25.9.2024 Koeajo Koeajo: MG 4 Trophy Extended Range – kiinalaissähköauton kasvaneet toimintamatka ja hinta Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MG 4 Trophy Extended Range tarjoaa samat ominaisuudet kuin aiemmatkin versiot, mutta paremmalla toimintamatkalla. Kuitenkin uusien tullien vaikutukset hintoihin on hyvä tiedostaa. Reilu vuosi takaperin kiinalaisvalmistaja MG:n tuotteita alettiin saamaan Suomeen. Aluksi Hedin Automotive toi erän Ruotsista ”käytettyjä”, eli tosiasiassa rekisteröityjä, mutta ajamattomia autoja. Tuo erä teki ilmeisesti kauppansa varsin hyvin, sillä kyseisen satsin myynnin jälkeen Hedin ilmoitti aloittavansa MG:n virallisena maahantuojana.Maahantuonnin aloituksen myötä MG:n mallisto on lähtenyt hiljalleen laajenemaan. Viimeisimpänä lisäyksenä mallistossa on MG 4 Trophy Extended Range. Keskikokoinen perheauto MG 4 on koeajettu Moottorissa pariinkin otteeseen, niin perusmallina, kuin XPower-tehoversionakin. Noista linkeistä voi käydä lukemassa autojen perusasiat, nyt keskitytään siihen mikä pidemmän toimintamatkan mallissa on erilaista, ja mitä uutta mahdolliset ohjelmistopäivitykset ovat tuoneet malliin. Perusasiat kunnossa Perusvarustelu Uusi hinnoittelu Lataustehon putoaminen Oleellisinta mallissa on tietysti isompi akku. Muissa MG 4:n mallivariaatioissa akun nettokapasiteetti on 51 tai 64 kilowattituntia, kun Trophy Extended Rangessa se on 77 kWh. Tämä auttaa nostamaan WLTP-syklin mukaisen toimintamatkan 435 kilometristä 520 kilometriin.Lataustehoissa ei sen sijaan ole eroa 64-kilowattituntisiin malleihin. Tämä tarkoittaa luonnollisesti myös sitä, että akun lataaminen vie kauemmin. Muutaman kokeilun jälkeen osoittautui, että Trophy Extendedin akku latautuu 20–80 prosentin varausvälin noin 35 minuutissa. Latausteho alkoi parhaillaan luvattua korkeammalla, 146 kilowatin teholla, mutta 50 prosentin varauksen jälkeen latausteho alkaa pudota varsin jyrkästi.Reippaassa maantieajossa yhdistettynä hetkittäiseen moottoritieajoon syyskelissä auton toimintamatka asettui noin 375 kilometrin tuntumaan, joka tarkoittaa noin 20 kWh/100 km -kulutusta, jota voidaan pitää kohtuullisena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudet tullit pureeAjettavuudeltaan pidemmän toimintamatkan malli ei juuri eroa Luxurysta. Moottoritehoa on hieman enemmän, mutta koska pykälää alempi mallikaan ei kärsi vajavaisesta suorituskyvystä, ei suuremmat tehot tuo merkittävää etua tähänkään malliin. Sen sijaan aktiiviset ajoavustimet tuntuvat saaneen merkittävän päivityksen, tai sitten meille sattui koeajoon maanantaimalli. Tällä kertaa MG 4:n aiemmin erittäin hankalaksi osoittautunut kaista-avustin ei nimittäin heittäytynyt rasittavaksi kertaakaan, joten sitä ei tarvinnut edes kytkeä pois päältä!Toinen muutos MG 4:n kohdalla on muuttunut hintapolitiikka. Siinä missä aiempaa Ruotsin harmaatuontierää sai hyvinkin edullisesti, nyt virallinen maahantuonti yhdistettynä Euroopan komission kiinalaisten autojen tuontitulleihin on nostanut autojen hintaa selvästi. Aiemman koeajon aikaan 64-kilowattituntinen Luxury maksoi 32 990 euroa, ja nyt sen lähtöhinta on 39 371 euroa. Koeajettu Trophy Extended Range lähtee puolestaan 44 937 eurosta. Tuontitulli siis selvästi tekee sen mihin se on suunniteltu, eli vie kiinalaisten autojen tärkeimmän valttikortin: edullisen hankintahinnan. Jos vertaillaan vain ominaisuuksia nyt samanhintaisiin eurooppalaisiin vastineisiin, on MG:n hankintaa huomattavasti aiempaa vaikeampi perustella. MG 4 Trophy Extended Range SÄHKÖAUTO, takaveto 180 kW (245 hv), 350 Nm Akku brutto / netto 77 / 74,4 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 140 kW WLTP-kulutus 16,5 kWh / 100 km toimintamatka 520 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,5 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 287 mm Leveys 1 836 mm Korkeus 1 516 mm Akseliväli 2 705 mm Tavaratila 363 l Omamassa 1 165 kg perävaunu 500 / 500 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 7 v / 150 000 km ajoakku 7 v / 150 000 km Hinta alkaen 43 419 € koeajoauto 44 079 € Lue lisää Kaikki artikkelit 8.8.2024 Koeajo Koeajo: MG 3 Hybrid+ – uusi yrittäjä pikkuautoluokkaan 7.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: MG 4 XPower – Teho ei kompensoi tylsyyttä 3.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: MG ZS – edukas sähkösämpylä ei herätä naapurikateutta 25.11.2023 Ajoneuvot MG4 XPower myös Suomeen: 435 hevosen taskuraketti alle 44000 euroa 23.10.2023 Ajoneuvot Kiinalaisuus ei ole kuluttajille este – 500 myytyä MG-sähköautoa muutamassa kuukaudessa 27.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: MG Marvel R – Joko puetaan supersankarin viitta ylle? 21.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: MG 5 LR – Sähköfarmarissa pitkän katon alla on tavallinen auto 3.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: MG 4 Luxury – jos luet vain yhden koeajon tänä vuonna, lue tämä 26.6.2023 Ajoneuvot Maistiainen: MG 4 on Suomen halvin neliovinen sähköauto – alkaen 27 900 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon