Ajatuksia autoista: Kia EV6 GT suljettujen porttien takana

Kia EV6 GT sähköauto radalla rata sportti

Kia EV6 GT -tehoversion kykyihin tutustuttiin länsinaapurissa suljetulla alueella. Valmistaja on kiinnittänyt huomiota muun muassa jäähdytykseen, jotta komeat teholukemat eivät jäisi yhteen vetoon.

Palkitun Kia EV6:n mallisto laajenee tehoversiolla GT:n myötä. 430 kilowattia (585 hv) ja 740 newtonmetrin vääntö tarkoittavat, että jopa nelivetoiseen tavalliseen EV6:een verrattuna GT erottautuu. 0–100 km/h onnistuu 3,5 sekunnissa ja huippunopeus on 260 km/h. Suoritusarvot olisivat kunnioitettavat mille tahansa autolle, saati crossover-tyyliselle autolle, joka maksaa noin 15 000 vastaavaa perusversiota enemmän. Sähkö tarkoittaa sitä, että aiemmin miljonääriluokan suorituskykyä saa nyt reilulla 76 000 eurolla.

Kia EV6 GT sähköauto radalla rata sportti

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksityiskohtien kautta

Kia EV6 GT:n akusto on sama 77,4-kilowattituntinen kuin muussa mallistossa, joten muhkeammat komponentit pudottavat mallin toimintamatkaa jonkin verran. Yhdistetty WLTP-toimintamatka on 424 kilometriä, eli useimmiten varauksesta ei tarvitse murehtia. Tilanne on toki toinen, jos autoa käyttää GT-nimikkeen mukaisesti gran turismona, ajaen pitkiä matkoja moottoritienopeuksilla, mutta tuolloin voinee yleensä hyödyntää ripeää pikalatausta.

Kia EV6 GT sähköauto radalla rata sportti

Kia itse ei pidä uutuuttaan erityisenä ratamallina, mutta selvästi radalla piipahtaminen muutaman kierroksen ajaksi on ollut mielessä. Auton keulassa jouset ovat 9 prosenttia pehmeämmät etuakselin paremman pidon vuoksi, takana vastaavasti 11 prosenttia jäykemmät. Myös taka-akselin kallistuksenvakaaja on jäykempi. Muutoksia on tehty myös tukivarsiin ja pyöränkulmiin. Maavaraa on maltilliset 5 mm vähemmän.

Yksi merkittävimmistä tekijöistä auton käytökseen on säädettävä iskunvaimennus, jolla hallitaan lähes 2,2 tonnin massan lisäksi nyökkimisen kaltaisia liikkeitä. Sport-ajotilassa iskunvaimennus jäykistyy noin parikymmentä prosenttia ja GT-tilassa vielä parikymmentä prosenttia lisää.

Kia EV6 GT sähköauto radalla rata sportti

Mielenkiintoisia muutoksia on tehty myös voimalinjaan. Käytössä on takamoottorille kaksiportainen invertteri, jotta virtaa riittää kovassakin ajossa. Takamoottori on osin öljyjäähdytteinen ja se on varustettu sähköisesti ohjatulla tasauspyörästön lukolla.

Kia EV6 GT sähköauto radalla rata sportti

Kun vielä ajotiloista löytyy niin täyden rähinän GT-ajotila (johon oikaistaan ohjauspyörän neonvihreällä painikkeella) kuin nintendomaisella huijauskoodilla aktivoitava Drift-ajotila, on Kialla selvästi mietitty EV6 GT:n ajettavuutta tosissaan. Toisaalta kaasupolkimen profiili mahdollistaa hienovaraisen ajamisen hitaissa nopeuksissa jopa auton vihaisimmassa olotilassa.

Massa muttei Felipe

Suljetulla ratatyyppisellä alueella on mahdollista kokeilla tieliikennettä vapaammin. Suorituskyky onkin vakuuttavaa suorassa kiihdytyksessä. 100 km/h jälkeen kovin kiihtyvyys hiipuu hiukan, mutta vimmaa on silti enemmän kuin riittävästi 200 km/h nopeuksia lähestyttäessä. Auto ei myöskään osoittanut merkkejä vauhdin hiipumisesta, vaikka kiihdytyksiä tehtiin kohtuullisen ripeillä toistoilla.

Kia EV6 GT sähköauto radalla rata sportti

Syheröisemmässä mutka-ajossa Kia EV6 GT ei pääse pakoon massaansa, vaikka se hallitsee sen hienosti. Pelkkä matala painopiste ei ole yksin avain ratahupailuun, eikä se tee korkeaa koria matalammaksi. Auto ei kuitenkaan yllätä turhilla heilahduksilla tai muilla massan lieveilmiöillä. Ohjaus kirkastuu ajotilojen myötä ja on hyvää keskitasoa. Jarruissa on sopivasti tuntumaa ja luotettavaa pysäytysvoimaa, ja levyjarrujen yhdistäminen regeneraatioon on tehty sujuvasti.

Kia EV6 GT sähköauto radalla rata sportti

Kia on valinnut yksiosaiset sporttihenkiset penkit EV6 GT:hen ja ne toimivat hyvin, tarjoten ripauksen sivuttaistukea olematta kuppimaisen hankalat arkiajossa. Kiinteän niskatuen takia istuin kannattaa kuitenkin kokeilla omalla selällä.

Driftaustilassa Kia EV6 GT suosii, vähemmän yllättävästi, taka-akselia, mutta auto käyttää myös etumoottoria. Voiman sopiva annostelu vaatii pientä harjoittelua ja ripeää vastaohjausta sekä riittävästi tilaa.

Perusmalli riittää pitkälle

Polttomoottoritasoista ratariemua täytyy vielä odottaa sähköautojen parissa, mutta kyse on alaa yleisemmin kiusaavasta massan ja mutkien yhdistämisen haasteesta. Crossover-trendi ja usein tunnottomaksi säädetty ohjaus eivät tarjoa apua tässä suhteessa.

Kia EV6 GT sähköauto radalla rata sportti

Kia EV6 GT on valmistajaltaan ymmärrettävä laajennus mallistoon, sillä isompi akku, neliveto ja GT-Line muodostavat ison osan EV6:n myynnistä. Hintaero huomioiden GT:ssä on suorituskykyä tuntuvasti lisää, joten numeroihinsa nähden GT on hyvin hinnoiteltu. Valmistaja on myös pohtinut holistisesti sitä, että suorituskyky on käytössä enemmän kuin muutaman kiihdytyksen ajan.

Kia EV6 GT sähköauto radalla rata sportti

Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus ei kuitenkaan loista erityisen kirkkaana rataolosuhteissa, ja eihän kyseessä olekaan varsinainen ratamalli. Perusmalliston nelivetoinen Kia EV6 on jo erinomaisen riittävä arkiauto. GT:n parasta antia arkiajon kannalta ovat istuin, ohjaus sekä säädettävä iskunvaimennus, jotka olisivat sopiva lisä perusversion yhteydessä.

Kia EV6 GT sähköauto radalla rata sportti

Omassa mallistossaan Kia EV6 GT on jotain erityistä ja on hienoa nähdä, että yhä uusilla valmistajilla on intoa suorituskykyisiin malliversioihin. Jos neonvihreä iskee, se iskee.

Kia EV6 GT sähköauto radalla rata sportti

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat