2.8.2022 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Kia EV6 GT suljettujen porttien takana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia EV6 GT -tehoversion kykyihin tutustuttiin länsinaapurissa suljetulla alueella. Valmistaja on kiinnittänyt huomiota muun muassa jäähdytykseen, jotta komeat teholukemat eivät jäisi yhteen vetoon. Palkitun Kia EV6:n mallisto laajenee tehoversiolla GT:n myötä. 430 kilowattia (585 hv) ja 740 newtonmetrin vääntö tarkoittavat, että jopa nelivetoiseen tavalliseen EV6:een verrattuna GT erottautuu. 0–100 km/h onnistuu 3,5 sekunnissa ja huippunopeus on 260 km/h. Suoritusarvot olisivat kunnioitettavat mille tahansa autolle, saati crossover-tyyliselle autolle, joka maksaa noin 15 000 vastaavaa perusversiota enemmän. Sähkö tarkoittaa sitä, että aiemmin miljonääriluokan suorituskykyä saa nyt reilulla 76 000 eurolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksityiskohtien kautta Kia EV6 GT:n akusto on sama 77,4-kilowattituntinen kuin muussa mallistossa, joten muhkeammat komponentit pudottavat mallin toimintamatkaa jonkin verran. Yhdistetty WLTP-toimintamatka on 424 kilometriä, eli useimmiten varauksesta ei tarvitse murehtia. Tilanne on toki toinen, jos autoa käyttää GT-nimikkeen mukaisesti gran turismona, ajaen pitkiä matkoja moottoritienopeuksilla, mutta tuolloin voinee yleensä hyödyntää ripeää pikalatausta. Kia itse ei pidä uutuuttaan erityisenä ratamallina, mutta selvästi radalla piipahtaminen muutaman kierroksen ajaksi on ollut mielessä. Auton keulassa jouset ovat 9 prosenttia pehmeämmät etuakselin paremman pidon vuoksi, takana vastaavasti 11 prosenttia jäykemmät. Myös taka-akselin kallistuksenvakaaja on jäykempi. Muutoksia on tehty myös tukivarsiin ja pyöränkulmiin. Maavaraa on maltilliset 5 mm vähemmän. Yksi merkittävimmistä tekijöistä auton käytökseen on säädettävä iskunvaimennus, jolla hallitaan lähes 2,2 tonnin massan lisäksi nyökkimisen kaltaisia liikkeitä. Sport-ajotilassa iskunvaimennus jäykistyy noin parikymmentä prosenttia ja GT-tilassa vielä parikymmentä prosenttia lisää. Mielenkiintoisia muutoksia on tehty myös voimalinjaan. Käytössä on takamoottorille kaksiportainen invertteri, jotta virtaa riittää kovassakin ajossa. Takamoottori on osin öljyjäähdytteinen ja se on varustettu sähköisesti ohjatulla tasauspyörästön lukolla. Kun vielä ajotiloista löytyy niin täyden rähinän GT-ajotila (johon oikaistaan ohjauspyörän neonvihreällä painikkeella) kuin nintendomaisella huijauskoodilla aktivoitava Drift-ajotila, on Kialla selvästi mietitty EV6 GT:n ajettavuutta tosissaan. Toisaalta kaasupolkimen profiili mahdollistaa hienovaraisen ajamisen hitaissa nopeuksissa jopa auton vihaisimmassa olotilassa. Massa muttei Felipe Suljetulla ratatyyppisellä alueella on mahdollista kokeilla tieliikennettä vapaammin. Suorituskyky onkin vakuuttavaa suorassa kiihdytyksessä. 100 km/h jälkeen kovin kiihtyvyys hiipuu hiukan, mutta vimmaa on silti enemmän kuin riittävästi 200 km/h nopeuksia lähestyttäessä. Auto ei myöskään osoittanut merkkejä vauhdin hiipumisesta, vaikka kiihdytyksiä tehtiin kohtuullisen ripeillä toistoilla. Syheröisemmässä mutka-ajossa Kia EV6 GT ei pääse pakoon massaansa, vaikka se hallitsee sen hienosti. Pelkkä matala painopiste ei ole yksin avain ratahupailuun, eikä se tee korkeaa koria matalammaksi. Auto ei kuitenkaan yllätä turhilla heilahduksilla tai muilla massan lieveilmiöillä. Ohjaus kirkastuu ajotilojen myötä ja on hyvää keskitasoa. Jarruissa on sopivasti tuntumaa ja luotettavaa pysäytysvoimaa, ja levyjarrujen yhdistäminen regeneraatioon on tehty sujuvasti. Kia on valinnut yksiosaiset sporttihenkiset penkit EV6 GT:hen ja ne toimivat hyvin, tarjoten ripauksen sivuttaistukea olematta kuppimaisen hankalat arkiajossa. Kiinteän niskatuen takia istuin kannattaa kuitenkin kokeilla omalla selällä. Driftaustilassa Kia EV6 GT suosii, vähemmän yllättävästi, taka-akselia, mutta auto käyttää myös etumoottoria. Voiman sopiva annostelu vaatii pientä harjoittelua ja ripeää vastaohjausta sekä riittävästi tilaa. Perusmalli riittää pitkälle Polttomoottoritasoista ratariemua täytyy vielä odottaa sähköautojen parissa, mutta kyse on alaa yleisemmin kiusaavasta massan ja mutkien yhdistämisen haasteesta. Crossover-trendi ja usein tunnottomaksi säädetty ohjaus eivät tarjoa apua tässä suhteessa. Kia EV6 GT on valmistajaltaan ymmärrettävä laajennus mallistoon, sillä isompi akku, neliveto ja GT-Line muodostavat ison osan EV6:n myynnistä. Hintaero huomioiden GT:ssä on suorituskykyä tuntuvasti lisää, joten numeroihinsa nähden GT on hyvin hinnoiteltu. Valmistaja on myös pohtinut holistisesti sitä, että suorituskyky on käytössä enemmän kuin muutaman kiihdytyksen ajan. Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus ei kuitenkaan loista erityisen kirkkaana rataolosuhteissa, ja eihän kyseessä olekaan varsinainen ratamalli. Perusmalliston nelivetoinen Kia EV6 on jo erinomaisen riittävä arkiauto. GT:n parasta antia arkiajon kannalta ovat istuin, ohjaus sekä säädettävä iskunvaimennus, jotka olisivat sopiva lisä perusversion yhteydessä. Omassa mallistossaan Kia EV6 GT on jotain erityistä ja on hienoa nähdä, että yhä uusilla valmistajilla on intoa suorituskykyisiin malliversioihin. Jos neonvihreä iskee, se iskee. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Koeajo: Kia EV6 GT – Saisiko olla supernopea perheauto? Koeajo: Kia EV6 GT-Line AWD tuo sata lisäheppaa ja kaksi vetävää pyörää lisää Koeajo: Kia EV6 tarjosi leppoisan sähköautomatkan Lappiin Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?