30.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i20 Hybrid – ennen kaikki ei ollut paremmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai i20 on uudistunut, ja on nyt parempi kuin ennen. Vielä löytyy kuitenkin hieman petrattavaa. Hyvää: Varustelu, tilat, tilava takaistuin, voimalinja. Huonoa: Ohjaamon muovisuus, jatkuvat piippaukset. Hyundai i20 on uudistunut ja melko paljon vielä. Autot paranevat koko ajan ja tosiasia on, että nykyautoista on välillä vaikea löytää moitittavaa. Hyundai i20:kin on parantunut paljon eikä senkään kohdalla voi enää sanoa, että ennen kaikki olisi ollut paremmin.Vaikka Hyundai on muuttunut hyvin merkittävästi monella osa-alueella, tämänkertaisessa uudistuksessa kysymyksessä on kuitenkin niin sanottu facelift, nykysukupolvi on tullut alunperin myyntiin 2020.Hyundain muotoilu on parantunut nyt huomattavasti, keulan leveä säleikkö kruunaa nykymallin ilmeen. Takana valot ja mustat kontrastiosat luovat visuaalisuutta ja dynaamista ilmettä. Hyundai i20 muotoilu ja ilme on jopa niin erottuva, että se ei ole välttämättä kaikkien mieleen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvät varusteetMoottori koeajoi Hyundai i20 -mallistosta niin sanotun lippulaivamallin, joka muutamine lisävarusteineen jää hinnaltaan juuri alle 30 000 euron. Style-varustellun auton lisävarusteina autossa oli Safety Pack sekä navigaattori Bluelinkillä. Safety Packiin kuuluu muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin sekä törmäyksen esto peruutettaessa. Kun pysäköintiavustin oli vielä joskus kalliimpien ja isompien autojen varuste, Hyundai i20:n Safety Pack sisältää senkin.Muita vakiovarusteita ovat muun muassa älypuhelimen langaton lataus sekä turvallisuusjärjestelmät, kuten kaistallapitoavustin sekä kaistavahti.Hyundai i20:n varustelu on jo vakiovarusteltunakin hyvä, muun muassa ihan kelvolliset led-ajovalot sisältyvät hintaan sekä hätäjarrutusjärjestelmä muiden tielläliikkujien tunnistuksella kuuluvat auton vakiovarustukseen. Hybridivoimalinja toimiiAuton voimalinjana on 1-litrainen ja 3-sylinterinen bensiinimoottori kevythybriditekniikalla höystettynä. Autolla pääsee talvikelissä matka-ajossa kuormattunakin kohtuulliseen noin 5 litran polttoaineenkulutukseen. Kaupunkiliikenteessä hybriditekniikka luonnollisesti säästää hyvin myös polttoainetta.Voimalinja tarjoaa tehoa 88 kilowattia (120 hv) ja siihen on kytkettynä 7-portainen kaksoiskytkivaihteisto. Puhtia on pikkuautoksi riittämiin, välillä korkeammalla kuormituksella esimerkiksi ylämäkeen pyrkiessä moottorin joutuu pakottamaan kick downia apuna käyttäen vaihtamaan pienempää vaihdetta. Puhtia riittää kuitenkin ihan hyvin myös matka-ajoon.Hybridivoimalinja toimii kaiken kaikkiaan mukavan eleettömästi. Moottorin tunnistaa äänimaailman perusteella kolmisylinteriseksi.Toimii myös matka-ajossaAjettavuus i20:ssä on ihan hyvin kohdallaan muutenkin. Alusta toimii kiitettävästi polanteisellä talvitielläkin. Ohjaustuntuma i20:ssä ei ole parasta mahdollista, mutta sitäkin voi sanoa kelvolliseksi. Matka-ajossa ei uskoisi, että Hyundai on pikkuauto, se kulkee maantiellä isomman auton elkein. Sisätiloissa esimerkiksi i20:n infotainment suurine näyttöineen on todellakin nykypäivää. Infotainment on Hyundaissa looginen käyttää.Sisätiloja ja varsinkin kojelautaa hallitsee valitettavasti hyvin muovinen tunnelma. Monet i20:n kilpailijat ovat osoitus siitä, että sisätilat pystyy kyllä muotoilemaan ja verhoilemaan nykymateriaaleilla miellyttävämmin, mutta samalla myös edullisesti. Hyundain perusilme sisätiloissa siis häiritsee. Kovaa kylmää muovia on viljelty niin keskikonsolissa kuin muuallakin kojelaudassa. Mustaa ja kylmää ja halvanoloista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJatkuvaa piippailluaKaikissa uusissa autoissa on otettu tämän vuoden alusta alkaen käyttöön älykäs nopeusavustin, eli ISA (Intelligent Speed Assist). Avustin siis lukee auton navigaation karttapohjia sekä lukee liikennemerkkejä ja niiden pohjalta ilmoittaa kuljettajalle vallitsevan nopeusrajoituksen. Järjestelmän tehtävänä on ilmoittaa nopeusrajoitus kuljettajalle kuvakkeena mittaristossa sekä äänimerkillä.Hyundaissa asia on ratkaistu siten, että kilometrinkin ylitys voimassa olevaan nopeusrajoitukseen saa järjestelmän piippaamaan. Kun mukaan otetaan vielä kaistavahdin sekä nopeusrajoituksen vaihtumisesta kertovat piippaukset, voi sanoa, että Hyundai piippaa koko ajan.Toki, ongelma on ratkaistu sillä yksinkertaisella konstilla, että Hyundailla ei ajeta ylinopeutta – vaikkakin se, että autolla ajetaan yksi, kaksi tai kolme kilometriä yli sallitun, tee kuljettajasta huolimatonta ja piittaamatonta. Jos haluaa ajaa Hyundailla, että auto ei piippaile, ajaminen menee helposti alinopeudeksi.Toisena puolena järjestelmässä on se, että ylinopeudesta ilmoittaminen ei myöskään estä autolla ajamasta reipasta ylinopeutta, joten joku muu ratkaisu olisi Hyundainkin tapauksessa toimivampi. Hyundailla säädettyä määräystä on tulkittu täysin kirjaimellisesti. Monella muilla autovalmistajilla tämä asia on ratkaistu toisin tavoin, esimerkiksi niin, että infotainmentin kulmassa on pieni äänimerkin kuvake, jota painamalla ISA-järjestelmän piippaukset saa mykistettyä. Takana oivat oltavatPiippaukset häiritsevät myös matkustajia, takanakin, vaikka takana i20:ssä on muuten ihan hyvät oltavat. Aikuinen mahtuu Hyundain takapenkille hyvin. Pikkuautossa, kun tilaa on niukasti, on tärkeää että takatilat suunnitellaan siten, että sinnekin mahtuu ja Hyundaissa siinä on onnistuttu hyvin.Hyundain hybridi-mallissa on vaatimaton tavaratila, vain 262 litraa, perusversioissa litroja on 90 litraa enemmän, 352 litraa. Hybridijärjestelmä syö hybridiversiosta tavaratilaa.Hyundai i20 on muutamista puutteistaan huolimatta ihan varteenotettava auto luokassaan, selväähän on, että kaikkea ei voi saada varsinkaan tässä hintaluokassa. Esimerkiksi Toyota Yaris sekä Renault Clio, jotka ovat tässä kokoluokassa varsin suosittuja, ovat saaneet Hyundaista päivityksen myötä varsin varteenotettavan kilpailijan.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenHyundai i20 1.0 T-GDi 120 hv 48V Hybrid 7DCT-aut. Style KEVYTHYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 998 cm 3 7-v. automaattivaihteisto 88 kW (120 hv), 200 Nm WLTP-kulutus 5,2 l/100km CO 2 -päästöt 118 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,1 s huippunopeus ei ilmoitettu km/h Mitat Pituus 4 040 mm Leveys 1 775 mm Korkeus 1 450 mm Akseliväli 2 580 mm Tavaratila 262 l Omamassa 1 225 kg perävaunu 1 110 / 450 kg Euro NCAP 4 tähteä (2021) Takuu 5 v hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 26 990 € koeajoauto 29 971 € Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen