ensimmäisten millisekuntien ajan. Ennen mutkaa napakka jarrutus ja hidastuvuus on juuri toivotunlaista – vaikka iso osa Ioniqin negatiivisesta kiihtyvyydestä tuotetaan sähkömoottorien regeneroinnilla, sitä ei kuljettaja huomaa. Usein nimittäin sähköautoissa regeneroinnin ja mekaanisten jarrujen yhteispeli saman polkimen kautta on äkkinäistä ja epälineaarista.Kurvi läpi, sitten kaasulla kaiuttimista napsahteleva pauke soiden ulos. Moottoriradalla käytettävissä olisi vielä NGB-rattipainikkeen tarjoileva kymmenen sekunnin mittainen tehoboosti, mutta nyt sille ei ole tarvetta. Kaarteissa jämäkkä alusta huolehtii tunnokkuden säilymisestä. Vaikka auton korkean omamassan huomaakin, välittyy ajamisessa hämmästyttävän hyvin läpi alustan toiminta ja pyörien pito.Keskitytty olennaiseenYhdelläkään toisella sähköautolla ajettavuus ei ole ollut näin tunteita kohottavaa. Kaikki ajotuntumassa on viimeistelty niin erinomaisesti, että missään vaiheessa auton ratissa ei tapahdu mitään yllättävää, ja jokaisesta hetkestä voi nauttia täysillä. On helppoa huomata, että N-osasto on keskittynyt nopeiden ratakierrosten hakemisen sijaan ottamaan kaikki purkautumaton ilo irti kuljettajasta. Auto on ajokokemuksena sellainen, mitä ulkonäöstäkin voi olettaa: raaka ja hyökkäävä. Tällä on tietysti myös kääntöpuolensa. Kun autosta tehdään tarkoituksellisesti mahdollisimman sporttinen ja tunteita herättävä, uhrina on arkimukavuus. Jokapäiväisessä ajossa urheilullisen alustan pintakovuus voi ärsyttää, samoin varsin selkeä rengasmelu. Kulutus on perusmallia kovempi, ja sen myötä toimintamatka pienempi – downforce kun tietysti lisää ilmanvastusta.Isoin ongelma on kuitenkin saksalaisista suorituskykymalleista tuttu. Painava ja yltiötehokas auto on vaikea tehdä niin, että sen ajettavuudesta olisi iloa myös pienemmissä nopeuksissa. Kaikkein mutkaisimmilla pikkuteillä hauskaa voi Suomessakin pitää lain puitteissa, mutta suurimman osan ajasta autolla tekisi mieli paahtaa epäsosiaalisia nopeuksia – joka on kuitenkin syytä jättää moottoriradoilla tehtäväksi.Kaikkiaan sporttimallin miinukset jäävät kuitenkin hämmästyttävän pieniksi. On ilo nähdä, miten paljon Hyundai on panostanut tuomaan tunnepuolta tarjolle myös sähköautoon, kun kovin moni muu valmistaja ei tähän ole vielä vihkiytynyt. Hyundai Ioniq 5 N SÄHKÖAUTO, neliveto 478 kW (650 hv), 770 Nm Akku brutto / netto 89,0 / 84,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 249 kW WLTP-kulutus 21,2kWh / 100 km toimintamatka 448 km Suorituskyky 0–100 km/h 3,4 s huippunopeus 260 km/h Mitat Pituus 4 715 mm Leveys 1 940 mm Korkeus 1 585 mm Akseliväli 3 000 mm Tavaratila 480 l Omamassa 2 275 kg perävaunu 0 / 0 kg Euro NCAP 5 tähteä (2021) Takuu 5 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 79 390 € koeajoauto 82 139 € Lue lisää Kaikki artikkelit 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 30.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i20 Hybrid – ennen kaikki ei ollut paremmin 3.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona EV 65 kWh – kypsemmät vaihtoehdot 20.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona Hybrid – evoluution tuloksena parempi auto, joka huutaa hirvittävästi 3.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona Electric – perusvarma pisti paremmaksi 14.7.2023 Ajoneuvot Jopa 650-hevosvoimainen Hyundai Ioniq 5 N driftaa meille suoraan tulevaisuudesta – mutta onko tulevaisuudessa sittenkin vielä vaihdelaatikoita? 10.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Ioniq 6 – se sulavampi sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?