2.8.2022 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Kia EV6 GT suljettujen porttien takana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia EV6 GT -tehoversion kykyihin tutustuttiin länsinaapurissa suljetulla alueella. Valmistaja on kiinnittänyt huomiota muun muassa jäähdytykseen, jotta komeat teholukemat eivät jäisi yhteen vetoon. Palkitun Kia EV6:n mallisto laajenee tehoversiolla GT:n myötä. 430 kilowattia (585 hv) ja 740 newtonmetrin vääntö tarkoittavat, että jopa nelivetoiseen tavalliseen EV6:een verrattuna GT erottautuu. 0–100 km/h onnistuu 3,5 sekunnissa ja huippunopeus on 260 km/h. Suoritusarvot olisivat kunnioitettavat mille tahansa autolle, saati crossover-tyyliselle autolle, joka maksaa noin 15 000 vastaavaa perusversiota enemmän. Sähkö tarkoittaa sitä, että aiemmin miljonääriluokan suorituskykyä saa nyt reilulla 76 000 eurolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksityiskohtien kautta Kia EV6 GT:n akusto on sama 77,4-kilowattituntinen kuin muussa mallistossa, joten muhkeammat komponentit pudottavat mallin toimintamatkaa jonkin verran. Yhdistetty WLTP-toimintamatka on 424 kilometriä, eli useimmiten varauksesta ei tarvitse murehtia. Tilanne on toki toinen, jos autoa käyttää GT-nimikkeen mukaisesti gran turismona, ajaen pitkiä matkoja moottoritienopeuksilla, mutta tuolloin voinee yleensä hyödyntää ripeää pikalatausta. Kia itse ei pidä uutuuttaan erityisenä ratamallina, mutta selvästi radalla piipahtaminen muutaman kierroksen ajaksi on ollut mielessä. Auton keulassa jouset ovat 9 prosenttia pehmeämmät etuakselin paremman pidon vuoksi, takana vastaavasti 11 prosenttia jäykemmät. Myös taka-akselin kallistuksenvakaaja on jäykempi. Muutoksia on tehty myös tukivarsiin ja pyöränkulmiin. Maavaraa on maltilliset 5 mm vähemmän. Yksi merkittävimmistä tekijöistä auton käytökseen on säädettävä iskunvaimennus, jolla hallitaan lähes 2,2 tonnin massan lisäksi nyökkimisen kaltaisia liikkeitä. Sport-ajotilassa iskunvaimennus jäykistyy noin parikymmentä prosenttia ja GT-tilassa vielä parikymmentä prosenttia lisää. Mielenkiintoisia muutoksia on tehty myös voimalinjaan. Käytössä on takamoottorille kaksiportainen invertteri, jotta virtaa riittää kovassakin ajossa. Takamoottori on osin öljyjäähdytteinen ja se on varustettu sähköisesti ohjatulla tasauspyörästön lukolla. Kun vielä ajotiloista löytyy niin täyden rähinän GT-ajotila (johon oikaistaan ohjauspyörän neonvihreällä painikkeella) kuin nintendomaisella huijauskoodilla aktivoitava Drift-ajotila, on Kialla selvästi mietitty EV6 GT:n ajettavuutta tosissaan. Toisaalta kaasupolkimen profiili mahdollistaa hienovaraisen ajamisen hitaissa nopeuksissa jopa auton vihaisimmassa olotilassa. Massa muttei Felipe Suljetulla ratatyyppisellä alueella on mahdollista kokeilla tieliikennettä vapaammin. Suorituskyky onkin vakuuttavaa suorassa kiihdytyksessä. 100 km/h jälkeen kovin kiihtyvyys hiipuu hiukan, mutta vimmaa on silti enemmän kuin riittävästi 200 km/h nopeuksia lähestyttäessä. Auto ei myöskään osoittanut merkkejä vauhdin hiipumisesta, vaikka kiihdytyksiä tehtiin kohtuullisen ripeillä toistoilla. Syheröisemmässä mutka-ajossa Kia EV6 GT ei pääse pakoon massaansa, vaikka se hallitsee sen hienosti. Pelkkä matala painopiste ei ole yksin avain ratahupailuun, eikä se tee korkeaa koria matalammaksi. Auto ei kuitenkaan yllätä turhilla heilahduksilla tai muilla massan lieveilmiöillä. Ohjaus kirkastuu ajotilojen myötä ja on hyvää keskitasoa. Jarruissa on sopivasti tuntumaa ja luotettavaa pysäytysvoimaa, ja levyjarrujen yhdistäminen regeneraatioon on tehty sujuvasti. Kia on valinnut yksiosaiset sporttihenkiset penkit EV6 GT:hen ja ne toimivat hyvin, tarjoten ripauksen sivuttaistukea olematta kuppimaisen hankalat arkiajossa. Kiinteän niskatuen takia istuin kannattaa kuitenkin kokeilla omalla selällä. Driftaustilassa Kia EV6 GT suosii, vähemmän yllättävästi, taka-akselia, mutta auto käyttää myös etumoottoria. Voiman sopiva annostelu vaatii pientä harjoittelua ja ripeää vastaohjausta sekä riittävästi tilaa. Perusmalli riittää pitkälle Polttomoottoritasoista ratariemua täytyy vielä odottaa sähköautojen parissa, mutta kyse on alaa yleisemmin kiusaavasta massan ja mutkien yhdistämisen haasteesta. Crossover-trendi ja usein tunnottomaksi säädetty ohjaus eivät tarjoa apua tässä suhteessa. Kia EV6 GT on valmistajaltaan ymmärrettävä laajennus mallistoon, sillä isompi akku, neliveto ja GT-Line muodostavat ison osan EV6:n myynnistä. Hintaero huomioiden GT:ssä on suorituskykyä tuntuvasti lisää, joten numeroihinsa nähden GT on hyvin hinnoiteltu. Valmistaja on myös pohtinut holistisesti sitä, että suorituskyky on käytössä enemmän kuin muutaman kiihdytyksen ajan. Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus ei kuitenkaan loista erityisen kirkkaana rataolosuhteissa, ja eihän kyseessä olekaan varsinainen ratamalli. Perusmalliston nelivetoinen Kia EV6 on jo erinomaisen riittävä arkiauto. GT:n parasta antia arkiajon kannalta ovat istuin, ohjaus sekä säädettävä iskunvaimennus, jotka olisivat sopiva lisä perusversion yhteydessä. Omassa mallistossaan Kia EV6 GT on jotain erityistä ja on hienoa nähdä, että yhä uusilla valmistajilla on intoa suorituskykyisiin malliversioihin. Jos neonvihreä iskee, se iskee. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Koeajo: Kia EV6 GT – Saisiko olla supernopea perheauto? Koeajo: Kia EV6 GT-Line AWD tuo sata lisäheppaa ja kaksi vetävää pyörää lisää Koeajo: Kia EV6 tarjosi leppoisan sähköautomatkan Lappiin Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan