3.8.2023

Koeajo: MG 4 Luxury – jos luet vain yhden koeajon tänä vuonna, lue tämä

Kuva Aake Kinnunen
MG 4 Luxury 64 kWh sähköauto

Kiinalaisen MG:n saapumista Suomeen on odoteltu jo tovi, mutta nyt MG 4 on saapunut maamme kamaralle kilvoittelemaan edullisimman sähköauton tittelistä. Ainakin hinta-laatusuhteessa heitetty haaste on kova. Hyvää: sähkötekniikka, varustelu, hinnoittelu. Huonoa: talvikokemusten odottelu, paikoin hermoja raastava ohjelmisto.

Pitkämuistisimmat tunnistavat MG:n logon menneiltä vuosikymmeniltä, mutta käytännössä muita sidoksia menneisyyteen ei Kiinaan päätyneellä entisellä brittimerkillä ole. MG on osa Kiinan valtion omistamaa SAIC-autojättiä, aivan kuten jo aiemmin Suomeen rantautunut Maxus. Mallistosta eniten ennakko-odotuksia ovat herättäneet markkinoiden ensimmäisten sähköfarmareiden joukkoon kuuluva MG 5 sekä nyt ajettu MG 4, joka puolestaan ravistelee sähköautosegmenttiä 30 000 euron molemmin puolin olevalla hinnoittelullaan. Mutta mistä MG 4 on oikein tehty?

MG 4 Luxury 64 kWh sähköauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sukkulatyyli

Alle 4,3 metriä pitkä MG 4 sijoittuu kokonsa ja muotonsa puolesta samaan kategoriaan esimerkiksi Volkswagen ID.3:n kanssa. Matalalattiainen sukkulalook tarkoittaa hyvää korkeutta matkustamossa ja ainakin lattian korkeuden puolesta istuminen on helppoa. Maavara on 150 mm tyhjänä ja 117 mm täyteen kuormattuna. Istuimen korkeus ja säätövarat kannattaa kuitenkin kokeilla itse. Myös takapenkillä tilaa on hyvin ja 350 litran tavaratila on riittävä, joskin niukasti jäsenneltävissä. 

Sisusta on modernin pelkistetty. Älypuhelimen lataustaso on vaihdevalitsimen kanssa samalla hyllyllä, mutta pääosin ohjaamossa on pelkistetty ja puoliavara tunnelma. Materiaalit ovat keskenään tasalaatuiset ja sijoittuvat tiukasti autoalan keskikastiin. Mittariston tehtäviä hoitaa lähes neliömallinen seitsentuumainen näyttö, joka pakkaa paljon tietoa näkyville. Loput tarpeellisista toiminnoista löytyvät tietoviihdejärjestelmän 10,25”-kosketusnäytön uumenista.

MG 4 Luxury 64 kWh sähköauto

Malli esiteltiin 2022 ja tuoreus näkyy tietyissä ergonomisissa yksityiskohdissa. Käynnistyspainiketta ei ole, vaan auto käynnistyy kuljettajan astuessa sisään, joten ei muuta kuin jalka jarrulle ja vaihderullasta valitaan suunta. Toisin kuin hyperaktiiviset kilpakumppanit, MG 4 antaa myös mahdollisuuden nousta autosta pois autoa sammuttamatta.

MG 4 Luxury 64 kWh sähköauto

Ohjauspyörän tähtipainikkeet ja merkkaamattomat nelisuuntanumiskat ovat nykytrendin mukaista muokattavuutta, mutta ristiohjainten käyttölogiikassa on tiettyjä erikoisia piirteitä. Kosketusnäytön valikot on jäsennelty kohtuullisesti, mutta ainakin iäkkäämpien kannattaa ottaa lukulasit mukaan suosiosta. Jostain syystä koeajettu auto tuntui unohtavan Bluetooth-pariliitoksen noin joka toisella pysäköinnillä, mutta ainakin älypuhelinpeilaukset kuuluvat varusteluun.

Kaista vahti

Ajossa MG 4 yllättää positiivisesti. Alustassa on sopivaa nöyryyttä oikean maailman tiestöä ajatellen, hiukan nahkea ohjaus on kuitenkin sopivan nopea ja auto reagoi kaasupolkimen painallukseen luontevasti. Energian takaisinkeruu on säädettävissä kolmen eri tason välillä. Jarrutuntuma on hennosti pesusienimäinen, mutta ajaa asiansa. Taajamassa ajettavuudessa on ripaus pykälää pienemmän auton ketteryyttä. Äänieristys on muuten hyvällä tolalla, mutta maantienopeuksissa ilmavirta kuuluu erikoisina kitisevinä vislauksina. 

MG 4 Luxury 64 kWh sähköauto

Mukautuva vakionopeudensäädin on lievästi kulmikas käytökseltään, mutta sen kolme etäisyysvaihtoehtoa ovat esimerkillisen pitkät. Kaistavahti puolestaan täytyy kytkeä pois päältä jokaisen käynnistyksen yhteydessä kokonaan, sillä MG 4:n vahti ei rekisteröi edes kevyesti painettua kaistanvaihtovilkutusta aikeeksi vaihtaa kaistaa. Auton kamerajärjestelmä on kalansilmäefektistä huolimatta hyvä, joten MG 4:n saa pysäköityä helposti.

Lataa minkä pitää

MG 4 Luxury paketoi kookkaamman akun ja tehokkaamman moottorin auton voimalinjaksi. Taka-akselilla on 150 kW sähkömoottori, joka riittää mainiosti arkisiin ajoihin ja jopa hyvässä tahdissa tehtyihin ohituksiin. 

MG 4 Luxury 64 kWh sähköauto

64 kilowattitunnin akku antaa autolle 435 kilometrin WLTP-toimintamatkan, sillä suuremman kapasiteetin lisäksi tehomalli myös kuluttaa hienoisesti vähemmän. Nikkeli-mangaani-koboltti-rakenteen myötä akun energiatiheys on perusversiota (51 kWh litium-rautafosfaatti) parempi ja sen pikalatausteho on 135 kW. Suomalaisessa kesäsäässä MG 4 aloittikin lataamaan usein jopa ilmoitettua huippua korkeammalla teholla ja toisaalta lataaminen sujui hyvin myös akun täyttyessä. Akkuversion myötä myös Type 2 -latauslaite muuttuu kolmivaiheiseksi, huipputehon ollessa käyttökelpoiset 11 kW. 

MG 4 Luxury 64 kWh sähköauto

Moottoritiellä MG 4 vei melko tarkkaan 20 kilowattia per 100 km,. Maantie- ja taajama-ajossa sähköä kului vaihtelevasti 15-17 kWh/100 km, mitä voi pitää sangen mainiona suorituksena. Myös arvio toimintamatkasta eli ennustettavalla tavalla ajotyypistä riippuen. Kapinalliselta tuntuva ilmastointiautomatiikka johtaa helposti puhaltimen manuaaliohjaukseen, mikä näyttäisi säästävän vielä hiukan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisäänheittotuote

Lopuksi vielä pieni hetki rahasta ja omistamisesta. MG 4:n perusversion hinnat alkaen on 27 900 euroa ja auton WLTP-toimintamatka on 350 km. Koeajettu isompiakkuinen MG 4 Luxury on sekin aggressiivisesti hinnoiteltu 32 900 euroon. Tällaisella hinnoittelulla ja näillä ominaisuuksilla MG tulee väkisinkin ravistelemaan markkinaa, vaikka oma ostopäätös ei autoon kohdistuisikaan. 

MG 4 Luxury 64 kWh sähköauto

Suomessa MG:t ovat edustettuna Hedin Automotiven kautta ja ketju on luvannut myös hoitaa autojen määräaikaishuollot, aluksi kolmessa eri toimipisteessään. Varsinaista takuuta MG:lle ja sen akulle annetaan 7 vuotta tai 150 000 kilometriä, joten ainakin uuden merkin pariin siirtymisessä on turvaverkkoa. Takuussa on kuitenkin poikkeuksia esimerkiksi ajoavustimille, latausluukulle ja maalipinnalle.

Vaikka auton käytettävyydestä löytyy lukuisia huomautettavia kohtia, koskee niistä suurin osa ohjelmistoa, joka puolestaan on helpohkosti päivitettävissä. Verrattuna kilpailijoihin MG 4:n hinta-laatusuhde on huomattava. Jäämme kuitenkin odottelemaan talvikokemuksia autosta. 

MG 4 Luxury 64 kWh sähköauto

Auto ja merkki herättävät myös huomiota. Vanhempi herrasmies ajaa katumaasturillaan samaan parkkihalliin kyselemään autosta bongattuaan sen liikenteessä. Hinta ja varustelu tekevätvaikutuksen, mutta sähköön siirtyminen ja Kiinan ylivalta epäilyttävät – vaikka valmistetaanhan monet länsimerkkienkin mallit siellä.

MG 4 Luxury 64 kWh sähköauto

Onko MG 4 vuoden ilmiö suomalaisessa autokaupassa? Ehdottomasti.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

MG 4 Luxury 64 kWh

Hinta alkaen

32 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

32 990 €

Moottori

Takaveto, sähkömoottori taka-akselilla.

Teho

150 kW (207 hv)

Vääntö

250 Nm

Vääntö

250 Nm

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 64,0 / 61,7 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 135 kW.

Toimintamatka

435 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,9 s

Huippunopeus

160 km/h

Kulutus l/ 100 km

16,6 kWh/100 km (vapaakenttä)

Mitat

pituus 4287 mm, leveys 1836 mm, korkeus 1504 mm, akseliväli 2705 mm
Tavaratila: 350–1165 l
Omamassa: 1685 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

500 / 500 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

7 vuotta tai 150 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat