21.3.2025 Koeajo Sähkö Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kilpailu markkinoiden edullisimman sähköauton tittelistä on käynnissä. Tuohon joukkoon tähtää myös Hyundai Inster. Inster maksaa halvimmillaan 25 990 euroa. Tuolla hinnalla korealaisvalmistajan pikkuinen sähköauto istahtaa Suomen kolmanneksi halvimman sähköauton paikalle. Kärkipaikalla paistattelee alehinnalla myytävä MG4 (24 500€) ja kakkosena Citroën ë-C3 (25 290€). Sähköautokisailua käydään siis tätä nykyä huipputehon lisäksi myös pienimmällä hinnalla.Millä keinoin Hyundain hinta on painettu alas? Insterin suurin eroavaisuus kalliimpiin automalleihin löytyy toki auton fyysisestä koosta. Hyundai on pienikokoinen kaupunkiauto. Pituutta söpöläisellä on 3,8 metriä, eli 14 senttiä vähemmän kuin vaikkapa Toyota Yariksella.Insterin pieneen mittaan mahtuu yllättävän paljon autoa, sillä kyytiin menee helposti neljä aikuista. Takapenkin tilat ovat paljon hulppeammat kuin ulkomuoto antaisi olettaa. Tilan puolesta suurempi haaste on auton leveys.Hyundain pieni sähköauto on 160 cm leveä, eli 20 senttiä kapeampi kuin suurin osa markkinoilla olevista perusautoista. Sisätilassa se tarkoittaa ongelmia. Etenkin jos kuljettaja on nostanut joskus tosissaan punttia tai sattuu olemaan siunattu horisontaalisesti merkittävämmällä genetiikalla.Insterin hytti on todella kapea, ja itselläni on hieman vaikeuksia mahtua kuskin paikalle. Ovi painaa olkapäähän ja olo on alkuun hieman klaustrofobinen. Pieneen tilaan toki tottuu, mutta isolle kuskille auto ei tarjoa ajomukavuutta pitkille matkoille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPieni akku, isot kilometritHintaa on painettu alas toki myös montaa muuta nykyautoa pienemmällä akulla. Hinnat alkaen -mallissa akku on 42 kWh, joka antaa etuvetoiselle autolle 327 kilometrin WLTP-toimintamatkan. Suuremmalla 49 kWh:n akulla toimintamatka on jopa 370 kilometriä.Pitkä toimintamatka perustuu alhaiseen kulutukseen. WLTP-vertailuluku on 14,3 kWh. Tämä toteutuu helposti jopa muutaman plusasteen lämpötilassa. Itse asiassa lyhyellä koeajolenkillä Inster pihisteli kaupunkiajossa jopa selvästi tuon alle. Vaikka kyseessä on todellinen hinnat alkaen –automalli, ei sitä monestakaan asiasta uskoisi. Inster on hyvin varusteltu pikkuauto, jonka ominaisuudet tuntuvat olevan paljon hintaansa paremmat.Jos perusvarustelu InTo tarkoittaa lämpöpumppua, digimittaristoa, tietoviihdenäyttöä, pysäköintitutkia, mukautuvaa vakionopeudensäädintä ja turvallisuusvarusteita. V2L, eli virran ulosotto tosin löytyy vasta kalliimmasta varustelutasosta.Hyundai Inster on pikaisen testin perustella vakuuttava hapissähkäri, jonka kohdalla ominaisuuksista ei juuri joudu tinkimään hinnan vuoksi. Palaamme auton sielunmaisemaan syvemmin pidemmän koeajon merkeissä hieman tuonnempana. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric N Line – sporttisempi lähestyminen kansansuosikkiin 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 4.11.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Bayon Cross – crossover, joka ei näytä niinkään crossoverilta 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous